Sämst hösilage?

EjanKolifejan

Trådstartare
Vi har precis bytt hösilage från ett med väldigt bra värden till ett med urusla, är det något som haft ett med såhär dåliga värden innan?

ts 52
energi 4,9
smbrp 18
ca 1,9
p 0,9
mg 0,6

efter att ha haft ett grovfoder med väldigt bra värden har det blivit ett stort pusslande för mig för att lyckas få ihop en bra foderstat till min travare som är svårfödd och som dessutom inte äter mycket grovfoder (ger jag så mycket som jag vill att hon skall äta så lämnar hon minst hälften...)

har iallafall fått åka iväg och köpa lusern nu, vilket jag aldrig behövt fodra med innan.

Fler som fått ett hö med jättedåliga värden?

Sv: Sämst hösilage?

Oj vad låga värden! Måste vara svårt när det kan gå ihop om man ger tillräckligt mycket av det, men hästen äter inte så mycket :crazy:

Vårt hösilage har ungefär 6.8 MJ och 26 smbrp.
Taskig balans :mad: Men som tur är har jag islandshäst som jag ändå kan trycka i ganska mycket, men inte hur mycket som helst... Jag ska nog ge lite vetekli och Krafft Pluss Grön till han :)

Kan tillägga att jag bara haft bra erfarenheter av lusern! Superb foder!

De värden du anger är/kg foder antar jag. Kom ihåg att nästan hälften av hösilaget är vatten...
RÄkna ut vad det är /kg torrsubstans så blir det mer rättvisande och lättare att jämföra med andra partier.

Det är inget fantastiskt hösilage, men katastrofen är inte heller så stor som du antyder. Det är ingen omöjlighet att komplettera upp till en bra foderstat med rätt fodermedel, även om det är lite lågt proteininnehåll.

Ja det är/kg foder, kankse jag borde skrivit.
Jag tycker iallafall att värdena är urusla då vi aldrig haft ett grovfoder med så låga värden innan, har kvar analyser från olika hösilage vi haft under senaste 3 åren och inget är i närheten av att vara så låga som dessa värden.

Självklart är det inte omöjligt att komplettera med rätt fodermedel så efter visst pusslande så har jag nog fått till en hyfsat bra foderstat nu, tack vare lusern, hade blivit lite svårt utan.

Jo får hoppas det fungerar bra med lusern, har ju en väldigt kräsen häst och vet ej om hon ätit lusern tidigare men det återstår väl att se.
Hade iallafall gärna önskat ett grovfoder med högre värden, då vi har 2 travare och en unghäst i stallet :(

Vi har ännu lägre värden: ts 52, energi 3.6 och protein 22. Men jag tycker det är helt suveränt! En lättfödd fånghäst och en shettis, fri tillgång :p. Tänkte först köpa och ställa in en halmbal, men sedan fick jag värdena på ensilaget och insåg att halmen förmodligen innehöll mera eller likvärdigt med energi :angel:.

Oj, ännu sämre :p
Men har du lättfödda hästar så är det väl klart mer önskvärt med sådana värden än vad det är i vårt fall.
Jag som planerat ge min häst lusern, det fungerade inte, vägrar äta.
Hon är verkligen den mest kräsna häst jag någonsin träffat......

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: HannaZ
·
B
Foder & Strö Efter att ha läst Spader äss inlägg ang hur hästar reagerar på fett i fodret tänkte jag spinna vidare på ämnet hur man bäst utfodrar...
Svar
2
· Visningar
1 812
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj