Sams field

MinIan

Trådstartare
Hej, vi har ju fått lov att byta hundfoder till sams field tror jag den heter... vi hade advance innan, men pga att de ska sluta sälja i sverige så blev vi tvungen att byta och vi stod som frågetecken, för advance var super!
fick hjälp på djurbutiken och vi testade denna.

Min hund har börjar fälla nått enormt! har gjort det i flera veckor, jag ser en koppling till detta foder då vi bytte till det och hon började fälla något efter. kan fodret ha någon inverkan i fällningen? Är det då ett sämre foder vi börjat med?

+ att nu med detta foder så skiter hon "100" gånger om dagen. har hört att de ska skita mindre om man har bra foder. sämre foder ska de typ skita"enorma" mängder typ :p

Fodret börjat ta slut och då funderar jag på om vi ska byta, men till vad? någon som har nått tips?
har ni nått tips för fällningen? Jag förstår att de ska fälla, men så mycket under så lång tid tycker jag inte verkar normalt?

Sv: Sams field

Bra eller dåligt foder kan man diskutera i oändlighet. Det foder din hund smälter bra och mår bra av är ett bra foder för din hund. Det verkar som om det är något i Sams Field som din hund inte smälter på rätt sätt. Om jag hade varit i ditt läge så hade jag satt mig ner och jämfört Advance med andra foder med samma proteinkälla. Det ska finnas innehållsförteckning på alla foder. Om det t ex är kyckling i det gamla fodret hade jag jämfört med andra kycklingfoder, fisk med fiskfoder, lamm med lammfoder. Och här gäller det att se upp, det finns foder som kallas lamm o ris men det är kanske bara 5% lamm o resten kyckling. Man bör även jämföra tillverkningssättet. Men allra först hade jag kollat så att det inte bara är din återförsäljare som ska sluta sälja Advance.

Mina äter Purina Pro Plan Lamm o Ris, det har de ätit i flera år och de mår alldeles utmärkt på det.

Senast ändrad:

Jämför innehållet i gamla torrfodret med det nya, troligtvis hittar du skillnader där och då kan det också vara lätt att se vad som orsakar att din hund inte mår bra nu. Kolla framförallt på spannmålen.

Själv rekommenderar jag alltid färskfoder. Sort där är mindre viktigt.
Vill man absolut ge torrfoder rekommenderar jag Stadnardt, Acana, Orijen eller foder med liknande innehållsförteckning. Foder jag aldrig någonsin rekommenderar är sådana som innehåller majs.

läste igår om "biverkningar" när man börjar med ex barf...då stod t ex fällningar och diareer eller andra "utrensande" effekter några veckor efter bytet och det ansågs som "normalt" ...tänkte mer om det är en foderomställning...jag ger min ena lilla sams field tillsammans med färskfoder och han har inga såna problem .

läste igår om "biverkningar" när man börjar med ex barf...då stod t ex fällningar och diareer eller andra "utrensande" effekter några veckor efter bytet och det ansågs som "normalt" ...tänkte mer om det är en foderomställning...jag ger min ena lilla sams field tillsammans med färskfoder och han har inga såna problem .

Jag har också hört om det, men tycker att det låter konstigt. Min hund fick inte heller några som helst sådana reaktioner när jag övergav torrfodret, tvärt om blev hon sakta men säkert bättre och bättre hela tiden utan några som helst bakslag (förutom när jag råkade ha fel proportioner i BARFen).

Sams field är inget skitfoder men det är inte heller i klass med dom dyrare märkena utan kan väl räknas som ett mellanklassfoder, Advance var ett trevligt foder men tyvärr sålde det för dåligt i sverige så grossisten slutade ta in det. Vilken Advance var det du gav? Och vilken sams Field sort ger du nu? finns ju flera olika där också, lamm, lax, kyckling, grainfree?

Att hon börjar fälla nu hör nog årstiden till. Både min gamling och systers hund fäller just nu ganska mycket, hösten närmar sig. Till och med hästen har börjat byta päls. Så det behöver inte vara fodret. Men om hunden fäller annorlunda mot tidigare höstar kan man ju såklart fundera, foder kan påverka pälsen.

Jag har provat Sams field på min unghund, blev rekommenderad det när det fodret jag skulle ha var slut. Märkte inget på pälsen, men han var väldigt ojämn i magen av det upplevde jag, lös nästan hela tiden, så jag gick tillbaka med säcken och fick tillbaka pengarna, och köpte Acana som jag tänkt från början. Såg också att Sams field innehåller majs.

Utgå från hur din hund mår när du väljer foder. Upplever du att hunden inte fungerar bra, byt.

kl

Tack för alla svar, det advance fodret vi gav henne var kyckling, har aldrig tänkt på det där med majs, att kolla efter det som sagt, men man lär sig alltid något nytt, men nu ratar hon det helt! hon vill inte äta sams längre, har inte ätit på flera dagar så hon börjar ju kräkas och hålla på så nu gav jag henne ett foder som min bror har bara för att hon ska börja äta, det heter Appetitt, ett foder från Norge tydligen. Vi är ju ca 60 mil hemifrån nu så när jag kommer hem ska vi kolla efter annat foder. men hon äter detta foder iaf..

Förut gav vi henne advance efter hennes vikt, de kulorna var muindre och det luktade.. bränt?! så vi bytte påse till en med större kulor och de luktade helt annorlunda.
Min sambo har märkt att sams foder luktar bränt, en otrevlig doft iaf och fodret min bror har luktar mycket bättre, så jag vet ej om det har någon koppling...
Om våran hund inte gillar doften. aja, huvudsaken hon äter nått nu så får vi ta tag i detta då vi kommer hem.

Jo, kanske äår så, men hur länge brukar de fälla? tycker hon fäller sjukt mycket under en lång tid, man undrar ibland om hon snart ska bli hårlös haha XD

Min hund åt sams field och jag tyckte med han fällde extremt mycket. Var dålig i magen till och från under perioder. Han kliade sig även lite i ljumskarna. Provade några foder innan jag tillslut hittade rätt foder.

Då blev han fin i pälsen, magen blev bra och han slutade klia sig!! Jag vet inte riktigt vad det var han reagerade på... Men upptäckte sedan att jag bara provat foder med kyckling i, när jag sedan bytte till ett foder med lamm så blev det bra! Om det berodde på det eller inte vet jag inte jag blev bara glad att jag hittade rätt foder till min hund!! :)

Hur är det med färskfoder, finns det nått speciellt märke somär bättre? (enligt alla) Typ som man hör ryktesvägar om vilket torrfoder som är bäst.
Blir det mycket dyrare?

Var köper du ditt färskfoder?

Vi ger nordic bas, jag är väldigt noga med att fodret ska vara svenskt.

Blir betydligt billigare än de torrfoder som anses bra. Har två hundar modell mindre, 4 kg och 6 kg som äter för 200:- per månad tillsammans.

Köper det grannstaden, de har en åf lista på sin hemsida.

Googlade lite snabbt, stämmer detta: ca 2%av kroppsvikten, så om hon väger runt 20kg, blir det 400g per dag?

Om man skulle börja med färskfoder, ska man göra som med bytet av torrfoder att man vänjer in sakta vid övergången? typ blandar det med torrfodret en viss tid och sedan helt gå över eller kan man bara börja med det?

Googlade lite snabbt, stämmer detta: ca 2%av kroppsvikten, så om hon väger runt 20kg, blir det 400g per dag?

Om man skulle börja med färskfoder, ska man göra som med bytet av torrfoder att man vänjer in sakta vid övergången? typ blandar det med torrfodret en viss tid och sedan helt gå över eller kan man bara börja med det?

Ca 400g per dag blir perfekt att utgå från, sedan kan du ju behöva ge mer eller mindre beroende på hund, fodersort osv. Jag barfar min äldsta som väger 19,5 och hon får ca 500g/dag. Den unga ska jag börja ge färskfoder nu och senare blir det barf till henne med, då kommer hon få 2% av vad hon borde väga (hon är fet nu).

Jag har inte brytt mig om att fasa över när jag bytt från torrfoder till färskfoder. Det har bara varit krångligt och färskfoder är så lättupptagligt och snällt mot magen att det ytterst sällan behöver fasas in. Brukar bara vara att byta och så är det bra med det. Däremot om man ska börja med torrfoder igen av någon anledning kan man visst behöva fasa över igen (jag har aldrig provat det själv, jag vägrar torrfoder ;) ). Nu till unga hunden så brydde jag mig inte ens om att ta med torrfoder när jag tog hem henne, jag har ändå inga planer på att ge henne av det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 823
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar