LinnK
Trådstartare
Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke
Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över en
2 årig (ev 2,5 årig, jag har inte alla fakta helt klara ännu) Samojedhane,
då de haft hand om honom i nästan ett års tid, då hans ursprungliga ägare
bor i en liten lägenhet och inte lever ett hund-vänligt liv.
De har dock ett par egna hundar o andra djur, och känner att han skulle förtjäna ett "eget" hem där han får mera uppmärksamhet s a s.
I vilket fall, de ringde upp oss, och jag blev jätteglad!
Jag har länge gått och drömt om att skaffa hund igen och har
alltid gillat samojeder.
Nu skulle jag vilja ha lite tips, erfarenheter, råd och så om samojedhunden från er som har erfarenhet av just den rasen. Jag har såklart läst på under ett par års tid, men vill ändå gärna höra andras erfarenheter.
Sedan undrar jag om ni har några kostnader gällande samojeder ni kan dela med er av?
te x
Foderkostnad? (märke, hur mycket får hunden?, pris?)
Försäkringskostnader?
Övriga kostnader förutom utrustning, foder, försäkring, vet-vård?
Hunden i fråga är som sagt en 2-2,5 årig kastrerad hanhund,
snäll och glad, gillar att vara runt människor och är snäll mot andra
hundar (även hanar), snäll med katter o hästar men gillar att jaga/busa
med lösa höns o kaniner (vilken hund gör inte det )
Han kommer vid inkallning om man visslar/visselpipa i skog te x,
Han är rumsren, har kissat inne en gång och det var första kvällen
hos de som har honom nu, då var han väldigt orolig.
Han gillar att vara med i skog o under jakt o ridturer.
Vi har länge pratat om att skaffa hund, men då jag varit allvarligt sjuk så har valp inte känts aktuellt, nu börjar jag dock pigga på mig och känner att jag skulle nog utan tvivel orka med en lite större hund som är rumsren.
(jag har ju tre hästar o två katter att ta hand om, så ansvarsbiten är jag ju medveten om sen förr, då jag dessutom haft hund förut)
Både jag o min sambo är lugna, glada och djur/hundvana människor som gillar att vara ute, till häst eller fots och min sambo jagar. Vi har inga barn, ett stort hus och bor på landet, har en stor hundgård (tillräcklig för ca 3 hundar) där det finns stora stenar, träd, isolerad hundkoja med möjlighet till värme o belysning)
Min sambo jobbar ofta borta om veckorna, jag är hemma förutom att jag har ett par lektioner/vecka på komvux och en hund skulle kännas som ett tryggt sällskap (kattgubbarna är inte så vaktande ) både hemma om kvällarna och när man är ute i skogen själv i mörkret.
Skulle ni åka o titta på hunden? Några tips o råd?
Hunden kommer få fungera som i allt-i-allo hund, följa med i gårdsarbetet och vara ute i skogen, promeneras o följa med på jakt.
Min storasyster är hund-tränare och ev kanske jag frågar om jag får hänga med på lite bruksträning eller så, om det känns passa oss.
Jag vill så gärna, men vill som sagt gärna ha lite feedback
Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över en
2 årig (ev 2,5 årig, jag har inte alla fakta helt klara ännu) Samojedhane,
då de haft hand om honom i nästan ett års tid, då hans ursprungliga ägare
bor i en liten lägenhet och inte lever ett hund-vänligt liv.
De har dock ett par egna hundar o andra djur, och känner att han skulle förtjäna ett "eget" hem där han får mera uppmärksamhet s a s.
I vilket fall, de ringde upp oss, och jag blev jätteglad!
Jag har länge gått och drömt om att skaffa hund igen och har
alltid gillat samojeder.
Nu skulle jag vilja ha lite tips, erfarenheter, råd och så om samojedhunden från er som har erfarenhet av just den rasen. Jag har såklart läst på under ett par års tid, men vill ändå gärna höra andras erfarenheter.
Sedan undrar jag om ni har några kostnader gällande samojeder ni kan dela med er av?
te x
Foderkostnad? (märke, hur mycket får hunden?, pris?)
Försäkringskostnader?
Övriga kostnader förutom utrustning, foder, försäkring, vet-vård?
Hunden i fråga är som sagt en 2-2,5 årig kastrerad hanhund,
snäll och glad, gillar att vara runt människor och är snäll mot andra
hundar (även hanar), snäll med katter o hästar men gillar att jaga/busa
med lösa höns o kaniner (vilken hund gör inte det )
Han kommer vid inkallning om man visslar/visselpipa i skog te x,
Han är rumsren, har kissat inne en gång och det var första kvällen
hos de som har honom nu, då var han väldigt orolig.
Han gillar att vara med i skog o under jakt o ridturer.
Vi har länge pratat om att skaffa hund, men då jag varit allvarligt sjuk så har valp inte känts aktuellt, nu börjar jag dock pigga på mig och känner att jag skulle nog utan tvivel orka med en lite större hund som är rumsren.
(jag har ju tre hästar o två katter att ta hand om, så ansvarsbiten är jag ju medveten om sen förr, då jag dessutom haft hund förut)
Både jag o min sambo är lugna, glada och djur/hundvana människor som gillar att vara ute, till häst eller fots och min sambo jagar. Vi har inga barn, ett stort hus och bor på landet, har en stor hundgård (tillräcklig för ca 3 hundar) där det finns stora stenar, träd, isolerad hundkoja med möjlighet till värme o belysning)
Min sambo jobbar ofta borta om veckorna, jag är hemma förutom att jag har ett par lektioner/vecka på komvux och en hund skulle kännas som ett tryggt sällskap (kattgubbarna är inte så vaktande ) både hemma om kvällarna och när man är ute i skogen själv i mörkret.
Skulle ni åka o titta på hunden? Några tips o råd?
Hunden kommer få fungera som i allt-i-allo hund, följa med i gårdsarbetet och vara ute i skogen, promeneras o följa med på jakt.
Min storasyster är hund-tränare och ev kanske jag frågar om jag får hänga med på lite bruksträning eller så, om det känns passa oss.
Jag vill så gärna, men vill som sagt gärna ha lite feedback