Sammanväxningar runt livmodern efter snitt

Det du missar är att en vanlig kastrering är kraftigt rabatterad till ett paketpris för annars skulle ingen ha råd att kastrera. Räknar en på den faktiska kostnaden blir den mycket högre. Dessutom är det skillnad att operera en sjuk hund och en frisk hund.
Är det inte alltid jourtaxa vid akuta, oplanerade besök/behandlingar/operationer?

Min hund var inte speciellt medtagen, hennes AT var helt UA, och hon hoppade och skuttade på promenaden till veterinären. Så någon större skillnad i operation är det nog inte. Enda symptomet var att hon drack mer och kissade inne på natten.

Hennes AT är tyvärr UA nu med. Igår hoppade hon 1 meter upp i luften på promenaden, trots kort koppel. What to do?!

Så hon fick köra godissök i 15 min igårkväll, trots att det egentligen är för mkt motion. Men hellre lugnt letande efter godis än farande upp o ner från sängen...
Vi bor i en etta som är ett rum bara, så jag kan tyvärr inte gränsa av.

Idag har hon redan hunnit hoppa upp i sängen 3 ggr, trots tratt. Härligt att hon mår bra, men det ska ju gärna läka på ett bra sätt med...

Komposgaller runt sängen?
Och soffan då?
Då kan vi inte röra oss i lägenheten alls. Det är 20 cm mellan sängen o vägen till hennes liggplats vid datorn, likadant vid soffan.

Det är en liiiiten lägenhet! Blir hon vildare så får hon bo på toaletten. Enda stället som man kan stänga till.

Ang sammanväxningar: nu är jag ju läkare och inte veterinär, men kroppen borde läka på ungefär samma sätt på hund som på männniska.
En operation ger en stor och djup sårskada som man gör vad man kan för att det ska läka så bra som möjligt. Men, allt går inte att styra och olika vävnadslager som "gått sönder" samtidigt har en tendens att inte bara läka i sitt eget område utan även växa ihop med annan vävnad runt omkring=sammanväxningar.
När jag får in en patient som någon gång har opererats i magen och nu har ont, så är sammanväxningar en av de första sakerna jag tänker på. Det är alltså supervanligt med sammanväxningar (med reservation för att min erfarenhet gäller människor), men det är långt ifrån ofta de ställer till problem.

Och jag som människa med väldigt smärtsamma sammanväxningar efter två snitt, önskar att fler läkare hade kunnat tänka som du. Har kämpat av och till i snart 6 år för att få hjälp, men bemöts av ”Ja, så kan det ju bli när man får barn, det är bara att lära sig att leva med smärtan. Det är väl barnen värda?” :banghead:

För att återkomma till trådens egentliga ämne;
En av mina tikar gjorde flera biopsier (under en öppning) av urinblåsan som ung, och när hon skulle valpa längre fram i tiden så hade urinblåsan och livmodern växt ihop pga sammanväxningar överallt, så jag valde att plocka bort livmodern direkt då såklart. Hon hade dock problem med urinblåsan resten av livet, förmodligen kom där ju nya sammanväxningar.

Jag kommer aldrig åka till den veterinären igen iaf. Dag 13 och det är fortfarande inte läkt eftersom sårkanterna inte låg mot varandra, utan snarare omlott :(

Hon sitter ihop nu och är utan stygn eftersom huden började bli irriterad, men det är ju ett "öppet" sår där den ena sårkanten är ovanpå den andra. Helvete så dåligt gjort!

En annan sak jag tänkte på, hon bajsar otroligt sällan efter snittet. Extremt sällan, typ varannan, var tredje dag, bör det kollas upp? (hos annan veterinär då givetvis!!).

Hon är pigg o glad som vanligt, och vi har gett upp att få henne att inte hoppa upp o ner för sängen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
941
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 669
Senast: s957
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 943
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV