Sammanväxningar runt livmodern efter snitt

SiZo

Trådstartare
Idag var jag inne med min hund för misstänkt PYO. Hon har tidigare haft valpar som har levererats med snitt. Jag åkte in för att hon nu är skendräktig, och började dricka mer, och kissade inne en hel del. Helt ok allmäntillstånd och ingen feber. Det var PYO ändå, så vi plockade bort livmodern.

Veterinären fick tydligen hålla på bra länge för att få loss sammanväxningar kring livmodern, och antagligen har min stackars hund haft ont av detta.

Hon är redan hemma och är vid gott mod nu när det smärtstillande börjar klinga av. Innan mådde hon inte alls bra, så ska hon opereras i framtiden så ska jag nog be dem att ta det lite lugnt med det smärtstillande.

Är det vanligt med sammanväxningar efter snitt? Varför upplyses man inte om det isf?

Hon är mkt mer medtagen av denna kastrering än vad hon var av snittet, så det känns som att sammanväxningarna har haft stor betydelse. Tyvärr så sa veterinären inget om hur länge hon ska hållas i stillhet, eller hur länge man ska undvika vissa saker osv.

Jag har försökt googla lite smått men det verkar svårt. Hon är ju uppenbarligen mkt smärttålig, så jag kan ju inte fråga henne...

Samma sak hände min tik efter sitt snitt så när hon sen kastrerades blev det ett långt ingrepp och hon var otroligt smärtpåverkad efteråt.
Sen fick dom göra om operationen IGEN vilket resulterade i att det tagit oss nästan 2 år att komma tillbaka. Dom försvagade magmusklerna ledde till att hon fick problem med ryggen då den blev överansträngd av att hon försökte avlasta den ömma och svaga buken.
Så låt det ta tid.

Samma sak hände min tik efter sitt snitt så när hon sen kastrerades blev det ett långt ingrepp och hon var otroligt smärtpåverkad efteråt.
Sen fick dom göra om operationen IGEN vilket resulterade i att det tagit oss nästan 2 år att komma tillbaka. Dom försvagade magmusklerna ledde till att hon fick problem med ryggen då den blev överansträngd av att hon försökte avlasta den ömma och svaga buken.
Så låt det ta tid.

Usch! Det låter inte alls roligt!

Hur kommer det sig att de fick göra om ingreppet?

Min verkar ok, travar på när vi var ute och kissade, men det märktes att det var knepigt för henne att bajsa. Nu äter hon igen så hon ska snart få antibiotika med.

Jo att låta det ta tid är jag med på, men hur långt tid pratar vi om? Jag har ingen aning?

På katt säger man ibland att man ska para om så snart det går efter ett snitt just för att motverka detta.
Ok! Jag fick ingen info alls om något sånt. Jag ringde tillomed och ville dubbelkolla att allt var ok när hon hade pipit till några ggr när hon hoppade upp i sängen några månader efteråt. Men de sa bara "Ge det mer tid". Och ja, hon slutade ju pipa, så jag trodde ju att det var lungt då... Stackars liten :(

Usch! Det låter inte alls roligt!

Hur kommer det sig att de fick göra om ingreppet?

Min verkar ok, travar på när vi var ute och kissade, men det märktes att det var knepigt för henne att bajsa. Nu äter hon igen så hon ska snart få antibiotika med.

Jo att låta det ta tid är jag med på, men hur långt tid pratar vi om? Jag har ingen aning?

Dom hade missat en del av ena äggstocken så hon fortsatte att löpa trots kastrering. Och eftersom att hon kastrerades pga sina hormonella problem fick dom helt enkelt öppna henne igen och göra om det.

Vi började med strikt koppelvila i 4 veckor. Första veckan gick vi 5 min per rastning och sen ökade vi längden på rastningarna med 5 min i veckan.
Sen när hon fick börja springa lös så var det bara korta stunder åt gången. Vi promenerade mycket i ris så att hon fick lyfta på tassarna. Traskade även en hel del över stegar. Vi tränade på balansboll för att stärka buken.
Sen kanske ska tilläggas att hennes problem säkert också kom av att hon är tungt byggd och har ganska lång rygg.

Dom hade missat en del av ena äggstocken så hon fortsatte att löpa trots kastrering. Och eftersom att hon kastrerades pga sina hormonella problem fick dom helt enkelt öppna henne igen och göra om det.

Vi började med strikt koppelvila i 4 veckor. Första veckan gick vi 5 min per rastning och sen ökade vi längden på rastningarna med 5 min i veckan.
Sen när hon fick börja springa lös så var det bara korta stunder åt gången. Vi promenerade mycket i ris så att hon fick lyfta på tassarna. Traskade även en hel del över stegar. Vi tränade på balansboll för att stärka buken.
Sen kanske ska tilläggas att hennes problem säkert också kom av att hon är tungt byggd och har ganska lång rygg.

Hon är ganska liten (6,5 kilo) och hoppar runt en hel del på promenader. Men jag tänker kanske 2 månader så kanske hon kan följa med på lugna ridturer. Har ett dräktigt sto som ska föla i mars, så hon lär ju inte göra så många knop då heller.

KL

Upptäckte att tratten vi fick med hem är för stor, så hon kan inte ens lyfta huvudet med den på. Nu har vi klippt i den o haft oss, hoppas att det går bättre för henne nu. Hon kan ta av den med, iomed att den är så stor, trots att vi knyter så att det känns som att hon stryps....

Blir att köpa en annan tratt imorgon!
Funderar på de där uppblåsbara, om de är så pass bra att de inte kommer åt magen...

Har du någon tröja som passar o täcker op såret?
Jag har ju inte det.
Jag funderar på att gå o handla bebiskläder imorgon XD

Känns ju som att det skulle vara mkt bättre med en tröja, men veterinären sa att det var viktigt att såret andades... Men de har ju redan satt henne på antibiotika liksom, så det känns inte som att infektionsrisken är så stor då??

Självklart så lyckades hon hoppa både upp och ner från sängen när vi tittade bort i 2 sekunder medans vi klippte i tratten. Hundursling! :rage::heart

Smärtkänslig är hon iaf inte.

Ang sammanväxningar: nu är jag ju läkare och inte veterinär, men kroppen borde läka på ungefär samma sätt på hund som på männniska.
En operation ger en stor och djup sårskada som man gör vad man kan för att det ska läka så bra som möjligt. Men, allt går inte att styra och olika vävnadslager som "gått sönder" samtidigt har en tendens att inte bara läka i sitt eget område utan även växa ihop med annan vävnad runt omkring=sammanväxningar.
När jag får in en patient som någon gång har opererats i magen och nu har ont, så är sammanväxningar en av de första sakerna jag tänker på. Det är alltså supervanligt med sammanväxningar (med reservation för att min erfarenhet gäller människor), men det är långt ifrån ofta de ställer till problem.

Ang sammanväxningar: nu är jag ju läkare och inte veterinär, men kroppen borde läka på ungefär samma sätt på hund som på männniska.
En operation ger en stor och djup sårskada som man gör vad man kan för att det ska läka så bra som möjligt. Men, allt går inte att styra och olika vävnadslager som "gått sönder" samtidigt har en tendens att inte bara läka i sitt eget område utan även växa ihop med annan vävnad runt omkring=sammanväxningar.
När jag får in en patient som någon gång har opererats i magen och nu har ont, så är sammanväxningar en av de första sakerna jag tänker på. Det är alltså supervanligt med sammanväxningar (med reservation för att min erfarenhet gäller människor), men det är långt ifrån ofta de ställer till problem.

Samma gäller inom veterinärmedicin :)

Blir lite fundersam på priset... Vi tog 2 rör med blodprover, plus en röntgen på buken. Och OP på det såklart... Hon var inte inlagd utan fick komma hem direkt efter.

Jag räknar utifrån procenten jag fick betala (20%) att summan skulle gått på ca 19 000 kr. Är det verkligen rimligt? De har haft hand om hunden mellan 9-12 på dagen. Vanlig vardag.
En vanlig kastrering kostar hos dem 4999...

För övrigt så har jag bestämt att hon får behålla tratten på. Så fort vi tar av den så hoppar hon upp i soffan/sängen och vi får ingen förvarning riktigt. Med tratten håller hon sig mer still, så det är nog bättre. Vi kan ju inte hålla i henne 24/7. Hon var rejält smärtpåverkad i förmiddags och fick då lite rimadyl som vi hade över, och blev nöjdare då. Äter som hon ska iaf!

Ring och fråga veterinären ang läkningstid?

Jag betalade 15000 för att operera urinsten så jag tycker inte det låter konstigt dyrt (eller ja, försäkringen tog ju det mesta).
Tillägg: mtp pyo och sammanväxningar menar jag. Men finns de som har bättre koll.

Senast ändrad:
Ring och fråga veterinären ang läkningstid?

Jag betalade 15000 för att operera urinsten så jag tycker inte det låter konstigt dyrt (eller ja, försäkringen tog ju det mesta).
Tillägg: mtp pyo och sammanväxningar menar jag. Men finns de som har bättre koll.

Ok! Kändes konstigt när en kastrering som ju är samma ingrepp egentligen, kostar 4999. Det är ju 14000 till liksom.

Jag får ringa på måndag och höra. Ska höra om det är värt att kanske köra sjukgymnastik med henne när det är läkt med. Såg att de hade en pool på det andra djursjukhuset, och hon är en mkt duktig simmare, så det vore ju något!

Blir lite fundersam på priset... Vi tog 2 rör med blodprover, plus en röntgen på buken. Och OP på det såklart... Hon var inte inlagd utan fick komma hem direkt efter.

Jag räknar utifrån procenten jag fick betala (20%) att summan skulle gått på ca 19 000 kr. Är det verkligen rimligt? De har haft hand om hunden mellan 9-12 på dagen. Vanlig vardag.
En vanlig kastrering kostar hos dem 4999...

För övrigt så har jag bestämt att hon får behålla tratten på. Så fort vi tar av den så hoppar hon upp i soffan/sängen och vi får ingen förvarning riktigt. Med tratten håller hon sig mer still, så det är nog bättre. Vi kan ju inte hålla i henne 24/7. Hon var rejält smärtpåverkad i förmiddags och fick då lite rimadyl som vi hade över, och blev nöjdare då. Äter som hon ska iaf!

Det du missar är att en vanlig kastrering är kraftigt rabatterad till ett paketpris för annars skulle ingen ha råd att kastrera. Räknar en på den faktiska kostnaden blir den mycket högre. Dessutom är det skillnad att operera en sjuk hund och en frisk hund.

Det du missar är att en vanlig kastrering är kraftigt rabatterad till ett paketpris för annars skulle ingen ha råd att kastrera. Räknar en på den faktiska kostnaden blir den mycket högre. Dessutom är det skillnad att operera en sjuk hund och en frisk hund.
Fast egentligen märkligt om den är kraftigt rabatterad - för trots allt måste ju det bli vinst, för annars skulle inte så många gå ut med kastrationskampanj ?
Dock absolut skillnad mellan frisk och sjuk hund :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
941
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 669
Senast: s957
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 943
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV