Sammanfogad tråd om ryttarens utrustning på tävling.

Joyride

Trådstartare
Funderar på vilka färger man få ha på ridbyxor på tävling?
Jag vill ha ljus brun(om jag hittar några) det bör väll vara ok?

Vad har ni för färg på ridbyxorna?

Sv: Ridbyx färg?

cewe skrev:
I TR står det "Ridbyxor i valfri färg" på både dressyr och hoppning.

Aaaa okej, för förut stod det väll ljusa byxor? men det är borttaget nu alltså.

(dax o köpa nya TR tror jag:angel: )

Ja det är nog dax för jag tror inte ens det stod ljusa i den som jag har från 1993 (eller däromkring) som jag kollade i för ett tag sedan.

Olika... brukar ha vita el beiga men på mindre tävlingar har jag mörkblå (onödigt att smutsa ner dom ljusa). Även om det numera är valfri färg tkr jag att svart kavaj/frack(/klubbjacka om det är hoppning) o vita (el beiga om det är hoppning) ridbyxor är snyggast!

Till Choklad: Det var nog senare än 93 för när jag började tävla var det fortfarande ljusa som gällde! (och det var g mkt senare än 93)

Jag har beige ridbyxor med mörkbrun helskoning, men dom har jag jämt, men när jag tävlar kör jag på dom vanliga vita.

Vad bra då kan du val ta fram vilket TR det var, för jag är väldigt nyfiken på när det stod vita ridbyxor senast. :smirk:

Finn sinte att det ska vara vita byxor..

och jag har läst TR sedan stenåldern.:p

Däremot står det någonstans att man BÖR bära ridbyxor (?;) ) eller ljusa spetsbyxor. På stööre evenemang. detta var innan vi hade indelningen med lokal, regional osv.

Har aldrig förstått vad spetsbyxor är..

Jag kollade i ridklubbens TR, o dom har ju huuur många som helst, hittade inget om att de va tvång att ha vita utan att man som sagt bör ha ljusa.

hakar på denna tråd lite...
ska så smått börja tävla hoppning, en lokal tävling, vad måste man ha på sig upp till?
måste manha klubbjacka eller kavaj eller kan man ha en annan jacka eller tröja? tycker det är lite luddigt...

jag har i och för sig bara tävlat blåbärshoppningar men jag har tävlat i ljus blåa ridbyxor.

Tror att vita ridbyxor kommer att sitta i rätt länge till innan folk börjar
våga ha andra färger. Tycker att det ser trevligast ut om man har
ljusa ridbyxor, även om jag älskar mörka färger ^^

*kl*

Det är väl främst de konservativa dressyr-ryttarna som envisas med att ha vita byxor. Fast det ser onekligen rätt elegant ut..... :)

Ända sedan 1989 har det inte stått ett ord i TR om färg (eller mönster) på ridbyxorna. Det är alltså fullt tillåtet att ha rosa med gröna elefanter på om du vill (fast om du har det så kommer det säkert att stå 'enfärgade' i TR snart :))

I FEI:s reglemente står det 'vita' så på internationella tävlingar måste ridbyxorna vara vita.

Älgen: spetsbyxor är det som idag är vanliga ridbyxor, de är liksom 'spetsiga' nedåt så att de får plats inuti ridstövlar. Förr var det mycket vanligare med jodphursbyxor som är lite mer byx-liknande även längst ned, inte så åtsmitande som vanliga ridbyxor och oftast med ett slag (nederkanten uppvikt utåt och fastsydd på ett par punkter så det blir som en ficka runtom benet som det ryms massor av hö och annat skräp i :)

Senast ändrad av en moderator:

Haha, det är ju inte spetsbyxor, det har ju jag på mina underkläder! :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 368
Senast: Strandad
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
881
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka