Sammandragningar/värkar?

Sv: Sammandragningar/värkar?

Skillnaden mellan en sammandragning och en värk? Eller förvärkar och sammandragningar?

Eller menar du hur det känns om det är på riktigt eller inte? Det behöver det inte nödvändigtvis göra. Förvärkar kan också göra jätteont. Största skillnaden är nog att om det är på g så blir de oftast tätare och tätare. Förvärkar kan komma med 6 minuter mellan, sen 45, sen 4 minuter i en kvart och sen 6 timmar ingenting.

Haha jadu ingen aning:D

Är i v. 34+0 idag och det har varit väldigt mycket fart därinne hela dagen och ordentliga sammandragningar på em/kvällen som vari ganska tätt (ca 5-60 min mellanrum, varierat). Blir ju självklart orolig om det ska sätta igång nu:confused:

Hjälper det med två alvedon? Ett varmt bad? Då brukar nämligen förvärkarna lugna ner sig och du kan ta det lugnt. Är det på riktigt lugnar det inte sig.

Jag ska prova ett par alvedon och gå och lägga mig nu tror jag. Hoppas det lugnar sig snart! Det visar sig;)

Jag hade rätt kraftiga sammandragningar frn vecka 25 ungefär. FÖr mig kändes det som ett band drogs åt om magen. Hela magen liksom drog ihop sig och spände sig och det var obehagligt men gjorde inte ont men kanske kändes lite som håll. Det höll i sig mellan 15 och 20 sekunder och sen släppte det.

Oftast fick jag det om jag gick fort eller tog i eller något sånt och det släppte om jag stannade eller vilade lite. Oftast blev det bättre om jag tog ett varmt bad också.

MIn förlossning startade i vecka 34 med att vattnet gick pang bom tjoff och sen startade värkarna en kvart senare och de gjorde ONT!

Senast ändrad av en moderator:

Sammandragning för mig känns bara i magen, genom att den blir hård, gör i regel inte ont alls, men kan vara obehagligt om man tex är ute och går.

En förvärk/värk känns mer neråt, som mensvärk ungefär. Gör mer eller mindre ont. Varar oftast runt 30-50 sekunder.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är det någon som har/haft hörselkåpor till en bebis på 3 månader? Vilket märke och hur har passformen varit? :) Det är ingen...
Svar
10
· Visningar
479
Senast: VLMF
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
857
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Vi har börjat potträning lite smått. Pottan vi har är lite för låg fram, så det blir mycket kiss utanför även om man försöker hålla ner...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Imogen
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
648
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka