Samma värden på höet från år till år?

Baddy96

Trådstartare
En dum fråga kanske men jag började fundera på detta igårkväll när jag kom på att: "ojdå, jag har helt missat att skicka in analys på årets hö, måste göra det direkt". Men så kom jag alltså att fundera över hur stor skillnaden på värden kan vara på årets och förra årets skörd om man tar höet från samma vall, vid samma tid och vid i stort sett samma väderförhållanden. Nån som vet?:o

Sv: Samma värden på höet från år till år?

Rent spontant så kan ju vädret variera bra mycket från år till år. Det i sin tur ger olika förutsättningar för olika växter, som gör att höet kommer att innehålla olika proportioner av olika växter, som i sin tur har olika innehåll av protein osv osv. Dvs har man tur så blir det ungefär samma hövärden från år till år men beroende på väder och övrig omgivning KAN det variera mycket.

SKillnaden kan vara mycket stor, ffa vad gäller protein. En skicklig bonde gödslar och 'donar' för att 'kompensera upp' väderskillnader, och tar även vallanalys, och kan på så vis få ganska lilkvärdiga värden år från år, dock kommer skördetiden skilja sig just för det är inte kalendern utan värdena som styr när det slås.

Så, hoppa inte över analysen, kan skilja enormt på ffa proteinet som sagt.

aha, tack för utförliga svar. Självklart tänker jag ta analys precis som vanligt men det var bara en tanke som slog mig. Ska bli spännande att jämföra årets analys med förra året då bonden var heeelt övertygad om att värdena skulle vara desamma och att en ny analys bara var onödig. Det var efter det som jag började fundera...

Mineraldelen kan vara samma men proteinet kan skilja mycket. För mig med mera än hälften, dock slaget pga vädret några dagar senare än gången innan. Och så vändes det väl ambitiöst denna gång i ivern att få in det torrt innan den lovade regndagen skulle infalla. Men hellre lyckligt in med toppen hygienisk kvalitet och sämre proteinvärde än kvar ute på fältet.

Men så kom jag alltså att fundera över hur stor skillnaden på värden kan vara på årets och förra årets skörd om man tar höet från samma vall, vid samma tid och vid i stort sett samma väderförhållanden. Nån som vet?:o

Vad menar du med “vid samma tid”? Samma datum eller samma tid på dygnet?

Det är naturligtvis inte bara väderleksförhållanden den dag du slår höet som har betydelse utan väderleksförhållanden under hela växtperioden. I den del av landet där jag bor har det varit stor skillnad på årets och förra årets väderlek.

Även om du tar höet från samma vall så KAN det skilja rätt mycket beträffande t.ex. energi- och proteininnehåll. Sockerhalten i höet kan variera mycket beroende på när på dygnet du slår. Mineralinnehållet brukar däremot inte skilja så värst mycket från år till år om du slår höet vid ungefär samma tidpunkt (växtstadie).

Som jag har förstått det spelar även torkningen sin roll. Om det har varit väldigt varmt, blåsigt o soligt- torkar fort- högre sockerhalt.

Ett hö som torkar långsamt- mulet o kanske ett mindre regn på borde kunna förbruka én stor del av sockret.
Ngn som vet- har testat?

samma tid så menar jag förstås samma tid på året:p

men ingen fara på taket, har precis som alla andra år skickat in analys även i år. Det var bara en liten fundering från en okunnig :D

Som jag har förstått det spelar även torkningen sin roll. Om det har varit väldigt varmt, blåsigt o soligt- torkar fort- högre sockerhalt.

Ett hö som torkar långsamt- mulet o kanske ett mindre regn på borde kunna förbruka én stor del av sockret.
Ngn som vet- har testat?

Ja, torkningen har betydelse, men inte för sockerhalten i höet.

Enligt de undersökningar som jag har sett så verkar det inte försvinna något socker alls under torkningen till hö (tyvärr!). Däremot omvandlas sockret från sukros till dextros och fruktos genom hydrolys. Det som “försvinner” är fruktan (först genom hydrolys till fruktos och sedan genom respiration). Mer av fruktanet kan hydrolyseras om torkningen sker långsamt, t.ex. vid molnigt väder, men sockerhalten minskar inte.

Om det regnar en kortare skur på det- händer ngt?
Vet man?

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 933
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 365
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 774
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka