Samma sort , fast annan tillverkare

Astael

Trådstartare
Jag ska ev börja ge min häst Krafft Ponny till hösten. Men var finns det för jämförbart från andra fodertillverkare ? Nån som har koll ?

Sv: Samma sort , fast annan tillverkare

Jag tror att Krafft är tämligen ensamma om detta märkligt sammansatta foder.

Vet du redan nu vad du kommer att ha för grovfoder till hösten?;)

Ja , jag vet vilken sort jag kommer ha men inte näringen i det. Det får jag inte reda på förrän om några månader. Men man ska vara förberedd och inte bara hafsa igenom vilket foder man ska ha.

Ja , jag vet vilken sort jag kommer ha men inte näringen i det. Det får jag inte reda på förrän om några månader. Men man ska vara förberedd och inte bara hafsa igenom vilket foder man ska ha.

Men eftersom du inte vet näringsvärdena i grovfodret du kommer att köpa är det ju meningslöst att försöka komponera ihop en foderstat redan nu. Det är tom omöjligt.

Jag ska ev börja ge min häst Krafft Ponny till hösten. Men var finns det för jämförbart från andra fodertillverkare ? Nån som har koll ?

Finska Foder har Racing Pony i sitt sortiment som är motsvarande.Om återförsäljare finns på din ort så det finns som alternativ.

Astael, det är jättebra att sätta sig i i hästens behov och olika sätt att tillfredsställa det i god tid.

Om hästen är den som du skrivit om i en annan tråd som har haft fång ett par gånger så är nog KRAFT ponny ett direkt olämpligt foder. Det innehåller närmare 70 % spannmålsprodukter. Just stärkelse, som finns i spannmål, är det klokt att undvika eller minimera för fånghästar.

Om inte grovfodret skulle räcka att för tillfredsställa hästens behov så är det bättre att lägga till fiberrika och fettrika fodermedel eller kraftfoderblandningar med så litet spannmål som möjligt. HH

Nej, man ska inte hasta igenom foderstatsberäknandet, nej.

Men eftersom grovfoder kan variera något så enormt i sina näringsvärden så är det ju mycket lättare att ge sig in i kraftfoderdjungeln när man vet på ett ungefär vart man ska sikta.:idea:

Dessutom brukar det ju snarare oftast vara brist på protein i våra svenska grovfoder (möjligen inte om det rör sig om silage...), så att börja leta bland foder med så lite protein i känns ganska bakvänt.

Astael, det är jättebra att sätta sig i i hästens behov och olika sätt att tillfredsställa det i god tid.

Om hästen är den som du skrivit om i en annan tråd som har haft fång ett par gånger så är nog KRAFT ponny ett direkt olämpligt foder. Det innehåller närmare 70 % spannmålsprodukter. Just stärkelse, som finns i spannmål, är det klokt att undvika eller minimera för fånghästar.

Om inte grovfodret skulle räcka att för tillfredsställa hästens behov så är det bättre att lägga till fiberrika och fettrika fodermedel eller kraftfoderblandningar med så litet spannmål som möjligt. HH

Av Kraffts foderrådgivare fick jag reda på att jag skulle ge antingen Krafft Ponny / Krafft Grov. Men eftersom han lätt gick upp i vikt tyckte hon att det var bättre alternativ . Vad har du för alternativ på färdigfoder ?

Om det är en fångponny du har så bör du inte ge kraftfoder över huvudtaget, bara ett bra hö räcker gott o väl. Ta en analys på ditt grovfoder o se sen vad som behöver läggas till, en häst som har en väl uträknad foderstat blir inte tjock.

Av Kraffts foderrådgivare fick jag reda på att jag skulle ge antingen Krafft Ponny / Krafft Grov. Men eftersom han lätt gick upp i vikt tyckte hon att det var bättre alternativ . Vad har du för alternativ på färdigfoder ?

Om jag förstått rätt så har du en lättfödd häst som har haft fång? Den behöver rimligen inte ngt energitillägg alls. Tillskott kan du behöva ge om proteinhalten i grovfodret är låg. Lusern är då ett bra val eller soja eller rapsmjöl. Spannmål är klokt att undvika för en häst som haft återkommande fång annat än i krubbskrammelmängder. De foder du nämner är spannmålsbaserade.

Vad är det som fattas i foderstaten som du behöver lägga till grovfodret? HH

Alltså, det är så stoooor skillnad mellan krafft Groov och Krafft Ponny vad gäller näringsinnehåll, så jag börjar snarast undra VAD din foderrådgivare håller på med... :confused: Det ena fodret ger ett bra proteintillskott, det andra är proteinreducerat och jag skulle tro att det är det kraftfoder på marknaden som har lägst proteininnehåll.
Jag kan inte tänka mig att det finns ett grovfoder som passar bra att kombinera med vilket som helst av de båda...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka