Samma sadel till samma häst; hur länge?

D

_Dieldi_

En sak jag kom att tänka på när jag satt på tunnelbanan och tisdagsfilosoferade lite var;

När det talas så himla mycket om att hästen ens ändras i muskulaturen, sadeln passar inte längre och man måste byta...
Eller att sadeln blivit sned, bommen gått av etc så den måste kasseras...
Eller att man bytt inriktning eller att man själv inte trivs med nuvarande sadeln...

Hur länge har du haft samma sadel som längst?
Varför bytte du?
Hur många sadlar har du haft på din häst?

Min och min hästs sadelsaga är inte på långa vägar lika komplicerad som flera andras här på Buke verkar vara, men folk i mitt stall (som haft samma sadel till sin häst hela livet; och deras hästars ryggar ser skräckinjagande ut :smirk:) tycker att jag är alltför prylfixerad, jag har ju haft 6 sadlar till henne på drygt 3 år.

Så, vad anser ni?

Tacksam för (många) svar! :bow:

Sadlar, ja, det är en vetenskap för sig.

Till min förra häst, A 19 år, hade jag en allroundsadel (Hubertus) som följde med när jag tog honom på foder för 10 år sedan. A har sadeln fortfarande och har nog haft den ca 15 år totalt. Jag vet inte hur den passade när han var ung, men när han kom till mig som 9-åring var den OK och är det nu också. Med andra ord har inte A ändrat sig särskilt mycket över ryggen. Sadeln har stoppats om några gånger under dessa år.

De sista 2 åren jag hade A köpte jag en ny westernsadel (Simco) till honom också. Tyvärr passade inte sadeln min nya häst, så sadeln fick säljas.

Till den nuvarande hästen, P 4 år, är jag inne på min tredje begagnade engelska sadel och andra nya western. När jag köpte den första engelska sadeln (Passier France) passade den perfekt. Alltså växte 3-åringen ur den på några månader. Som väl var lyckades jag sälja den för samma belopp som jag gav för den.

Nästa engelska sadel (Zaldi Royal) var lite för vid när jag köpte den i höstas och den kunde hänga med tills nu. Sålde den för ett par veckor sedan och köpte en Stübben Siegfried MF Special. Stübben är en aning för vid nu, men jag räknar kallt med att behöva byta sadel nästa år, förhoppningsvis sista gången på ett bra tag.

Den första westernsadeln till P köpte jag i höstas och sålde ett halvår senare då den började bli för trång. Nuvarande westernsadel passar perfekt nu, så den lär jag också behöva byta ut nästa år. Jag provade en vidare sadel, men då ramlade den ned i framänden istället och gav punkttryck där.

Med andra ord - om ni inte tycker om och har råd att shoppa sadlar lite då och då - köp en färdigvuxen och färdigtränad häst. Då kan ni antagligen ha samma sadel så länge den är hel eller tills hästen blir gammal och svankryggig.

Jag har haft min häst i drygt 7 år och vi är inne på vår fjärde sadel.
Den första breddade hon ur på två år.
Den andra avskydde jag att rida i, tror jag hade den i ett halvår.
Den tredje breddade hon ur efter ett år ungefär.

Nu har jag en Wintec-sadel med utbytbara koppjärn, och eftersom formen på sadeln är rätt för henne har jag två koppjärn som jag byter mellan, så den har jag haft i fyra år nu. Med regelbunda omstoppningar tror jag säkert att hon kan ha samma sadel i minst fyra år till.
Nu kanske ska nämnas att hon var vuxen när jag köpte henne (8 år), med en unghäst blir det säkerligen fler sadelbyten.

Har haft min häst i tre år. Först hade jag bara en stubben flatback till honom, som låg bra enligt utprovare. Köpte efter ett halvår en dressyrsadel från jaguar. Sedan sålde jag stubbensadeln för att jag tyckte den var för hård. Köpte då en jaguar flatback eftersom jag tyckte så mycket om dressyrsadeln. Eftersom de är omställbara har jag fortfarande kvar dem, har ändrat stoppningen i dressyrsadeln en gång. Dressyrsadeln har jag alltså haft i 2,5 år och har inga planer på att byta ut den.
Hade jag däremot köpt en sadel som var permanentsoppad hade jag säkert fått byta sadlar flera gånger, men sånt skit vill man ju inte ha :angel: :D

Jag har fått lära mig att sadeln bör ses över var 3:e - 6:e månad så att man ser att hästen inte vuxit ur den.. så det kan bli många sadelbyten...

Själv hade jag två sadlar på ett år, sen blev det bomlöst, och nu byter vi inte mer :love:

Kan säga att min Ubble kom med en för taskig rygg, hade gått med tjockt fårskinn+bra sittande sadel (utan fårskinnet då) o gått med det i typ 7 år :crazy: Det var inte alltför bra!

Jag har haft min dressyrsadel i tre år nu.
Den är måttsydd till både hästen och mej och vi älskar den sadeln.

Jag tror att en bra sadel kan överleva hästen, bara man sköter den och stoppar om den efter konstens alla regler, dvs att sadelutprovare ser vad som ska göras.

Immer

Jag har haft hästen i 3,5 år och hunnit med fem dressyrsadlar och tre hoppsadlar. Inte så konstigt kanske- köpte henne som omusklad fyraåring. Nu har jag köpt en westernsadel som förhoppningsvis ska passa resten av livet. Tror inte hon kommer bredda sig så mkt mera + att sadeln accepterar lite mera "breddning" om jag byter till tunnare padd :p. Vet vissa som haft samma sadel på hästen sedan den var unghäst. Undrar hur den ryggen ser ut...

Jag har haft min i typ 1 ½ år. Nu passar den inte längre, försvängd på för rak häst, men hon ser inte ut nu som när vi köpte henne.
Byter nu ut min allround mot en hopp och en dressyr, och som det ser ut nu, byter vi inte på länge.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 628
Senast: Blyger
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 636
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 621
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka