Samma sadel till flera hästar?

D

diny

Hej!

Har tänkt att börja rida på ridskolan men de har bara vanliga engelska sadlar. Då jag har bla balansproblem så behöver jag en djupare sadel med bra stöd. Tänkte att eftersom jag förhoppningsvis kommer att rida mer och mer så funderar på att köpa en egen sadel.

Drömmen vore en sadel som passar alla hästar (drömma kan man ju alltid :D ) Har ridigt mest i westernsadel hittils men funderar på en spansk eller stocksaddle då jag förhoppningsvis kan börja hoppa lite.

Är det någon som har tips på en bra sadel som passar så många hästar som möjligt?

har inget tips på ¨nån bra sadel, men köp en lite bredare så kan du lägga en pad under på dom hästar som har lite tunnare...

Tror att

ridskolan nog blir tveksam till att du lägger en och samma sadel på alla deras hästar. Kanske att du får använda den till en del hästar, men inte alla.
De har nog sjå att hålla hästryggarna fräscha ändå.
Fast jag förstår dig, det skulle vara toppen att kunna rida i sin egen sköna sadel i stället för en (baksutten?) ridskolesadel...

Om man har tur så passar sadeln på flera hästar :smirk:

Annars får du kanske köpa en sadel som passar din favorit häst och förhoppningsvis någon till.
Offtast är det bättre att som någon skrev köpa en sadel med lite vidare bom.

Grejen är jag tyvärr har väldigt svårt att rida i en vanlig engelsk sadel (som de flesta ridskolorna har). Med det kan jag endast rida lättare nybörjar klasser (ej hoppning) och med en bra sadel så kan jag rida i en vanlig medelsvår klass.

Just nu har jag en lånad westernsadel med djup sits men det är inte populärt hos ridläraren. Men vad ska jag annars göra?

Tacksam för alla tips!

Fixa en bomlös som någon föreslog. :idea: Fungerar, om jag förstått det hela rätt (har ingen själv), på alla hästar. Finns i lite olika modeller och varianter bla som dressyrsadel. Kanske kan vara något? Får du ha en westernsadel borde du ju få använda en bomlös! :)

Men å andra sidan är det inte så lyckat att hoppa i en bomlös... :smirk:

Kanske inte.. :cool: Jag har aldrig ridit i en själv men finns det inte speciella för hoppning och dressyr?

hmm.. om du nu hoppar upp tom msv klasser, vad för sadel har du då? ja menar, eng sadlar är väl dom som lämpar sig bäst för den typen av ridning.

Hej igen!

Westernsadeln är bara ett lån så jag tänkte köpa en sadel utan horn (efter ett försök att hoppa med den så avstod jag :rofl:, kan inte förstå varför? )

Har tittat på de bomlösa sadlarna. Men de flesta har för grund sits eller väldigt dyra. Hittade fler trådar på forumet i ämnet men det verkar vara mkt delade meningar om att de går att använda i hoppning.

Har fått ett tips att de klassiska portugisiska sadlarna ska passa de flesta hästarna. Är det någon här som har någon erfarenhet om dom?

Bomlös är nog inte så lyckat för dig om du har balansproblem :crazy: Det är mer som att rida barbacka i en bomlös.

Däremot kan en bladsadel typ westernsadel fungera. Har du testa Hectorsadeln? Det är en bladsadel som du han få i lite olika utföraden.

Den är hård att sitta i precis som en westernsadel.
http://hectorfabriken.nu/

Det är bara Ansür som menar att de har bomlösa sadlar som går att hoppa i, men som jag förstått det så ska dessa ändå "formbetsällas" till hästen, så jag vet inte hur många hästar en sådan sadel skulle passa på... Dessutom kostar de jättemycket, närmare 20000:- om jag inte minns fel.
En bomlös sadel är mjuk, och kan inte med säkerhet fördela vikten korrekt vid ett nedslag efter ett hinder. När hästen landar efter ett språng har jag läst någnstans att tyngden på frambenen är omkring ett ton(om det inte var mer) därför kan man ju tänka sig att ryttarens tyngd i stigbyglarna vid landningen ligger på några hundra kilo iaf... Då behövs det en bomsadel...

Det finns ju en anledning till att bomsadeln har utvecklats. En bomsadel har många positiva egenskaper så länge som den sitter korrekt på hästen.

Kom på att när jag red på K1 var standarsadeln en rejäl manskapsadel. Hemsk att rida i men bra för hästarna!

Det enda privata sadelmärke som tilläts på den tiden var Kieffer eftersom de sadlarna ansågs vara det enda som dög om man inte ville ha manskapsadel.

Absolut! Den engelska bomsadeln utvecklades för att ha vid jaktritter, dvs för hoppning, och då ska den användas tycker jag. Till allt annat är bladsadlar och bomlösa sadlar bättre enligt min uppfattning.

Men Ansür är väl ingen bomlös sadel heller?
Vad jag förstått är den väl av samma princip som American Flex, d v s en sadel med flexibelt bomsystem.

Rätta mig om jag har fel... :smirk:

Problemet med de engelska sadlarna är att dom inte ger tillräckligt stöd för mig. De bra dagarna så kan det gå men de andra inte alls.

Är det någon som har någon erfarenhet att hoppa med tex. australian stocksadle, westernsadel modell distans (utan horn) eller de spanska sadlarna?

Men allvarligt. Jag har ridit en del i damsadel och man sitter garanterat fast :D
Tyvärr är de dyra och lite svåra att få tag i.
Det tillverkas tydligen en del nya damsadlar utomlands.

Hööks provade att ta hem en damsadel men det var tydligen inte så stort intresse eftersom de inte har den längre.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka