Samma rör till häst??

glitter

Trådstartare
Har en aktiv tråd om min sjuka häst.
Men ja va rädd för att om man ställer frågan där så kanske någon med svar missar den...

Kliniken har bett mig ta med eget blodprov i morgon, i rör med lila kork.

Vännen min jobbar som Biomedicinsk analytiker på vårdcentral å kan troligen få med ett sånt rör å hjälpa mig tömma.

Både kliniken och min vän tror att det är samma rör som används till människa som häst. Någon som med säkerhet kan säga att det är det???

Tacksam för svar.

Sv: Samma rör till häst??

När jag har tagit blod från min häst så har det varit samma rör som till människa.

Borde du inte få ett sånt rör från kliniken om de vill att du tar med dig eget?

Det är samma rör. Men menar kliniken verkligen att du själv ska ta ett blodprov? Jobbar du inom humanvård eller liknande så att du kan det, annars är det lite förvånande att de tycker du ska ta blorprov själv, och de kanske menat att de vill att du ska ta ut veterinär imorgon som tar blodprov?

Ne, ja berättade att jag har en vän som jobbar som BMA så då sa dom att jag kunde spara hästen en resa genom att komma in bara ett rör. Hade ja tagit med hästen så hade de bara tagit ett rör i trailern å sen hade vi fått vända liksom...de menade inte att jag som ägare var tvingad!!

Inte för att jag förespråkar att gemene man ska hålla på och sticka sin häst men att ta en venprov på häst är väldigt enkelt. Om man stasar på rätt ställe blir venen tjock som en tumme. Näst intill omöjligt att missa.

Inte för att jag förespråkar att gemene man ska hålla på och sticka sin häst men att ta en venprov på häst är väldigt enkelt. Om man stasar på rätt ställe blir venen tjock som en tumme. Näst intill omöjligt att missa.

FÅR man ta provet själv, om man nu inte har rätt utbildning (inom djur/humanvård)?

Nej var väl det med gemene man som förvånade. Som någon annan även tagit upp, så är det väl inte lagligt att delegera det till 'genomsnittsdjurägare' som inte har utb eller motsvarande? Eller hur räknas blodprov? Oavsett om det är lätt eller ej.

Nu förklarade ju TS bakgrunden dock.

Det enklaste är att fråga kliniken hur många ml röret behöver vara på, sedan kollar du om du har tillgång till ett sådant. Inte svårare än så:D

*kl*

Det är samma rör till både human- och veterinärsidan.

/Kratus, Biomedicinsk analytiker som jobbat inom båda områdena.

FÅR man ta provet själv, om man nu inte har rätt utbildning (inom djur/humanvård)?

Jag kan inte tänka mig att man inte skulle få lov att göra det själv men jag kanske är ute o reser. Jag får ju tex bremsa min häst och göra allt möjligt annat som kan vara skadligt.

Varför skulle man inte få det? Det är ju inte ett operativt ingrepp direkt o knappast farligt för hästen.

Visserligen blev en läkare fälld för djurmisshandel för ett tag sen, det var för att hon själv hade tagit bort skruvar/(plattor) från sin hunds brutna ben, benet gick sönder igen. Den fällande domen kommenterades med att läkarutbildningen inte innehåller någonting om hundars skelett o att kunskaperna inte kan överföras mellan arterna.
Vi är nog ganska många bönder/hästägare som behandlat våra djur för både det ena o det andra, oavsett medicinsk kunskap eller inte.

Anledningen till varför men ev inte skulle få det är ju för att man som vanlig, genomsnittlig hästägare inte får ge t ex intravenösa injektioner. Nu är ett blodprov ju inte en injektion, men frågan är väl om de gör skillnad?

Varför skulle man inte få det? Det är ju inte ett operativt ingrepp direkt o knappast farligt för hästen.

Det var bara en enkel fråga ;)

Jag vet att det inte är farligt för hästen, däremot har jag ett svagt minne av att det inte är tillåtet om man inte har rätt kompetens, varför vet jag inte alls. (Eventuellt då ifall man skulle sticka fel och börja dra efter blod där det inte finns...)

Det är inte helt rätt att säga "ett lila rör", färgen kan skilja sig mellan olika tillverkare. Men mest troligt så är det ett EDTA-rör.

Jag är också biomedicinsk analytiker, men hade inte tagit venprov på häst utan veterinärs instruktion och översyn de första gångerna.

Provet är taget å klart. Allt gick fint!!
Frågan gällde ju bara huruvida det va samma rör.
Tack för era input...

När jag gick på naturbrukslinjen under gymnasiet så vet jag att skolan blivit påbackade om att de inte längre fick lära eleverna hur man ger hästarna sprutor. Alltså att eleverna skulle få undervisning i hur man gjorde och sedan prova på att sticka, det gällde dock endast sprutor i halsmuskeln.
Tydligen var det bara veterinärelever eller likande som fick öva på sådannt vilket vi alla tyckte var märkligt eftersom man som hästägare säkert någon gång under sin ägartid blir ordinerad att ge sprutor vilket är helt lagligt.

Dock var ju detta någon gång mellan 2002-2005 så det kanske är ändrat sedan dess? Tänkte att det kanske var något sådannt du hört talas om lewellyn? :)

Självklart får man inte utföra saker man inte har kompetens för, precis som aida här nedan beskriver. det är oas ganska svårt att åstadkomma större skador än blåmärken om man inte hittar en ven, alternativt är så oskicklig att man sticker i en benhinna, inre organ, nerv eller artär.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 077
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 189
Senast: Bri
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 741
Senast: Saeta
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 012
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka