Samma musik

M

Majestic

Jag oroar mig och undrar lite över musiken i en kür. Ifall att man gör küren själv och ävljer ut musik etc och sedan när man tävlar märker att en annan har samma musik som en själv.
Finns det någon regel för detta? eller oskriven regel? :crazy:

Sv: Samma musik

Det var inte bra att du är orolig ;)
Ryttarna har ju inte en låt, utan en mix av flera låtar som ska stämma bra till programmet. Så risken att musiken är helt lika är nog minimal, men om det är så, så gör det nog inget...

Den risken finns ju alltid - och risken är självklart större om man använder färdiginspelad musik och mixar ihop. Men, precis som Lundsbo säger, en kür består ju av flera låtar och risken att nån har exakt samma musik som dig är närmast obefintlig.

Det har hänt oss en gång, vad jag vet, att ett annat ekipage hade en låt gemensam med en av våra kunder. Eftersom vi ju inte använder färdiginspelad musik så lät ju vår kürproduktion helt annorlunda, jag tror faktiskt inte att nån märkte det. (Om nån undrar, så gällde det Gustafs vinnarkür vid junior-SMs kürfinal 2003, en av galopplåtarna fanns i en YR-kür som inte vi gjort - tror inte att nån märkt det?)

Som sagt, det kan hända alla! Küren lär inte bli sämre för det :). Visst finns det låtar och artister jag undviker, kan nämna Beatles och ABBA, eftersom de använts flitigt inte minst internationellt.

Lycka till med din kür!

Mvh Cissi (som sitter och jobbar med en ponnykür just nu :))

cissiny skrev:
(Om nån undrar, så gällde det Gustafs vinnarkür vid junior-SMs kürfinal 2003, en av galopplåtarna fanns i en YR-kür som inte vi gjort - tror inte att nån märkt det?)

Om någon undrar :angel: :rofl: ja ja :D

Bra artikel du hade i Ridsport förresten om Kûr förtydligandet. Men fattade inte riktigt det där med piruetterna och betyget 0 :confused: Gäller det enbart om Piruetten blir mer än dubbel?

Så du märkte det? :) Ellis kür tror jag att det var.

Kul att du gillade insändaren! Det kändes viktigt att förtydliga.

0 får du i GP på en piruett om den är mer än 2x360 grader, alltså tex 1+1,25 piruett (sammanlagt 2 och en fjärdedels piruett). Det drar ju också ner det konstnärliga ordentligt, max 5 på koreografi och svårighetsgrad blir ju väldigt lågt med tanke på koefficienterna...

Återkommer ang sluta-piruett-sluta i direkt följd!

Mvh Cissi

Det står endast att hästen måste vara rak ett par galoppsprång före och efter piruetten, inget om uteslutning eller sänkning av koreografi och svårighetsgrad.

Den tolkning jag har gjort, är att:
Säg att ekipaget gör en högerpiruett helt korrekt med raka galoppsprång före och efter, samt vänstersluta-vänsterpiruett-byte-högersluta. Ingen mer vänsterpiruett i programmet. Då har jag förstått det som så att ekipaget får en 0:a på vänsterpiruett, eftersom det inte utförts korrekt. Helt 100 är jag inte.

Fler frågor? :)

Mvh Cissi

PS. Piaffpiruetter, passageslutor, och galoppslutor förbundna med piruetter (med ett par raka galoppsprång emellan) anses inte som höjd svårighetsgrad även om de ska ses "positivt" i bedömningen av koreografin. Detta enligt FEIs regler. DS.

Ok. Då behöver jag alltså inte oroa mig särskilt mycket.

Nej, det tycker jag inte att du ska behöva :). Lycka till!

Mvh Cissi

Har du koll på det här med musiken man använder, måste man få tillstånd för viss musik. Kanske förklarar lite luddigt, men har aldrig riktigt förstått det. Arrangörerna måste ju betala något underhåll när de spelar musik etc, måste man göra liknande som privatperson när man gör en kür?

Tyvärr är jag inte så jättehemma på de exakta reglerna när man använder "färdiginspelad" musik och mixar ihop. Vi spelar ju in allt själv och då är reglerna helt annorlunda.
Så, jag förstår precis hur du menar, men är inte så bra på reglerna för mixning av musik från en skiva, tyvärr!

Mvh Cissi

Nej, Ridsportsförbundet har löst det genom ett avtal med STIM som går ut på att tävlingsarrangören betalar en summa som gäller för all musik som spelas. Detta är för att ryttarna inte ska behöva bekymmra sig för det.

Så oavsett om du använder musik från skiva eller "spelar in själv" (vilket förövrigt INTE ger ngn skillnad eftersom att det är för intrånget i upphovsrätten som du betalar för samt spridningen.
Skillnad hade det däremot varit om du gjort en egen låt och spelat in. Det är ju däremot inte speciellt vanligt utan de flesta anv. ju kända låtar) så behöver du inte bekymmra dig om ers. till STIM utan det är bara att "mixa" på ;)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 101
Senast: Mineur
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
423
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod