Samma hage året runt.

M

Miloni

Hur fungerar detta med mask och sånt? Har min häst i en åretrunt hage och många av hästarna där har mask och nu är jag otroligt orolig över att min häst också ska få det. Han hade inget nu senaste men vi har nyss kommit dit.

Hur gör ni andra som har åretrunt hagar, fungerar det i längden eller måste man tillslut hitta en annan hage tro? Det är en enormt stor hage så det blir ju bete och sånt på sommaren men jag är som sagt orolig för mask och sånt.

Är det bara äggen som är farliga? Som kommer när man avmaskar eller hur funkar det?

Sv: Samma hage året runt.

Det finns en lång tråd om avmaskning och träckprov, prova sökfunktionen :)

Sköta hagen noga, putsa rator mm. Mocka hagen (skyffla bort "toaställen") och framför allt ta träckprov årligen på alla hästar, avmaska noggrant efter träckprovsresultaten.

Sänka parasittrycket på betet helt enkelt, det är betet man vill skydda om man säger så, alla hästar har mer eller mindre parasiter så det är inte farligt med lite för hästens del.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Samma hage året runt.

Det är äggen som är farliga. När de kommer ut på marken så kläcks de och utvecklas till larver som infekterar hästen. Larverna krälar ut i gräset och hästarna äter upp dem. Har de andra hästarna mask är förstås risken uppenbar att din häst smittas.

En tillräckligt stor hage innebär ofta att hästarna har sina "toaletter", rator, där de skiter och på så vis kommer smittan att vara mest koncentrerad där. Eftersom hästarna inte äter nära ratorna om de har chans att slippa så kan de fungera med samma hage året runt om den alltså är tillräckligt stor. Jag vet inte vad du menar med stor, men minst 1-2 hektar per häst iallafall.

Äggen kommer ut med bajset året runt, men mest på sommaren när det är varmt. Ägg som kommer ut vintertid har sämre chanser att utvecklas till larver och är alltså generellt inte lika "farliga". När man avmaskat hästen kommer de vuxna parasiterna (samt vissa larvstadier) att dö och följa med avföringen ut. Dessa är inte smittsamma. Det kommer inte ut mer ägg än vanligt direkt efter avmaskningen, och efter några dagar kommer avföringen att innehålla nära på inga ägg alls. Detta håller i sig tills nya vuxna maskar hunnit utvecklas i tarmen och det tar lite olika lång tid beroende på vilket preparat man använder.

Permanenta hagar brukar innebära att man får avmaska hästarna efter ett schema, men beroende på antal hästar och hagens storlek kan det ju vara annorlunda i ert fall. Ta träckprov på alla hästar och återkom!

Hagens skötsel är a och o. Mocka, mocka, mocka är det som gäller för er. Har ni möjlighet till sambete med får eller kor skulle det kunna hjälpa till att hålla smittan nere.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka