Sv: Samling
För det första så tror jag att du/ni (?) missförstår lite, för det andra så finns det massor av olika sätt att rida och för det tredje är det väldigt svårt att förklara vad man menar i minsta detalj på ett internetforum...
Dock tycker jag också att det är en intressant diskussion och jag ska försöka förklara hur jag menar.
Ett uppresande tygeltag för mig har inte direkt med hästens hunvud att göra, om jag vill resa upp något är det bogen. Om man har koll på hästens bog och den bär sig själv så knäpper den inte av, det är det som är formen.
Det är också skillnad att dra upp hästens huvud om den dyker eller knycklar ihop sig (ibland får man kanske göra det initialt för att hästen är så van att gå där) eller lyfta handen till en viss vinkel, som jag inte kan förklara här- den måste man leta efter o hitta själv, hittar man rätt behöver man inte ens aplicera tryck i munnen för att hästen ska svara.
Jag skulle inte köpa det sättet som din tränare tränar på, men det betyder inte att det inte är rätt, för henne/honom, dig o säkert en massa andra. Det finns kända tränare på "elitnivå" ur alla skolor inom westernridning, tex de som lär ut att man inte ska använda ben och skänkel alls inom westernridning etc. För mig är den ridningen helt otänkbart, för den fungerar bara till en viss nivå... (hade iof varit otänkbart för mig ändå) men så red "alla" western för några år sedan. Då fick vi heller inte hästarna att stoppa o spinna o jogga värst bra....
Titta på elitryttarna på framridningen på en större tävling... Jag må vara blind, men där har jag har aldrig sett någon sitta med så låga händer på snaffle.
Tussemaja, Visst vill vi att hästen ska lyfta sina bogar och sänka huvud och hals... men vi vill ju inte att den ska dyka för mycket... Det är så olika på form och form, och häst och häst. Se på pleasure/hunterhästarna. De som verkligen är avlade och byggda för detta behöver man knappt bry sig om huvudet på. man ser till att bogen är där den ska, bakdelen jobbar o tempot är rätt, sen går den där av naturen! Reininghästarna ska gå i en annan form, och är också byggda så, lite mer rundade men för den sakens skull inte med för låg hals, de måste kunna balansera upp sig.
Tex en arab i western ser helt annorlunda ut, även i sin pleasureform. osv osv