Sv: Samling

*kl*

Ja...jag har ju inte varit med så länge så jag vet ju inte riktigt alla sätt att rida på.....;)

Det är säkert som Wrangler skriver att olika tränare har olika stilar....
Jag rider för SJ, domare och tränare.

När jag kommer längre i min ridning så förstår jag säkert vad ni menar med de olika sätten.......

Det var inte menat som nån kritik eller nedvärdering som det känns om att du tog det som?

Jag försöker ju säga det, det finns massor av sätt att rida på, men jag kan bara beskriva det som jag tycker fungerar, och så som jag lär mig och lär ut.

Jag har provat många sätt, och summa summarum, lyft hand hellre än för låg hand har gett bäst resultat för mig, och det är faktiskt det jag har sett mest också... Men, det handlar fortfarande inte bara om handen vilket jag vet att du också vet!
Om du tycker att det funkar för dig och din häst att rida som du gör så ska du absolut fortsätta med det! Jag har inga synpunkter på det alls, och är alldeles övertygad om att det ger resultat, annars hade du inte fortsatt! Jag tycker du har bra frågeställningar och ett logiskt tänkande bakom! :bow:

Åh,,nej...tog det inte alls som nervärdering...
Jag är öppen för allt...det är då man lär sig ;)

Ja,,,jag vet att det inte bara har med handen och var hästens huvud är placerat....men jag är nyfiken...:)

Jag har sett lite olika varianter på ridning ute på de tävlingar jag varit och majoriteten har ju ridit med hög hand, även höjt när de vill få hästen i form.....det funkar jue.....antagligen låg hand också...men jag talar om hand på tränsbett och inte stång.

Men jag är övertygad att alla ridsätt fungerar...det är ju hur hästen lär sig dom......

OJ...tack......jag som kan tycka ibland att jag bara svamlar :)

Allmännt svar:
Så här sa Wrangler: "Jag försöker ju säga det, det finns massor av sätt att rida på, men jag kan bara beskriva det som jag tycker fungerar, och så som jag lär mig och lär ut.
Ja det är lite det jag är ute efter. Det finns olika sätt och dom fungerar - åtminstone i de flesta fall. Handlar det då mera om att vi har lärt hästen reagera på ett visst sätt på nån signal - vilken som helst - än att vi faktiskt gör det som hjälper hästen att med sin kropp utföra det vi vill...:confused: Hjälper heter ju just så för att det ska hjälpa hästens kropp att utföra det vi ber....
Det är därför jag tjatar om samma sak: Tänk att få se bilder på hur hästens muskler och skelett reagerar vid olika hjälpgivning!! Det vore en höjdare ju! Jag har två tankespår: Antingen kan vi lära in i princip vilken signal vi vill och hoppas på att det utifrån den blir möjliigt för hästen att utföra det vi vill. Eller åxå så finns det hjälper (tex. tygeltag) som i högre grad än andra hjälper hästen...:confused: Jag hoppas ju att det är det senare som är sant men när man börjar fundera så här så försöker man ju komma närmare och närmare "sanningen"... Fler tankar å funderingar kring detta?

Okej... om jag ska vara ärlig då så tycker jag väl inte att alla sätt fungerar lika bra.... Jag försökte vara lite diplomatisk.... :angel:

Faktum är att jag tycker att om man pressar ner händerna så låser man fast bogen, och man kan rida så o det ser jättebra ut upp till en viss nivå. När det krävs äkta samling och lösgjordhet för att prestera tex svåra rörelser eller äkta jog så kommer man till korta om man inte har höjt sin hand och använder mycket drivning! Dessutom, när hästen är så välskolad gör man ingenting med handen alls längre utom håller den i position. Det är drivningen som samlar hästen då enbart.

Har följt denna tråd med stort intresse:bow:

Nu en fråga, vill ni ha nåt i handen när ni samlar dom? eller är det alltid lång tygel som gäller?
Inom dressyren vill dom ha ett stöd i tygeln, vill ni?

Själv vill jag inte att det skall finnas nåt i tygeln, varken hästen eller jag får hänga i tygeln. Målet är samling på lång tygel, men ibland behöver hästen kortas upp för att sedan släppas ner på lång tygel... men aldrig så att det blir mer än en minimal kontakt, tygel använder jag mest för finjusteringar, resten sköter ju sätet.;)

Det är ju det som är målet enligt min uppfattning; lång tygel, eller lätt kontakt, hästen samlad så mycket som behövs för det aktuella jobbet (en del sekvenser i ridningen kräver ju mer samling än andra) Fast inte hur lång tygel som helst - ska inte hänga å "slafsa":smirk: om du förstår vad jag menar... Men vägen dit kan vara mer eller mindre lång. Hästen måste först förstå vad man önskar å sen orka utföra det. Det här med att komma under sig mera med bakbenen, , komma upp med ryggenn, och få rygg och bakdel så bärig som behövs- tar tid. Därför är oftast en tygelkontakt - mer eller mindre stark nödvändig en tid - hur lång beroende på en massa saker.... Håller ni andra med eller finns det andra "tänk"?

Håller med. Under utbildningen och vid korrigering kan det emellanåt behövas både kontakt och stöd i tygeln. Med stod menar jag då inte kanske så mycket som vid dressyr utan mer ett konstant "kvarhållande" av tygeln i det hästen behöver det om ni förstår vad jag menar...

Målet är alltid att hästen ska kunna bära sig i form på lång tygel, och på utbildade hästar räcker det ofta med att lägga till mer ben för att samla.

Väldigt lång tygel kan man ha på välutbildade pleasurehästar som knappt rör huvud och hals när den rör sig framåt. Det ser snyggt ut och visar på att hästen bär sig utan tygelhjälp.

Både ditt och Tussemajas tänk verkar stämma ganska bra överrens med mitt! så då är jag ju inte helt ute och cyklar...;)

Nu tuggar jag om det här igen, men när jag läste sSallmagasinet nr 6 idag fanns det ett reportage om det jag menar; "Ryttarens påverkan kan mätas" Där ser man via nåt datorprogram hur resten av hästkroppen påverkas av tex. olika huvudställningar. Jätteintressant och jag hoppas dom fortsätter att undersöka sånt här....Det står dessutom att mätningarna visar att det är svårare än vi tror att få hästen att lägga tyngden mera på bakdelen. Det står åxå "När hästen höjer huvudet och halsen flyttas hästens tyngdpunkt bakåt. Det motsatta händer när hästen sänker huvud och hals neråt". Nu vet jag inte om dom menar att huvudet trots allt hålls i lodplan när dom skriver att hästen höjer huvudet (kan ju gå med hög nacke och buren hals)men detta är ju trots allt nåt att fundera vidare på...

När jag samlar min häst tar jag kontakt i munnen på henne och kramar med skänklarna, då ger hon efter. Om hon inte ger efter direkt håller jag kvar samma tryck tills hon ger efter.

Nån som har några bra bilder på en bra form för pleasure ???

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
664
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka