Samling - vad är det egentligen?

Rosenblad

Trådstartare
Har nu studerat markus Holst ridhandböcker, och jag måste säga att dem är fantastiska :). Jag anser att han har bra värderingar och åsikter ang ridning och hästens användning :bow:.

Har precis börjat förstå vad bärning egentligen innebär, men har nog fått samling om bakfoten. Såhär förklarar Markus samling:

"Med samling kallar menas att hästen rör sig med större del av steget i bärområdet, och med väldigt lite påskjut."

Ser väldigt stora likheter mellan begreppet bärning, så vill någon hjälpa mig att förstå, så vore jag supertacksam :)!

Förklara gärna gärna med bilder :)!

Senast ändrad:
Sv: Samling - vad är det egentligen?

Snart blir jag väl groopie till Dadde, men jag saxar från hans sida:
----
Balans, samling och bärighet är alla olika uttryck för i princip samma sak nämligen hästens (ekipagets) jämvikt. Allt vad som därmed sammanhänger, uttrycks på ett förnämligt sätt i Svenska Arméns Ridinstruktion från 1940 (RI) och min artikelserie "Den naturliga vägen till Harmoni" , avsnitt nr 3 och 4 är ett bra komplement till RIs anvisningar.
...
Det talas mycket om att all samling måste ske bakifrån - ryttarens framåtdrivande hjälper ska förmå hästen att sätta ned bakbenen längre fram under bålen. Eftersom all rörelse vid ridning sker bakifrån är detta lika naturligt som att allt vatten flyter nedåt. Konsten vid samling är att lära hästen att vara lyhörd för - lyssna efter - och lyda ryttarens alla hjälper och därvid ständigt mentalt vara beredd att röra sig framåt. Detta kräver att hästen ständigt har minst ett bakfot i ett "främre" läge.

Ryggning har kallats "samlingens moder", på grund av att mer av ekipagets tyngd förs in över bakbenen - under rörelse bakåt. En stor del av konsten är därvid, att ryttaren - trots rörelsen bakåt - hela tiden håller hästen beredd på att övergå till rörelse framåt. Däri ligger konsten och däri ligger bjudningen.
----

Tänkte själv skriva något halvflummigt om hur jag uppfattar likheterna, men jag låter Dadde sätta ord på mina tankar i stället.

http://user.tninet.se/~vby441n/start.htm

Samling är att hästen lättar i framdelen lägger mer tyngd på bakbenen och lyssnar på minsta vink från ryttaren. Hästen sätter också bakbenen mer under och lättar på frambenen.

Men vad är skillnaden? Eller det kanske inte är någon skillnad mellan begreppen samling och bärning?

Tror att BB:s definition av samling är att all skjutkraft tas bort. Dvs det är enbart bärkraft kvar.

Immer

Fast då är skulle det alltså vara den ultimata samlingen? Dvs. levad eller skolorna ovan mark, för tar du bort all skjutkraft så borde hästen inte kunna röra sig framåt utan bara uppåt, eller? För så fort hästen rör sig framåt, så bär den ju vikt med framdelen.

Lite allmänt, så finns det ju olika grader av samling, så i början av hästens utbildning är samlingen inte lika påtaglig som hos gp-hästen, men endå en samling, som tex i en korrekt halvhalt.

Den här bilden tycker jag visar en mkt bra piaff, dvs hästen är ordentligt samlad, på ett korrekt sätt

kostolany1.jpg

Den bilden gillar jag också! :love:

Angående bärkraft och skjutkraft: tänk dej en lodrät linje vid svansen när denna hänger rakt ner. Allt bakom denna linje är skjutkraft, allt framför linjen är bärkraft.

Med detta i tankarna förstår man att det faktiskt går att komma framåt även under samling - bakbenen liksom "kickar" framåt istället för att skjuta bakåt.

Är du med på resonemanget? :cool:

Immer

Så där ser min häst ut när han är tjurig, aldrig annars ... tror jag.

Immer skrev:
Med detta i tankarna förstår man att det faktiskt går att komma framåt även under samling - bakbenen liksom "kickar" framåt istället för att skjuta bakåt.

Är du med på resonemanget? :cool:

Immer

Okej, nu tror jag att jag är med :)! Tack!

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 965
Senast: kryddelydd
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 335
Senast: Mirre
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 225
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar