I trav är ju det mest samlade piaff. Man rider gångarten trav och bestämmer sen på en skolad häst hur samlad man vill ha traven genom att vinkla bäckenet. Så man kan ju trava långsammare än en normal skitt.
En del rider inte gångarten riktigt utan rider tempo. Skritt är långsamt och man ökar tempo i trav och ökar ytterligare för galopp. Då blir det svårt att reglera samling. Galopp behöver liksom inte vara snabbare än skritt på en skolad häst.
Jag satte upp en elev som rider på ca msv c nivå på min häst. Jag ville att hon skulle testa lite saker. När jag sa åt henne att kolla på mig när jag skulle visa och berätta ngt så bromsade hon traven så han nästan stod still. Det trodde hon skulle göra så att han bröt av till skritt. Men hon hade ju inte sagt skritt. Så han travade nästan på stället. Hon hade inte sagt "samla dig" med sitsen. Så det var mer jogg på stället än piaff. Men hon blev så förvånad över att han fortsatte trava trots att det knappt rörde sig.
Hon tänkte ju att med broms kommer skritt. Det gör det inte på en skolad häst.
Man måste rida takten också.
På islandshästar eller andra taktkänsliga hästar får man rida takten med sitsen. Jag red under många år, pga skada, bara islandshäst, arab, PRE och Lusse. När jag blev frisk nog igen att rida halvblod tyckte jag det var så galet lätt att inte behöva sätta takten i trav tex.
Så på en islänning måste man lära sig separera gångarterna genom sin sits bland annat. Det går fint att rida både samlad trav och vad islandsvärlden kallar samlad tölt. Personligen tycker jag att det är väldigt lätt att få dem ur tölt genom att bara lösgöra helt och lägga dem i korrekt form för trav.
Så för att jobba med samlingen öht i en häst måste man hitta lösgjordhet och balans. Du måste ha en häst som är korrekt formgiven för att den ska kunna börja skyffla över vikten bakåt. Så det börjar man med. Sen kan man arbeta med skolorna, som är samlande. Dvs inte samlaDE utan samlaNDE/skolande.
Min luddgubbe var ju inte så skojigt byggd för dressyr. Han var överbyggd och hade en rejält lågt ansatt, kort hals. Han var född i framvikt. Han var också en knäppgök och jag kunde inte så mkt när jag fick honom. När jag får ekipage där ryttare och häst inte är så skolade brukar jag göra liknande vad vi fick göra då om hästen är för framtung, man ryggar hästen längre sträckor med långa kliv på tygeln.
Då får hästen lära sig att det går att komma in med bakdelen mer under sig, att bakbenen kan ha ett annat rörelsemönster, det ger styrka etc. När man ryggar så upprepade gånger innan tex galopp eller trav så kan man ofta bibehålla den ökade sattheten ett tag. När den går ur ryggar man igen.
Den övningen är nog bästa råd man kan ge över nätet.
För att nå samling krävs ju att man följer en utbildningstrappa. Det är mycket som ska klaffa innan samling. Men under tiden man arbetar med lösgjordhet, balans, takt etc så kan man "fuska" fram lite mer vikt baktill genom att använda ryggningen så.