L
Limen
Är det målet för AR ryttarna? Hur jobbar man konkret för att nå detta mål? Kommer det när hästen bär sig i en korrekt form och att man då kan släppa ut tygeln mer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När hästen bär sig riktigt, riktigt bra i samling, t ex i piaff och passage, kan man ofta behålla samlingen en stund även om man släpper kontakten med hästens mun. Det är ett tecken på att hästen är så självbärig, stark och villig i sin samling att den gärna behåller den. Jag vet inte om det är ett mål för AR, men det är ett mål för min ridning i alla fall.
En sak att observera är att tygeln i detta fall ska ges ganska raskt, till skillnad från när man vill att hästen ska följa handen framåt-neråt. Då ger man tygeln långsamt, så att hästen hinner med.
Fällan med det här (ser utifrån mig själv som "nybörjare" nu) är väl att man istället för att få en självbärig och avslappnad häst får en häst som spänner ihop sig. Dvs inte söker sig framåt när man släpper efter och inte "går" att få att göra det om den inte uppmuntras till kontakt heller i den övriga ridningen.
Jojo, tror inte att DU gör så , utan att det däremot kan vara "farligt" att tänka - testa om hästen kan hålla kvar - om den faktiskt GÖR det, men i spänning. Att man luras tro att hästen är självbärig när den i själva verket spänner överlinjen och samlingen förlorar sitt syfte.
haha, så rätt så!Jo men det kommer alltid finnas folk som "tror" saker som inte stämmer , det kan man inte lasta en hel ridfilosofi för.
Totola-
Men det är väl svårt att lura sig själv på det viset?!
Att tänka, bara för att hästen inte ramlar ihop på näsan bara frö att jag släpper tyglarna är den bärig?
I så fall borde man väl ha en ganska handtung häst om den inte går kvar i position då man släpper?
Eller den du har som exempel, som är så spänd att den går kvar utan att vara bärig, -saknar sökning.
Fast om vi säger såhär - det är superlätt för en häst att gå kvar i samma huvudposition om den är "ihopkortad" dålig sökning eller stessad/spänd rent allmänt mao.
Jaja, håller iaf med om att man inte kan döma en hel ridstil efter det, men det är ändå troligen en vanlig "fälla" som jag ser det om man har som mål att -kunna- rida på hängande tygel. Att man överger hästen i handen, istället för som i din beskrivning att man bara stundvis släpper den när man inte behöver kommunicera i handen och hästen är i ett läge där den inte behöver handen.
Totola-
Som exempel känner jag aldrig impuls att vilja ge hästen hela tygeln då den visar spänning. Spänning=mer eller mindra tydlig kontakt tills den ger efter. och om den ger efter men behöver hjälp att behålla den formen eller inte gör riktigt rätt med kroppen. Tex hålla kvar tills den längt sig lite extra.
Jag tror det skulle ge dig massor, för du skulle få en gnutta känsla för hur det känns att sitta på en sån, och nog förstå vad det är många svarat dig här. finns det ingen du känner som kan låta dig - och gärna instruera dig från backen samtidigt när du provar?
Fast jag har fått lära mig av en instruktör, att om hästen är spänd, så är det lång tygel o avlastningssits som gäller, tills hästen har funnit sin egen balans. Då kortar jag upp tygeln försiktigt och försöker se till så baken är det som driver hästen fram till handen.
Iofs ett helt annat system, men intressant att det finns så olika sätt att se på
Hästar är väldigt olika. Vissa har lätt att spänna ihop sig (pga stress eller felinlärning t ex, eller att ryttaren inte lyckas få den slappna av) andra har lättare att hänga sig i handen, men det borde vara lättare för ryttaren att undvika. Alltså tycker jag problemet spänna ihop överlinjen är det mest allvarliga problemet även om det är i rätt liten grad så snart det blivit en ovana. Men enligt det jag fått lära mig så lär man INTE en häst att bättre acceptera handen genom att låta bli att ha kontakt med handen, snarare tvärtom, men själva grovjobbet sker såklart på annat sätt. Inte överge hästen helt enkelt.
Är en häst satt i balans, ram och fått en uppgift, då borde den teoretiskt sett kunna hålla det trots att man länger på tyglarna. Att den är självbärig och har lärt sig ta ansvar för att hålla det man bett om. Men i praktiken så är det mycket grunder som måste sitta innan man kan komma till det stadiet - om man ens strävar dit (efter självbärighet).