Samlad form på lös tygel

Sv: Samlad form på lös tygel

Svea försöker förklara:

Häst som är samlad på riktigt + rutinerad lyhörd ryttare + hängande tygel = :)

Spänd häst som är bakom hand + överambitiös nybörjare + hängande tygel = :(

Inte så mycket att gräla om, egentligen! :idea:

Svea försöker förklara:

Jag har iofs inget problem att se den här kombinationen om hästen är välutbildad:

Häst som är samlad på riktigt + överambitiös nybörjare + hängande tygel = :)

(fattar dock att detta är off-topic ;))

Svea försöker förklara:

Nä men tänk om det vore så enkelt i verkligheten att ryttarna märkte skillnad på de båda.

Har sett många ryttare belöna sina hästar när de går från häng i handen till gapa bakom hand. För det lättar ju faktiskt i handen när hästen gör så. Och man har ju hört att hästen ska vara lätt i handen.
Det är ofta synd att man inte kan se mer vad som händer där framme, många hade nog blivit förskräckta om de visste hur hästen beter sig i sin relation med bettet när de rider. En portabel spegel som man kan rigga på hästens huvud vore super. Man måste rida en bit från spåret bara, men det är ju bara nyttit. :)

Man kan ju be dem ändra formen när de rider så. :)Så länge hästen har sökningen till handen/bettet kan man ju ändra formen, men har hästen knäppt av är huvudet där det är.

Hästar är väldigt olika. Vissa har lätt att spänna ihop sig (pga stress eller felinlärning t ex, eller att ryttaren inte lyckas få den slappna av) andra har lättare att hänga sig i handen, men det borde vara lättare för ryttaren att undvika. Alltså tycker jag problemet spänna ihop överlinjen är det mest allvarliga problemet även om det är i rätt liten grad så snart det blivit en ovana.
Fast jag tycker det har varit lurigare att komma rätt med hästar som hänger eller "går av" på mitten, än en som spänner överlinjen.
Den som spänner sig sitter lixom redan ihop, fast behöver längas ut.
Den som lagt bort överlinjen och hängt sig på handen måste kopplas ihop igen...
Ibland då de gått av och hänger, känns det som om problemet är allvarligare än om de spänner emot.
Lättare mjuka upp än sätta ihop lixom.. För det som inte sitter ihop kanske är riktigt jobbigt att aktivera. Eller nåt?!
Fast svårast är kanske de som går bakom hand och "inte finns" framtill. Svårgreppbart..

Att länga och mjuka upp en stjärnkikare är dagis mot att lyfta och sätta ihop en avbruten krullare... det är min erfarenhet:(

/migo
Som fortfarande gråter över märrens tendens till återfall bakom hand...

Fast jag tycker det har varit lurigare att komma rätt med hästar som hänger eller "går av" på mitten, än en som spänner överlinjen.
Den som spänner sig sitter lixom redan ihop, fast behöver längas ut.
Den som lagt bort överlinjen och hängt sig på handen måste kopplas ihop igen...
Ibland då de gått av och hänger, känns det som om problemet är allvarligare än om de spänner emot.
Lättare mjuka upp än sätta ihop lixom.. För det som inte sitter ihop kanske är riktigt jobbigt att aktivera. Eller nåt?!
Fast svårast är kanske de som går bakom hand och "inte finns" framtill. Svårgreppbart..

Hmm. Det är väl lite här problemet sitter, att man tycker hästen som hänger ihop är mer lättriden och då lättare riskerar få det som ovana än på en häst som är svårriden och man tydligare märker att den är framtung? Bara en teori, tror det skulle stämma överens på mig iaf :p Fast då känner jag mig ändå totalt misslyckad när hästen går innanför lod. Ju mer lättriden hästen är gällande basicssaker (vilket de ju blir om de hänger ihop och har hyfsad balans trots att de inte går "bra") desto lättare att fuska med grunder än på en häst man verkligen inte KAN rida på om man inte lägger grunderna ordentligt :rofl:

Senast ändrad:

Att länga och mjuka upp en stjärnkikare är dagis mot att lyfta och sätta ihop en avbruten krullare... det är min erfarenhet:(

/migo
Som fortfarande gråter över märrens tendens till återfall bakom hand...

Samma här. Fast allra lättast känns det med hästar som söker sig alldeles för mycket framåt/nedåt eller tar för mycket kontakt, "bara" att plocka in rumpan så löser det sig av sig självt! ;) En stjärnkikare har ju i regel inte heller vant sig vid en bra kontakt med handen jämfört med en häst som tar för mycket stöd.

Är det målet för AR ryttarna? Hur jobbar man konkret för att nå detta mål? Kommer det när hästen bär sig i en korrekt form och att man då kan släppa ut tygeln mer?

Samlingen beror inte på om jag bromsar med bettet eller ej. Jag samlar inte med bettet.
Jag har ingen anledning att röra munnen om jag inte vill min häst något. En lätt kontakt kan vara bra när jag vill ha information om vad bakbenen håller på med.
Alltså ska jag kunna rida min häst samlad med vilken längd som helst på tygeln. Det är inget mål. Samlingen är ett mål, däremot. Ett av många på vägen.

Bra skrivet! :bow:
Du får dock jättegärna förklara vad du menar med: "En lätt kontakt kan vara bra när jag vill ha information om vad bakbenen håller på med." Hur känner du det? Menar du att man känner "äkta" samling på längre tygel, då hästen inte har bettet som "femte ben"? (eller hur man nu säger...)

Kl
När ni skriver om den typ av häst som spänner överlinjen och går kvar med huvudet trots lång tygel, så undrar jag bara: Känner ni att den går inkorrekt enbart genom att den lättar av i handen (bakom lod)? Har det något samband med framtunghet tycker ni? Eller kan en spänd häst kännas samlad just för att den är spänd?
- hoppas nån förstår vad jag menar :D -
Förtydligande: När hästen är spänd och man lättar tygeln och märker att den håller kvar huvudet, hur känner man bäst skillnad? Om den ändå känns lyhörd, spänstig och bärig???! Är det b.l.a. detta med att man inte kan variera formen som man märker det på?:confused:

Ber om ursäkt för något ot.

Om en häst skjuter för mycket med ett bakben så spänner de gärna emot på den sidan av nacken och då känns det i handen :p Med mera, men det här är väl det tydligaste jag kan komma på.
Angående när hästen går med lös tygel och spänner ihop sig så känns det väl 1. för att hästen går kvar istället för att söka sig framåt/nedåt mot handen, extra tydligt om man ber om kontakt och den ändå inte går framåt/nedåt, drar sig bort från tygeln. 2. att man INTE känner att den svingar sin rygg, vinklar under sig och höjer lite i manken. Framförallt det där med manken känns rätt tydligt tycker jag, känns den sänkt - ja då är det rätt illa. Känns den däremot höjd - bra. Upplever det som svårt för hästen att lätta fram när den spänner ihop överlinjen så höjer den manken kan det inte vara så fasligt dåligt iaf tycker man :p

Hoppas på lite bättre svar också, men det här är mina upplevelser! ;)

"Man har i handen vad man inte gjort baktill" har jag för mig att nån sammanfattade det hela med:angel:

/Migo

Bra skrivet! :bow:
Du får dock jättegärna förklara vad du menar med: "En lätt kontakt kan vara bra när jag vill ha information om vad bakbenen håller på med." Hur känner du det? Menar du att man känner "äkta" samling på längre tygel, då hästen inte har bettet som "femte ben"? (eller hur man nu säger...)

Samlingen känner jag genom min sits (och bättre blir det när min nya sadel väl kommer :) och jag slipper rida i min "bomlösa ridfåtölj"). Om han av någon anledning skjuter emot med bakbenet märker jag det oftast på att han går ur böjningen, eller om jag har tygelkontakt med munnen, att han spjärnar mot min hand. Lösningen på det är inte att ta mer tag i munnen, utan att släppa fram bakbenet. Enklast med sits och skänkel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 045
Senast: tessan.g
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 730
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden