Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ditt inlägg gjorde ingen klokare
Försök igen.
Svea försöker förklara:
Häst som är samlad på riktigt + rutinerad lyhörd ryttare + hängande tygel =
Spänd häst som är bakom hand + överambitiös nybörjare + hängande tygel =
Inte så mycket att gräla om, egentligen!
Svea försöker förklara:
Häst som är samlad på riktigt + rutinerad lyhörd ryttare + hängande tygel =
Spänd häst som är bakom hand + överambitiös nybörjare + hängande tygel =
Inte så mycket att gräla om, egentligen!
Vem har sagt att ridning är enkelt?
Fast jag tycker det har varit lurigare att komma rätt med hästar som hänger eller "går av" på mitten, än en som spänner överlinjen.Hästar är väldigt olika. Vissa har lätt att spänna ihop sig (pga stress eller felinlärning t ex, eller att ryttaren inte lyckas få den slappna av) andra har lättare att hänga sig i handen, men det borde vara lättare för ryttaren att undvika. Alltså tycker jag problemet spänna ihop överlinjen är det mest allvarliga problemet även om det är i rätt liten grad så snart det blivit en ovana.
Fast jag tycker det har varit lurigare att komma rätt med hästar som hänger eller "går av" på mitten, än en som spänner överlinjen.
Den som spänner sig sitter lixom redan ihop, fast behöver längas ut.
Den som lagt bort överlinjen och hängt sig på handen måste kopplas ihop igen...
Ibland då de gått av och hänger, känns det som om problemet är allvarligare än om de spänner emot.
Lättare mjuka upp än sätta ihop lixom.. För det som inte sitter ihop kanske är riktigt jobbigt att aktivera. Eller nåt?!
Fast svårast är kanske de som går bakom hand och "inte finns" framtill. Svårgreppbart..
Att länga och mjuka upp en stjärnkikare är dagis mot att lyfta och sätta ihop en avbruten krullare... det är min erfarenhet
/migo
Som fortfarande gråter över märrens tendens till återfall bakom hand...
Är det målet för AR ryttarna? Hur jobbar man konkret för att nå detta mål? Kommer det när hästen bär sig i en korrekt form och att man då kan släppa ut tygeln mer?
Bra skrivet!
Du får dock jättegärna förklara vad du menar med: "En lätt kontakt kan vara bra när jag vill ha information om vad bakbenen håller på med." Hur känner du det? Menar du att man känner "äkta" samling på längre tygel, då hästen inte har bettet som "femte ben"? (eller hur man nu säger...)
"Man har i handen vad man inte gjort baktill" har jag för mig att nån sammanfattade det hela med
/Migo