Sv: Samlad form på lös tygel
AMEN!
Att röra munnen, eller sitta och småknacka med skänkeln i ett även när man egentligen inte vill hästen något är ju samma idé som sagan om "Peter och vargen". Där Peter tycker att dagen är så rist att han skriker "vargen kommer " femtioelva gånger i sträck och byns invånare kommer rusande med vapen för att rädda fåren. Till sist tröttnar de och den dagen vargen kommer struntar invånarna i byn att lyssna när Peter ropar.
så gör man en häst "döv" för hjälperna.
Samlingen beror inte på om jag bromsar med bettet eller ej. Jag samlar inte med bettet.
Jag har ingen anledning att röra munnen om jag inte vill min häst något. En lätt kontakt kan vara bra när jag vill ha information om vad bakbenen håller på med.
Alltså ska jag kunna rida min häst samlad med vilken längd som helst på tygeln. Det är inget mål. Samlingen är ett mål, däremot. Ett av många på vägen.
AMEN!
Att röra munnen, eller sitta och småknacka med skänkeln i ett även när man egentligen inte vill hästen något är ju samma idé som sagan om "Peter och vargen". Där Peter tycker att dagen är så rist att han skriker "vargen kommer " femtioelva gånger i sträck och byns invånare kommer rusande med vapen för att rädda fåren. Till sist tröttnar de och den dagen vargen kommer struntar invånarna i byn att lyssna när Peter ropar.
så gör man en häst "döv" för hjälperna.