Samlad form på lös tygel

Sv: Samlad form på lös tygel

Samlingen beror inte på om jag bromsar med bettet eller ej. Jag samlar inte med bettet.
Jag har ingen anledning att röra munnen om jag inte vill min häst något. En lätt kontakt kan vara bra när jag vill ha information om vad bakbenen håller på med.
Alltså ska jag kunna rida min häst samlad med vilken längd som helst på tygeln. Det är inget mål. Samlingen är ett mål, däremot. Ett av många på vägen.

AMEN! :bow::bow::bow:

Att röra munnen, eller sitta och småknacka med skänkeln i ett även när man egentligen inte vill hästen något är ju samma idé som sagan om "Peter och vargen". Där Peter tycker att dagen är så rist att han skriker "vargen kommer " femtioelva gånger i sträck och byns invånare kommer rusande med vapen för att rädda fåren. Till sist tröttnar de och den dagen vargen kommer struntar invånarna i byn att lyssna när Peter ropar.

så gör man en häst "döv" för hjälperna.

Den liknelsen har jag inte hört tidigare, klockren! :rofl:
Annars är ett par rätt bra beskrivningar på hur man INTE ska använda hjälperna;
"Gå-gå inte, gå-gå inte, gå-gå inte, gå-gå inte!"

Om du pratar med en person på grekiska och denne inte förstår grekiska, kommer han förstå bättre då och du skriker på grekiska?

Om du pratar med en person på grekiska och denne inte förstår grekiska, kommer han förstå bättre då och du skriker på grekiska?

Nu MÅSTE jag gå lite off-topic. Just detta hände när mamma o pappa var till Frankrike, med en granne. Grannen kunde bara svenska och typ goddag på engelska.

Han skulle köpa mjölk, gick in en butik och sa "jag vill köpa mjölk" på ren svenska, varpå biträdet såg ut som en fågelholk. Grannen försökte igen, "köpa M J Ö L K!" fortfarande på svenska. Biträdet skakade på huvudet och lyfte hjälplöst på axlarna. Då sa grannen "Men för i h-e, hör ni inte eller har ni verkligen inte M J Ö L K i den här affären." också nu på klingande närkedialekt.

Till sist ryckte mamma in och räddade situationen med sin skolfranska, när hon kom in i butiken, för att pappa rusat ut och sett livrädd ut när grannen gormade.

KL

Bent verkar kunna rida samlat på lös tygel i alla fall:

huginpiaff.jpg

/Jonaz, som bara skummat igenom diskussionen annars

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 045
Senast: tessan.g
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 730
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden