Ja, om det är ett mönster är det inte ett särskilt gott betyg (hehe).
Så vitsig du var där
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, om det är ett mönster är det inte ett särskilt gott betyg (hehe).
Visst? Badaboom-tshh!Så vitsig du var där
Jag som utbildad fritidspedagog och därmed en i "pedagogteamet", hade som fritidspolitiker i Fritidsnämnden i Örebro godkänt ämnet idrottshall rakt av om det var väl grundat med en allmänintressant frågeställning och inte bara "vi behöver nya handbollsmål"... Utan mer, en liten bakgrund om idrottsthallarna fördelar och nackdelar, samt syftet då med uppsatsen som sagt, lite frågeställningar och hur man skulle kunna jobba med det hela och så presentation och en liten sammanfattande diskussion. Det låter mastigt. Men går man på högstadiet, kan man som barn mer än många tror.Nja, hon hade läst upp definitionen på samhälle av wikipedia, och konstaterat att då kan idrottsanläggningar inte räknas som samhälle. I övrigt hade hon visst varit nöjd med texten.
Det du beskriver är en tydlighet som ofta önskas av elever men som inte motsvarar vad lärare gör när de bedömer och betygsätter. Ingen lärare ger betyg på uppgiftsnivå, även om en del lärare ger omdömen på uppgifter som ger sken av betyg. Det kan uppfattas riktningsgivande, men eftersom det är på uppgiftsnivå blir det snarare vilseledande. Ett C på en uppgift tolkar många som att det motsvarar ett C i betyg, men på uppgiftsnivå testat bara delar av betygskriteriet. I synnerhet på högstadiet jobbar men i små steg och olika delar mot helheten.Prata med läraren, be om att få se anvisningarna till uppgiften och vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att barnet ska få ett visst betyg. Det låter som att läraren gett extremt lite anvisningar till hur texten ska utformas och vad den ska innehålla.
När jag fick en uppgift i gymnasiet fick vi alltid ett papper med olika betygskriterier inför uppgiften. Då kunde man tydligt se vad som skulle vara uppfyllt för att få ett visst betyg.
När uppgiften kom tillbaka rättad och betygsatt kunde man se vilka kriterier som uppnåtts och varför man fick ett visst betyg.
Väldigt tydligt!