Prata med läraren, be om att få se anvisningarna till uppgiften och vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att barnet ska få ett visst betyg. Det låter som att läraren gett extremt lite anvisningar till hur texten ska utformas och vad den ska innehålla.I kväll blev jag förvånad, då barnet som går på högstadiet berättade att en uppsats hen skrev inte hade blivit godkänd, och måste skrivas om.
Det handlade om att de skulle skriva en längre text i svenskan om något i samhället som de skulle vilja ändra på. Barnet skrev om kommunens idrottsanläggningar.
Jag tänker att idrottsanläggningar absolut är en del av samhället, men enligt läraren är det inte så. Hon vill att de skulle skriva om mer, vad ska man säga, större frågeställningar, som jämnställdhet, rasism, ekonomisk olikhet, sjukvården, osv. Det framgick inte av hur uppgiften framställdes.
Nu tänker jag kanske helt fel, jag är ju inte precis samhällsvetare heller. Hur skulle ni definiera samhälle i en sådan frågeställning? Då uppgiften lyder: Skriv om något i samhället du skulle vilja ändra på.
Jag är inte ute efter att bråka med läraren, och barnet har inga problem med att göra om uppgiften. Hade bara uppskattat någon mer synvinkel, då jag än en gång verkar se på saker på ett helt annat sätt än många andra.
När jag fick en uppgift i gymnasiet fick vi alltid ett papper med olika betygskriterier inför uppgiften. Då kunde man tydligt se vad som skulle vara uppfyllt för att få ett visst betyg.
När uppgiften kom tillbaka rättad och betygsatt kunde man se vilka kriterier som uppnåtts och varför man fick ett visst betyg.
Väldigt tydligt!