Sambo, arv och bostad?

MiniLi

Trådstartare
Vi är på g att köpa bostad tillsammans, vi är sambos och inte gifta. Vi kommer teckna sån försäkring/låneskydd för varandra som betalar ut motsv knappt halva inköpsbeloppet vid dödsfall.
Räcker det för att trygga eller bör man även skriva ngn form av avtal/testamente?

Försökt googla men hittar inte svaret..

Enligt banken när jag var sambo och delade ägandet på bostaden räckte det. Jag tänker dock att det kanske är bättre att testamentera sin halva till sambon istället, då jag tänker att det kanske lätt glöms bort att höja livförsäkringen i samband med värdeökning på bostaden... kan ju i så fall iaf sluta med att sambon inte har råd att köpa ut den andra halvan... det förutsätter ju dock att det inte finns några särkullsbarn inblandade, då skulle jag gardera med både och ifall att särkullsbarnens laglott överskrider till del av bostaden och sambon måste köpa ut barnen.

Vi skrev ett enkelt testamente där huset tillföll efterlevande part vid ev. dödsfall för att slippa tjafs med svärföräldrar i sådant läge. Blir ju väldigt okomplicerat om det inte finns några barn med i bilden. Följde i princip en färdig mall och fixade med ett par kompisar som vittnen, tog inte många minuter, men kändes skönt att få ordnat.

Jag och min sambo skrev testamente, vill inte att svärföräldrar ärver del av huset om någon av oss dör.
Bankens jurist skrev ihop ett tills oss :)

Har även den försäkringen du skriver om

Enligt banken när jag var sambo och delade ägandet på bostaden räckte det. Jag tänker dock att det kanske är bättre att testamentera sin halva till sambon istället, då jag tänker att det kanske lätt glöms bort att höja livförsäkringen i samband med värdeökning på bostaden... kan ju i så fall iaf sluta med att sambon inte har råd att köpa ut den andra halvan... det förutsätter ju dock att det inte finns några särkullsbarn inblandade, då skulle jag gardera med både och ifall att särkullsbarnens laglott överskrider till del av bostaden och sambon måste köpa ut barnen.
Smart ang värdeökningen! Hade jag faktiskt inte tänkt på..

Ingen av oss har barn så inget sådant som skulle krångla till det. Som ni säger så känns det nog tryggare att även skriva testamente.

Vi skrev ett enkelt testamente där huset tillföll efterlevande part vid ev. dödsfall för att slippa tjafs med svärföräldrar i sådant läge. Blir ju väldigt okomplicerat om det inte finns några barn med i bilden. Följde i princip en färdig mall och fixade med ett par kompisar som vittnen, tog inte många minuter, men kändes skönt att få ordnat.
Hittade ni någon gratismall på nätet eller betalade ni?

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 749
Senast: Brandgul
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat