• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JumpForMyLove
  • Startdatum Startdatum
J

JumpForMyLove

Då jag misslyckas totalt med att söka i forumet undrar jag om vad ni tycker om Sambesi? Någon som har en avkomma?

Tacksam för svar :)

Sv: Sambesi?

Hej
Har sett ett antal avkommor från Sambesi då ägaren hade sitt stall inte långt ifrån fär jag bodde på Färingsö. De flyttade söderut senare.
Det som är otroligt med denna häst är hans milda framtoning, en riktigt trevlig hingst att hålla på med.
De avkommor som togs fram på stuteriet var bra, välbenade och rätt storväxta 165 och uppåt.

Vettiga huvuden? Har ett jättesto på 180 så söker en mindre hingst :)

Jag hade ej lagt honom på ett så stort sto, förutsatt att du inte vill ha en så stor avkomma.

Jag har bebis efter honom i år. Mycket trevlig, lättsam och social hingst!

Men kommer att bli STOR!

Eller så är det bara som han växer snabbt men jag tror inte det är bara det...

Han är nu vid 3 månaders ålder redan 130 cm i manken. Och kan tilläggas att han ej är född stor. Dock normal mot stor men kunde ändå med lite hjälp gå under mammas mage ett par dagar.

Mamman är 170 cm och jag tror att avkomman blir större:cool:

Jag vill ha stor häst :love:

(dock vill jag inte ha en hingst på den storleken som mamman för att kanske få en.. ja avkomma runt 170.175)

Jag har träffat hingsten samt ett par avkommor.
Bra temperament på alla.
Storleken har varierat på dom jag sett.

Ska tillägga att mitt sto fick en avkomma 2006 e. Sambesi som ska vara urcool och både kunna hoppa och röra sig. Har inte sett honom på länge. Mamman har supertrevligt temperament. Har kollar foto och han liknar Sambesi exteriört och har fått mammans färg (mörkbrun). Han är stor och rejäl.

När jag har kollat på bilder på Sambesiavkommor ser han inte ut att förädla eller modernisera typmässigt, men flera avkommor ser trevliga ut, men inte superpoppiga i typen om det är det man önskar.
/U

Ena hästen jag tävlar, är efter Sambesi.

En av de trevligaste hästarna jag stött på. Inte tittig alls, hoppar allt. Läser att de flesta blir över 170cm. Men "min" är nog runt 158-160cm.

20717050.jpg

20925538.jpg

21219440.jpg

21219441.jpg

:love:

Fick en avkomma efter Sambesi förra året, helt underbart temperament på hon! Nya ägaren är supernöjd. Så lugn å sansad alltid.
Fick en avkomma även i år efter honom, men hon dog tyvärr efter 17 dgr :cry: Men även hon verkade helt super i lynnet.
Har nu betäckt igen med Sambesi i år.
Beräknad fölning i maj 2009

Sambesi själv är en väldigt trevlig hingst. Har bara hört possitivt om honom.

Men som sagt, han lämnar nästan alltid jättestora avkommor, så för ditt sto kanske det inte e så bra.
Mitt sto e dock litet 1,52 cm, så då funkar det.

:grin:

Kan inte förstå varför man väljer den hingsten om man inte avlar på något annat än färg?
Det är absolut ingen som tvingar dig att förstå varför man väljer den hingsten, stoägaren gör sitt val, och valet är väl fritt utan någons inblandning.
Det är väl det som är tjusningen med avel, den hingsten du kanske tycker är urusel, tycker andra ger trevliga avkommor. Bara för att en hingst ej är visad/godkänd i sverige betyder inte att det är en dålig hingst. Sambesi's stam är ju utmärkt, en fader som gått svår klass i dressyr/hoppning, och det räcker utmärkt för många uppfödare att hingsten ger mkt trevliga avkommor. Kanske dags att vidga dina vyer och inse att vi numer tillhör EU och är en enda stor familj inom hästaveln.

Senast ändrad:

Jisses där klev någon på en öm tå....
EU har ju inte så mycket denne hingsten att göra. Här är kalla fakta att det är färg och pris som avgör för stoägaren. Man behöver inte gå längre än till annonserna på hans avkommor som inte fick "rätt" färg. Vare sig rusning bland köparna eller en normal prisnivå.

Jag har sett en del avkommor och flera har varit mkt stora, en var 174cm som 3 åring, de andra har varit kring 170cm. Två som jag har sett har varit små, kring 160cm, på dessa vet jag dock inget om mödernet. På de stora har mödernet varit halvblodsston av normalstorlek.

Avkommorna verkar trevliga och lättsamma.

Om man nu ska välja en icke godkänd hingst så är väl han en av de bättre.....

Om man nu ska välja en icke godkänd hingst så är väl han en av de bättre.....

Men han är ju faktiskt godkänd, inte av ASVH dock men av åtta andra förbund..
Så han är ju betydligt bättre än många andra hingstar som utannonseras till avel :angel:

Du har rätt...men jag tänkte i Sverige då:)

Vet att de som ägaren själv föder upp får gröna papper men det är väl för att avkommorna registresra i något annat förbund först (som han är godkänd i och som ASVH godkänner) och sedan typ "importeras" till Sverige?! Hur går det till egentligen?

Jag har inget emot Sambesi, de avkommor jag har sett har varit trevliga utan att vara extraordinära.

Ja misstänker att de registreras utomlands först för att sedan tilläggsreggas här i rätt register.
Åtminstone 3 av de förbunden han är godkänd i är godkända av ASVH.

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 015
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka