Samband mellan normaltemp och återhämtningspuls

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
F

Fnobby

Idag fick jag höra något av en bekant som jag aldrig har hört talas om.

Han sa att ju högre normaltemp hästen har desto lägre puls efter jobben. Han gav sina hästar C-vitamin för att höja tempen några tiondelar, och då skulle de få lägre återhämtningspuls..

Jag tycker det låter helkonstigt, men kanske är det bara något jag missat under mina år inom travet??:crazy:

Sv: Samband mellan normaltemp och återhämtningspuls

Min har rätt hög normaltemp och rätt låg puls efter jobben, men annars har jag aldrig tänkt på att det skulle vara så, tror inte på det.
C-vitamin för att höja tempen? Ehh?

Allt funkar bara man tror tillräckligt mkt på det!

Kul typ:rofl:

Så vitt jag vet är det bara människan och guldhamstern som kan tillgodogöra sig C-vitaminer...

Hästarna kissar bara ut det = ingenting tas upp i kroppen, men var och en är lycklig i sin tro!:banana:

Kul typ:rofl:

Så vitt jag vet är det bara människan och guldhamstern som kan tillgodogöra sig C-vitaminer...

Hästarna kissar bara ut det = ingenting tas upp i kroppen, men var och en är lycklig i sin tro!:banana:

Det var en proffstränare som sa det till mig...:angel: :D

Det var en proffstränare som sa det till mig...:angel: :D

Och proffs har alltid rätt? :D

Det var en proffstränare som sa till mig att min fyraåring är en sån häst som aldrig blir trött när jag köpte honom. :angel:

Intressant, ska genast kolla upp det.
Min första egna travare hade alltid låg temp och hög puls så på honom stämmer det bra.

Ha ha, jag vill också ha en som aldrig blir trött!!:idea: :rofl:

Klart de inte alltid har rätt, det var det som var poängen...:D

Fast det finns ju en viss logik i det.
Hästar med hög normaltemp har en större cirkulaation i kroppen, vilket gör att slaggprodukter lättre rensas ut vilket i sin tur innebär att eventuell mjölksyra snabbare transporteras bort, vilket gör att musklerna inte belastas med massa slagg och blir styva och stela vilket gör att lederna inte "dras" till inflammationer o.s.v.
allt detta gör ju en individ som snabbare återhämtar sig.

En häst med låg temp har lägre cirkulation, vilket gör att slagg stannar längre, musklerna blir styvare och därmed får lederna fler inflammationer och självklart tar ju återhämtning längre tid.

Jag har dock aldrig reflekterat över sambandet men så här skrivet så är det givetvist väldigt logiskt.

Då borde det ju vara jättebra att ge hästarna något som främjar blodcirkulationen....

Inte speciellt smart. Men mn kan ge/stimulera hästens alla inre organ så att de jobbar bättre så kommer cirkultionen igång.
att sätta igång blodcirkultionen i en kropp med "sega" organ blir bara obalans, organen kommer ju inte igång för det.

Skojade faktiskt bara lite, men fick mig en tankeställare.... Vi använder AloeVera på en hosthäst, enligt tillverkarens rekomendationer men det står faktiskt på den att den främjar blodcirkulationen också...... Det handlar om en gammal valack, men skulle det egentligen kunna vara skadligt?

*kl*

Men är det så att lågtempare har dålig cirkulation? Det har jag aldrig märkt något av men jag har ju inget att jämföra med. :crazy:

Jag tänker på att jag själv är lågtempad då. :D

På mig stämmer det, jag har alla möjliga sjukdommar, dålig återhämtning , fryser ofta, dvs dålig cirkulation och jag har alltid haft låg temp. De hästar jag haft som varit lågtempare har det alltid varit problem med nu när jag tänker efter.

Vad räknar du som lågtempare? jag hade en som låg mellan 36,9 och 37,3, det är väl rätt lågt?

Själv ligger jag på 36,3 och det är inget större fel på mig förutom att jag inte tål apelsinskal. :D

Har den erfarenheten (även om det inte är på "mängder" av hästar) att det är stallets bästa hästar som haft lägst temp...kanske bara sammanträffanden..
Men sen är det ju lite diffust också...svårt att jämföra med varandras hästar då termometrar och temp-stilar varierar (när vår prao i stallet tempar har allihop 37,2...:D Det beror ju på hur rädd man är att få hästskit på fingrarna;) )

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Lindon
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix