Samband mellan fetma och proteinbrist?

Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Instämmer med Ylvalill. Lusern utmärkt proteintillskott som du också kan ge i stråform bra för tarmen. Men behåll dina linpellets, innehåller mkt protein och nyttigt fleromättat fett.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Nej, naturligtvis ökade jag succesivt.
Havre och vetekli fick hon redan full ranson av när jag skrev mitt första inlägg här, och det hade hon gått på bra länge, sojan fick hon vid tillfället endast 1 dl/dag.

Sojan har jag ökat med ca 0,5 dl soja per vecka. Full ranson = 3 dl/dag.

Så, jag har alltså bara ökat den totala givan med 2 dl soja.

Hon har ätit soja tidigare, för ett antal år sedan, men inte de senaste åren.
Och jag har tidigare ej sett någon reaktion på den, + att hon ej reagerade på den under den tid hon ätit tidigare i år innan jag ökade ransonen.

VET EJ om detta har samband med koliken, men jag chansar inte med att ta bort betforn igen.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Tack för svaren, ska kolla lite hur vi ska göra... :)
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

pinky skrev:
Jag har blivit tillfrågad att räkna foderstat åt en häst i vårt stall.

Problemet är att han är ganska rejält fet, trots att han inte får något kraftfoder alls (jo, 2-3 dl havre/dag som "krubbskrammel") och nästan minimigiva av hö och silage.

Höet är extremt proteinfattigt och silaget är bra (67% TS, 59 g smrp och 7,1 MJ/kg foder) så ger man t.ex 2 kg hö och 6 kg silage får man en bra kvot. Denna häst får dock det omvända (på ett ungefär), vilket ger en ganska kraftig proteinbrist. Ägarna ger så eftersom de inte vill att han ska bli ändå fetare av det kraftiga silaget...

Jag har dock en känsla av att proteinbristen kan bidra till att han är såpass fet, men eftersom jag inte är helt 100 på hur isf, så har jag inte tagit upp det än.

Någon som kan hjälpa mig att reda ut förhållandet mellan proteinbrist och fetma?

Alla har väl sett hemska bilder på svältande barn i Afrika - med stora, uppsvällda magar och i övrigt bara skinn och ben... Deras uppsvällda magar är ett symptom på proteinbrist! Proteinbrist hos häst visar sig också genom en stor mage.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Kan man verkligen jämföra en häst med eventuellt minus i proteinbalansen men tillräcklig energi med barn som svultit länge? Det låter inte som om de har mer än en stor mage gemensamt, och i deras fall är väl den symptom på bra nog mycket mer än bara brist på proteiner???!
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Längesen jag skrev i denna tråd, eftersom jag lagt ner projektet. (Jag räknade ut en balanserad foderstat, men det var alldeles för mycket mat, så...)

Denna häst är alltså INTE bukig, han är FET! Visserligen ingår stor mage i det, med han är rejält stor överallt. Stor skillnad, alltså.
Bakknäna tar i magen när han går, han har en fettvalk på mankammen och bakdelen ser ut som en ardenners.

Men som sagt, jag har lagt ner projektet nu eftersom jag inte nådde fram med mina argument.
Tack för hjälpen, ni som svarat. Jag har lärt mig något som kan hjälpa andra åtminstone. :)
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Du har rätt det går inte att jämföra. Proteinbristen på svältande barn är så grav att vätskebalansen i kroppen inte fungerar utan man får vätska i buken.
Muskelfattighet pga lågt proteinintag hos häst är ngt helt annat.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 298
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp