Samband mellan fetma och proteinbrist?

Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Väldigt intressant. Har själv en "bukig" häst och konstant ångest över att han är så tjock. Han får nästan bara hö, så jag har funderat mycket på vad det är som får honom att bli så tjock. Det känns inte så kul att dra ner på höet för att banta hästen, för SÅ mycket får han ändå inte att äta. Har länge misstänkt att något annat spelar in. Ska därför göra lite förändringar i foderstaten och se om det händer något.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

plexis skrev:
Väldigt intressant. Har själv en "bukig" häst och konstant ångest över att han är så tjock. Han får nästan bara hö, så jag har funderat mycket på vad det är som får honom att bli så tjock. Det känns inte så kul att dra ner på höet för att banta hästen, för SÅ mycket får han ändå inte att äta. Har länge misstänkt att något annat spelar in. Ska därför göra lite förändringar i foderstaten och se om det händer något.

Har du ett hö med mycket MJ och dåligt med protein får du en sådan häst.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Ska be stallägaren om analysvärden på hösilaget så att jag får lite koll på vad min häst får i sig och kan sätta ihop en foderstat som passar. Har tyvärr hitills gjort "som alla andra"... Fast varit restriktiv med kraftfoder. Har helt ärligt inte haft en tanke på att proteinbrist kan vara ett problem.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

peter_lundin skrev:
Hur eller varför??
PL

Det "kostar" att "ta reda på" för mycket protein, därav slöheten. Detta fenomen uppkommer om överskottet av protein kommer från kraftfodret. Det är därför det är bättre att ge en "rejäl" havregiva istället för en liten skvätt. Ett halvkilo kan göra ett monster av en slappis och tre kilo kan göra underverk för en vilde. Jag har testat, inte bara hört av någon.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Voine, voine ... :o (Skäms för att jag inte vetat detaa ...)

Är det OK om man har ett stort proteinöverskott från grovfodret då?
Och finns det ingen gräns när det faktiskt blir farligt mycket protein?
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Mynta2 skrev:
Läste att Planck skrivit: rejält överskott på protein hos en häst kan göra den slö/trött....Nåt du hört eller ??
För mycket av något är aldrig bra.
Det stämmer att hästen bl. a blir slö/trött, men samtidigt bör vi då veta hur mycket protein som behövs varje dag för att hästen ska vara vid god hälsa och trivas. Det kan då vara bra att veta ungefär var gränserna går, för sina egna hästar.
På betet så äter hästen stora mängder protein och dom flesta klarar sig bra då också.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Hmmm, ju mer man hör, ju mer vilsen blir man.....jag hade ett silage på 69 ts med 47 i smrb och 7,3 i MJ(6,4 i kvot)...jag uppfattade att hästarna blev feta på detta..det var MYCKET smakligt och på fakturorna märktes hur mycket dom åt (ca 17-20 kg :crazy: ) jag bytte då till ett ett lite torrare med en kvot på 5,6 tror jag, 41 i smrb och 7,1 MJ...nu äter dom inte lika mycket...MEN jag har en extremt lättfödd märr.....som jag gärna skull vilja ha ner i vikt lite :D ......dom käkar runt 12 kg av detta silaget
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

jag hade ett silage på 69 ts med 47 i smrb och 7,3 i MJ(6,4 i kvot)...jag uppfattade att hästarna blev feta på detta..
Jag vet inte om jag missuppfattar dig här. Räknar du om till kg/foder så blir värdena väl inte så höga? (Jag hänger inte riktigt med.)
Vad har hon för grundbehov?


jag bytte då till ett ett lite torrare med en kvot på 5,6 tror jag, 41 i smrb och 7,1 MJ...nu äter dom inte lika mycket...
Samma sak här. Är det kg/ts eller kg/foder?

MEN jag har en extremt lättfödd märr.....som jag gärna skull vilja ha ner i vikt lite
Nu kommer du in på något som är intressant, tycker jag.
Lättfödd, är ett begrepp som används ofta och jag tycker mig märka att det många gånger är mycket diffust.
Hur menar just du?
Att hon lätt blir fet?
Eller att hon behöver mindre mat än vad hon enligt kroppsvikt behöver?

*nyfiken på hur du resonerar*
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Vad händer om du höjer kvoten då?
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Ja fast uppfattade jag dig rätt så åt hon mer, och visserligen är kvoten bra men innebär inte att man blir utan ett överskott av Mj. Det sätter sig som hull på bara kroppen.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

För att vara travare kanske hon ser tjock ut...men om hon skulle vara ett halvblod skulle hon vara normal... av det man ser på kortet iaf.
Där ligger säkert också en parameter i det hela...hur man bedömer hästens hull.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Fast vad jag tror (och har lärt mig) så kan man aldrig banta på protein, dvs hästen blir inte smal för att man ger mer protein (vilket diskussionen i denna tråd verkar gå ut på).
Det som är är ju att om hästen får för lite protein kommer den inte att bygga muskler, men får den ändå tillräckligt med energi kommer man få det klassiska bukig magesyndromet. Vilket gör att hästen kanske ser tjockare ut än vad den är.

Proteinöverskott måste brytas ned för att kroppen ska bli av med kväveöverskottet (som annars skulle ge förgiftning), men det som blir kvar använder hästen som energi. Det kostar energi att bryta ned proteinet men i slutändan ger det ändå ett positivt resultat. Om kroppen förlorade energi på att utnyttja proteinet skulle den ju inte göra det.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Detta var intressant.
Har en häst som blivit väldigt rund (åt det bukiga hållet)de senaste månaderna. Hon får ett hösilage som är ganska fattigt på protein. Tyvärr har jag ingen analys *skäms*, men enligt bonden så var det inte särskilt kraftigt. Denna häst har i hela sin uppväxt varit ganska svårfödd. (svår att få upp hullet på) Hon var jättefin under våren och sommaren (både muskler & hull). Men nu i höst har hon vilat rätt mkt pga skada, men hålls ändå igång och skrittas osv. Visst är det säkerrt för att hon tappat muskler som hon blivit så bukig. Men jag har ju gett henne väldigt mkt hö, eftersom jag vet att det är relativt låga värden i det. Hon får ca 15 kg silage/dag (Hon har bara fått ngn näve kraftfoder & mineraler & vitaminer).
Blir hon bukig för att det är för lite proteiner i hösilaget?? Borde jag fdra ner på det och tillsätta nåt proteinrikt kraftfoder, hon ska ju sättas igång och ridas mera igen.... (självklart ökar jag på kraftfodret, men jag tänkte om just extra proteintillskott)

Förra året hade vi analyserat hö med väldigt höga proteinvärden & då räknade jag foderstat. Det jag tyckte var mest knepigt var att bara på de hö hon fick då (10-11 kg) så var det överskott på nästan allting.
Och med det kraftfoder hon fick så fick hon i sig 1,5 ggr vad hon skulle ha i protein & då var hon fin i kroppen, (så jag vågade inte dra ner eftersom hon varit tunn innan) Då var hon iofs i full kondition, men hon kanske behöver så mkt protein för att må bra... ÄR bara rädd att hon får för mkt om jag öser i henne proteintillskott nu när hon bara går lite lätt arbete..
Ni verkar så duktiga alla här, så det vore kul med svar... ;)
MVH
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

”Bukighet” orsakas av att bukmusklerna blir mindre och inte orkar hålla upp buken. Om du uteslutit maskangrepp är proteinbrist en trolig orsak. En kaloribrist kan också hjälpa till då proteinet då används till bränsle. Det enklaste att göra i ditt fall är att ge fri tillgång på grovfodret och lägga till ett par hekto soja per dag. En häst behöver 60 gram smältbart protein per 100 kg och dag för underhåll men tolererar höga överdoser. 100 gram soja innehåller 38 gram om jag minns rätt men det står på påsen..
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

OK, nu har jag testat ge FULL ranson av uträknad foderstat till mig tjockis (se tidigare inlägg). Detta har inneburit 200 g havre, 100 g vetekli och 180 g soja (+ mineral o 8 kg hö). Ingen jätteportion alltså!!

Sambandet med att hon nu haft jätteont i magen (dock utan förstoppning) och vägrat äta vet jag ej, men jag törs INTE gå tillbaka till full ranson igen....

Efter 1 dyng hemma med kraftiga smärtor, 4 dygn på klinik utan att man funnit nåt fel och därefter 5 dygn med måttligt intresse för mat, så har hon äntligen börjat äta igen.

Ger nu endast 3 dl betfor (för att det är lösande för magen) och liiiite havre o mineral samt 8 kg hö och vågar INTE ändra på detta nu.

Till saken hör att betforen inte alls passar till mitt hö, då jag har energibrist och kalciumöverskott i höet, men det sk*ter jag i helt enkelt. Hon må vara lite tjock om magen bara hon inte mår dåligt.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Ökade du till full ranson med en gång? I så fall är det väl inte så konstigt att pållan fick ont i magen... Har hon fått soja förut? Det kan hästar annars lätt reagera på, speciellt om man börjar direkt med att ge såpass mycket som 180g...
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Det här var intressant och nytt för mig!!!
Om nån har en tjock och bukig häst som blir kollrig av havre men behöver protein vad ska man ge den då? Vilket kraftfoder är proteinrikast, förutom soja förstås,? Idag får han 1 dl fibergis musli linfröpellets samt morötter, bara för att han ska få lite gott samtidigt som min häst och inte bara hö. Kan korn vara bra?
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Man borde kunna ge t ex lucern, Krafft Protein eller Hippo Alfa. De innehåller samtliga mycket protein. Korn innehåller inte mycket mer protein än havre gör.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 298
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp