Salva till juver?

C

crazy

Mitt sto som snart ska föla har lite problem med sitt juver.

Jag har tvättat och hållit det rent.Eftersom hennes juver har rosa hud är det mycket ömtåligt.

Hon ser väldigt skavd ut(i vecket...inte på spenarna) trots att jag varit så noga.

Finns det någon salva man kan använda som går att använda som inte riskerar att fölet får i sej något som kan vara skadligt om det nu skulle födas och juvret är smörjt med detta?

Tips mottages tacksam!

Vaselin är ofarligt och mjukgörande.

Det finns också aloevera produkter som är helt ofarliga att förtära.

Mitt högdräktiga sto brukar jag smörja med olivolja i vecket mellan spenarna,dessutom tycker hon det är jättemysigt med lite massage där. :)

Åk till Granngården och kolla om de har salva som man använder till kossornas spenar. Det borde väl fungera lika bra på hästar?

Helosan är avsedd till ko spenar och borde säkerligen fungera minst lika bra till häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har lyckats äga enbart ston de senaste 15 åren, typ, men jag har aldrig varit med om detta. De får alltid lite smuts på spenarna...
Svar
11
· Visningar
3 603
Senast: Buck
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 724
Senast: cirkus
·
M
Hästvård Vad kan man använda för att tvätta rent ett riktigt smutsigt juver?? Jag rider ett sto på ridskola, och nu när hästarna äntligen var...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: Mitrolle
·
J
Hästvård Hur vet man om det är juverinflammation? Mitt sto, 18 år, isis, har inte haft föl på minst 6 år. För ca 2 år sen upptäkte jag att...
Svar
8
· Visningar
2 379
Senast: jezzscar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden