Salva på små sår skorpor pga flugfän + hålla dem borta

Sv: Salva på små sår skorpor pga flugfän + hålla dem borta

Tanken på tjära på sår är nog inte min grej..

Jag tycker den håller flugorna borta bra, men då smörjer jag tjocka lager har hästen Swichad och sprutar på hennes renons flugspray också...

Jag brukar svampa av hästarna med vatten som jag hällt äppelcidervinäger i, ca 1dl till 5li. Luktar skunk, men flugorna verkar tycka detsamma. Sedan använder jag samma salva som du för att hålla dem mjuka i skinnet.

Lycka till!
:)

Jag använder (Simplus) Equie-creme, finns även som lotion. Den fungerar helt toppen på mina hästar, jag smörjer smårsår, skap och juver och andra utsatta ställen. Sår läker fort och insekterna gillar inte denna salva, den innehåller korngräs och rapsolja, inga ämnen som kan irritera huden.

Tycker du renons flugspray funkar bra?

Zinkpasta finns på apoteket och zinksprayen har jag handlat i lokala hästaffären.

Ja, jag är nöjd och i af i den kombination jag använder den, tjärsalva och swich. Min hästar ser aldrig besvärade ut av flugfän. Har fler vänner som är nöjda med renons också, så antar att det funkar rätt bra iaf.

Äppelcidervinäger i vatten låter ju billigt och bra... Måste nog testa. Men svampar du dem blöta eller? Funderar på om man kan spraya på det men isf lite mindre utblandat kanske...

Min häst tål inte skillingarydsalvan, så jag tar ett stort lager Helosan som skyddar, sedan Absobine Ultrashield. Socatil hade jag bara använt i nödfall om det vore mer ett riktigt sår som vätskar. Likvärdigt med Socatil är som skrivet innan är Zinkpasta, den är mer trögflytande än Helosan också så jag tror den sitter bättre på plats. Jag köpte min på Apoteket.

Dedan finns det Grön hästsalva också (Alla vet väl vad Superbra hästsalva är?!) Detta är samma men håller flugorna borta. Superbra, men jag har inte lyckats hitta den i någon butik .. Nylanders är också kalasbra, det blir också en hinna som skyddar, det använder vi på våra exemhästar.

Nylanders är jag nyfiken på! Hur är konsistensen? Lukten?

hm... lurar på omden är för lös... måste testa!!

Den är kalas, det blir lite kladdigt när vi har det i manen på eksemhästarna, men klar skillnad.

KL*
Någon som vet om hästar med känslig hud reagerar på Nylanders? Min tål inte Skillingaryd, är det värt att testa Nylanders istället?

Så vart får du tag på den gröna hästsalvan då??? :)

Jag hittade den i min kompis sjuklåda :angel:
Hon hade typ köpt den på internet..

MEN, idag hittade jag den på en ridsportbutik i Borlänge, till min stora lycka! :D Men den kostar, 359 kr för 500 ml .. Men dyrt måste ju vara bra ..?

Men kan goola på Superbra hästsalva grön, så kommer den upp! :idea:

hd15-3173%20Superbra%20Hästsalva%20Sommar_Grön%20500ml-299.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 541
Senast: Mustang
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 935
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Jag måste höra om ngn haft liknande eller kan ha ett hum om vad det kan vara. Jag har varit i kontakt med VC i förra veckan som sa att...
Svar
3
· Visningar
1 463
Senast: Maoam
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V