Olympus

Trådstartare
Hur mycket förbrukar era hästar saltstenar?
Min häst förbrukar 1/vecka utan att överdriva. Hn står och slickar jämt!
Funderar på att köpa ensån där jättestor som man brukar ha i hagen och lägga i hans box :p
Men man ska väl inte klaga, det är ju bra att han andvänder den iafa :p Och dom är ju inte så dyra.

Sv: saltsten

Min ena pålle gör som din.. Så hon har en stor i sin box. Även i sommarhagen ligger en stor som får fyllas på :D Fast på en vecka går det inte. Mer på 2 månader ca...

Senast ändrad av en moderator:

Hästar hos oss som slickar upp en på en vecka... Ehm, ja deras tar vi bort och ger salt i maten i stället. Hästar kan vara saltomaner också. Det är inte bra att de får i sig för mycket salt. Sen är det starkt så de dricker väldigt mycket och kissar ner onödigt mycket och så blir det dyra kostnader där istället.

Ja, det är bra att hästen dricker, men inte att den får i sig så mycket salt.

En sån häst skulle jag ta bort saltstenen för och ge salt löst i fodret i en lagom mängd. En del får in ett beteende som inte är bra, för mycket ska de ju inte äta.

Min häst slickar lite då och då, så jag brukar väl köpa en per år kanske.

Det här med att slickar mkt på saltstenen är nog bara tillfälligt för honom. Han har inte alltid gjort såhär, men han är konvalcent förtillfället. Går i pytteliten hage, kommer in tidigt och står inne så gott som hela dagen. Han har nog inte så mkt annat att göra.
Dessutom har hans boxgranne precis gått bort så han har ingen kompis bredvid sig heller:(

Jag vågar inte ha saltsten till min häst, han skulle nog slicka upp den hur snabbt som helst, han slickar ju på allting...:p

Han får löst salt i kraftfodret istället!:)

min häst har haft sin saltsten och mineralsten i över ett år nu, dammar så jag får tvätta dom varenda dag istället. XD rör dom inte alls

Det här med att slickar mkt på saltstenen är nog bara tillfälligt för honom. Han har inte alltid gjort såhär, men han är konvalcent förtillfället. Går i pytteliten hage, kommer in tidigt och står inne så gott som hela dagen. Han har nog inte så mkt annat att göra.
Dessutom har hans boxgranne precis gått bort så han har ingen kompis bredvid sig heller:(

Dessto större aanledning att ta bort den. Han får i sig mer salt än vad han behöver bara för att han hat tråkigt. Detta kan i sin tur leda till att han blir "saltoman" men även till att han får andra problem. T ex med njurarna eller att benen börja svullna m m.
Se till att han får annat att sysselsätta sig med i stället. Som t ex att fodra oftare i mindre portioner eller ett hönät som gör att blir svårare att äta upp höet.

Håller med.

Köp en lekboll, eller en sån Lick-it istället! Häng in kvistar han kan gnaga på.

Ja, det kanske var lite väl mycket om han inte jobbar. Fast jag tycker många har det åt andra hållet. Om min häst fick i sig sitt underhållsbehov av salt via sin saltsten så skulle en 2kg sten räcka i drygt två månader. Då har man inte ens räknat med att den gör nåt arbete. Om det skulle börja gå åt en saltsten i månaden skulle nog endel börja fundera men det är ju inte orimligt att dom behöver det....

Sara (som f.ö. ger salt löst ;) )

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 979
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V