trevligtjej86

Trådstartare
Vet inte vart denna ska ligga så ligger den helt galet så flytta den gärna :).

Jo min unghäst hon älskar sin saltsten vilket gör att hon kissar otroligt mycket.

Min undran är om jag borde göra något åt detta?

Instämmer med föregående talare! Ge löst salt i krubban istället.
Hade själv en häst som åt saltsten som godis och kissade floder... Det är inte bra för njurarna att äta så mycket salt och att dricka så mycket vatten.

Instämmer med föregående talare! Ge löst salt i krubban istället.
Hade själv en häst som åt saltsten som godis och kissade floder... Det är inte bra för njurarna att äta så mycket salt och att dricka så mycket vatten.

Ja det är lite så jag har tänkt oxå. Plus att der är väldigt mycket att mocka. Men då ska jag köpa salt och hälla i maten istället. Hoppas bara att hon äter för har haft svårt att få i henne vissa kraftsorter.

Hon kom till detta stall 1jan o hade ätit upp den typ 20de. Hon har fått en ny o ätit upp typ halva redan. Känns som det är för mycket.
Ja, det är ju kanske lite mycket. Det är nog bäst att ge löst i maten i så fall.

Hur ser det ut med sysselsättningen i övrigt? Mycket tid i boxen? Tillgång till grovfoder? Mineralfoder?

Ja, det är ju kanske lite mycket. Det är nog bäst att ge löst i maten i så fall.

Hur ser det ut med sysselsättningen i övrigt? Mycket tid i boxen? Tillgång till grovfoder? Mineralfoder?

Dom är ute så länge som möjligt går ut mellan 7-8 o in vid 19-20 på kvällen.
Hon o min andra häst är tajta o går tillsammans ute.
Försöker sysselsätta henne med nånting nästintill varje dag. hinner tyvärr inte jämt. Mat fås 4 ggr per dag o sammanlagt 12-13kg hösilage. Hon får mineraler, lite kli, betfor o linfröpellets på kvällen. Vill inte äta varken korn eller havre.

Sen har hon ju noll ordning i boxen men det är alltid väldigt blött.

En period hade de slut på mineralsten där jag brukar köpa och de tog in ren saltsten i stället. Den knaprade min unghäst som godis nästan. Nu har han vanlig mineralsten igen och den slickar han på mer normalt. Kanske kan du byta till nån som inte är fullt så smaklig?

En period hade de slut på mineralsten där jag brukar köpa och de tog in ren saltsten i stället. Den knaprade min unghäst som godis nästan. Nu har han vanlig mineralsten igen och den slickar han på mer normalt. Kanske kan du byta till nån som inte är fullt så smaklig?

Så du tror att det kanske skulle vara bättre med en mixad sten istället för en vit neutral?

Hej!

Min har fram tills nu ungefär ätit mindre salt i hagen, så hon har helt enkelt fått leva med att bara få salt ute och ingen saltsten inne. Inne slurpade hon i sig saltsten som godis. Att ge henne mer sysselsättning inne är svårt, hon får inte gå upp i vikt och äter ALLT!

Var får folk tag på lössalt?

/Lavinia

Hej!

Min har fram tills nu ungefär ätit mindre salt i hagen, så hon har helt enkelt fått leva med att bara få salt ute och ingen saltsten inne. Inne slurpade hon i sig saltsten som godis. Att ge henne mer sysselsättning inne är svårt, hon får inte gå upp i vikt och äter ALLT!

/Lavinia
Jag har köpt 2kg påse löst jodfritt salt i matbutiken. Grovt.

/Lavinia

ICA, Konsum, Willys, Hemköp, osv, osv. :p

Krafft har en 10-kg säck, men kolla kilopriset innan du handlar.

Nu är det ganska längesedan jag jämförde, men var det ganska mycket billigare per kg att köpa 2-kgs påsar på Coop.

Hur länge räcker en 2-kg sten?
För en häst på ca 500 kg ska den räcka 40-60 dagar vintertid om den tränas lätt.. en häst har ett saltbehov på 6-20 gram salt per 100 kilokroppsvikt beroende på träningsnivå och sässong.. hårdpresterande hästar kräver 40-60 gram per 100 kg (löphästar sommartid etc)..
Ger man kraftfoder med tillsatt salt ska man räkna med detta också..

min kuse äter alldeles för lite saltsten istället, ca 1 kg på 6 månader har han slickat i sig, men jag ger krafft groov som det är salt i samt hösilage som jag tror är saltat också.. så jag tror han mår bra..

För en häst på ca 500 kg ska den räcka 40-60 dagar vintertid om den tränas lätt.. en häst har ett saltbehov på 6-20 gram salt per 100 kilokroppsvikt beroende på träningsnivå och sässong.. hårdpresterande hästar kräver 40-60 gram per 100 kg (löphästar sommartid etc)..
Ger man kraftfoder med tillsatt salt ska man räkna med detta också..

min kuse äter alldeles för lite saltsten istället, ca 1 kg på 6 månader har han slickat i sig, men jag ger krafft groov som det är salt i samt hösilage som jag tror är saltat också.. så jag tror han mår bra..
Jag vet, jag menade frågan till just TS. ;)

Har träffat folk som tror att man sätter in ny saltsten efter sommarstädningen, och den ska räcka hela vintern, medan hästar som förbrukar den på ett par månader "knaprar" saltsten i onormal takt.
Hade så varit fallet i den här tråden hade ju "problemet" varit lättlöst. :)

Har träffat folk som tror att man sätter in ny saltsten efter sommarstädningen, och den ska räcka hela vintern, medan hästar som förbrukar den på ett par månader "knaprar" saltsten i onormal takt.

Haha, ja nu ser jag, jag är ovan med det nyare formatet, jag har inte varit aktiv här på några år.. jag såg också att ingen skrivit ut den faktan så vi får glädjas åt den istället :D
(får man skriva ch*y nu för tiden btw?)

Det va ändå bra av henne att lägga upp den infon om hur mycket dom ska ha :).
Min andra häst äter för lite salt enligt mig medans hon äter för mycket. Så ska köpa salt o ge dom båda lite i maten istället låter som det bästa :)

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har råkat ut för en olycka diagnosen är ledluxation traumatisk och det är både höftled och armbåge höftledsluxation betyder...
Svar
7
· Visningar
814
Senast: kitos
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 636
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp