Gullan86
Trådstartare
ja nu är det snart sommar igen.
hur gör ni, använder ni bara saltsten till era hästar på sommaren och så rent vatten och gräs?
eller ger ni kanske kraftfoder med pellets/grusmineraler i varje dag?
eller så har ni kanske en balja med fri tillgång på mineraler tex Kvarnbyfoder?
då har ni ju en saltsten till det med väl?.
sen finns det ju såna saltstenar med mineraler i??? VAD tycker ni om det?
vad är bäst, ren saltsten + mineralsaltsten.
eller ren saltsten + mineralbalja.(tydligen innehåller den bara mineraler och inte vitaminer men vitamninerna får de kanske i sig genom betet istället?!)
nu tänker jag i första hand på unghästar.
men även min ridhäst.
vissa ger ju inte mineraler på sommaren o de har ja inte gjort förrän nu men så har ja hört att andra blivit så mkt bättre av att få de även på sommaren.
min vuxna häst är uppväxt på fri tillgång på mineraler, det verkar han reglera väldigt bra själv(har hört att de inte kan de) men han hatar när man ger han pellets/grus i kraftfodret men har han bara fri tillgång på balja så går han där och slickar alldeles lagom mkt.
hur gör ni, använder ni bara saltsten till era hästar på sommaren och så rent vatten och gräs?
eller ger ni kanske kraftfoder med pellets/grusmineraler i varje dag?
eller så har ni kanske en balja med fri tillgång på mineraler tex Kvarnbyfoder?
då har ni ju en saltsten till det med väl?.
sen finns det ju såna saltstenar med mineraler i??? VAD tycker ni om det?
vad är bäst, ren saltsten + mineralsaltsten.
eller ren saltsten + mineralbalja.(tydligen innehåller den bara mineraler och inte vitaminer men vitamninerna får de kanske i sig genom betet istället?!)
nu tänker jag i första hand på unghästar.
men även min ridhäst.
vissa ger ju inte mineraler på sommaren o de har ja inte gjort förrän nu men så har ja hört att andra blivit så mkt bättre av att få de även på sommaren.
min vuxna häst är uppväxt på fri tillgång på mineraler, det verkar han reglera väldigt bra själv(har hört att de inte kan de) men han hatar när man ger han pellets/grus i kraftfodret men har han bara fri tillgång på balja så går han där och slickar alldeles lagom mkt.