Saltsten och mineraler!!!

Gullan86

Trådstartare
ja nu är det snart sommar igen.

hur gör ni, använder ni bara saltsten till era hästar på sommaren och så rent vatten och gräs?

eller ger ni kanske kraftfoder med pellets/grusmineraler i varje dag?

eller så har ni kanske en balja med fri tillgång på mineraler tex Kvarnbyfoder?

då har ni ju en saltsten till det med väl?.

sen finns det ju såna saltstenar med mineraler i??? VAD tycker ni om det?

vad är bäst, ren saltsten + mineralsaltsten.

eller ren saltsten + mineralbalja.(tydligen innehåller den bara mineraler och inte vitaminer men vitamninerna får de kanske i sig genom betet istället?!)

nu tänker jag i första hand på unghästar.

men även min ridhäst.

vissa ger ju inte mineraler på sommaren o de har ja inte gjort förrän nu men så har ja hört att andra blivit så mkt bättre av att få de även på sommaren.

min vuxna häst är uppväxt på fri tillgång på mineraler, det verkar han reglera väldigt bra själv(har hört att de inte kan de) men han hatar när man ger han pellets/grus i kraftfodret men har han bara fri tillgång på balja så går han där och slickar alldeles lagom mkt.

Sv: Saltsten och mineraler!!!

Vi kör med mineralsaltsten under sommaren till alla.
Är det en sommar med mycket regn kan vi ibland gå över till mineralbaljorna.

en slickebalja är då inte ekonomiskt hos mig precis.... Den tar sliut på ett par dagar plus att rosanna tycker om att lyfta på saker o sedan trampa sönder dom. Hur man än lägger de tex i bildäck osv.
Så de blir salt/minralsten på sommaren.
behöver inte kompletera med foder.

puttar....vill gärna höra om vilket som är bäst rent innehållsmässigt.

puttar....vill gärna höra om vilket som är bäst rent innehållsmässigt.

Vilken som är bäst beror ju helt och hållet på förutsättningarna d v s hästen, betet och märket på sten , balja eller mineralfoder. Olika hästar olika behov och det finns många olika tillverkare av baljor, stenar och mineralfoder.

Vilken som är bäst beror ju helt och hållet på förutsättningarna d v s hästen, betet och märket på sten , balja eller mineralfoder. Olika hästar olika behov och det finns många olika tillverkare av baljor, stenar och mineralfoder.

okej detta är förutsättningarna:

valack 8 år islandshäst
växlar mellan att gå ensam och med 1 isis kompis.
bete: skogsbete kuperat bete ej vall. troligen ganska magert men tycker de ser himla långt grönt och saftigt ut på sina ställen.
rids/tränas medelhårt ca 5-6 dagar/vecka.
fet behöver gå ner i vikt går därför inte på fullt bete.

har köpt en balja, kvarnbyfoder grön balja.(fri tillgång)

han har även en ren saltsten och vatten.

han får hö, betfor och bete, resten av dygnet går han i nerbetad hage.
vad tror du?

--------------------------
nästa häst:

hingst 9 månader islandshäst.
går i flock med ca 6 st till ettåringar och 3 andra hästar i varierande ålder.(orkar inte fundera exakt men nåt sånt e det).

tills nu har de gått i vinterhage med lite gräs men fått ensilage utalgt i hagen.

vilka mineraler rekomenderar du då?

de är ganska dåliga i hullet iaf min lill hingst, han är dock född i augusti så han e senare och har varit avskilt från mamman ca 2 månader nu.

de har ren saltsten i hagen och sån mineralsaltsten(är det bra? eller e de bättre med balja te dem med?)

-----
bete:

när de släpps på betet vad rekomenderar du för mineraler då?
tror det blir normalt bete inte jättenäringsrik vall men tror det blir mer plana och öppna ytor än vad min valack har.

När det gäller mineraler och bete så får man titta lite på hur marken ser ut. Vissa typer av marker är mer mineralrika än andra. Men överlag klarar de flesta hästar sig på balja eller sten. Om det blir mycket svettiga kan de behöva även ren saltsten som komplement.
Till din unge häst är det nog mer frågan om han får allt annat han behöver från betet och övrigt foder om han är tunn. Om han inte tar upp sig efter någon tid på betet så får du nog istället överväga att tillskottsfodra honom för att få upp hullet.

okej så då menar du att då hänger de inte lika mkt på mineralerna för min lillhingst...

MEN grenerellt då? VAD innehåller en saltsten med mineraler och en balja? vilket ger bäst mineraltillskott m.m?

jag tror man alltid ska ha en ren saltsten? oxå alltså

hur vet man om marken är mineralrik eller inte?

Vi har hästar på sommerbete i genom stallet var vi har hästarne på vintertid.

Det vilja vare lätt att ha mineralbaljer, men efter som inte alle vill betale til det så har vi valt att ge vora hästar ( en 2 års val o en 12 år sto) Eggersmann mineral bricks, mumsige hästgodis som hästarne tyckar jätte gott om.

katalog, side 21

Jag ger mineraler i kraftfodret till min valack då jag måste stödfodra honom under sommaren.

Och lägger man ut en mineralsten så slukar dom den på 2 röda :)

har ännu inte fått svar på min fråga.

vad innehåller en mineralbalja

VS

en saltsten med mineraltillskott på???

VAD är bäst att ge och HUR vet man åt VEM man ska ge VAD???

Jag brukar ge både mineralsten och ren saltsten till mina hästar. (Köper några av varje och lägger ut dem i hagen.) De brukar slicka på båda sorterna och jag överlåter åt dem att välja vad de vill ha... Ett år hade jag bara en mineralsten och då blev det kamp om vem som skulle ha tillgång till den, så nu har de varsin sten (av varje sort) och slipper bråka.

Vad de innehåller beror lite på tillverkaren av dem och vilken sort man väljer.
Men de innehåller ofta ett högt innehåll av fosfor, magnesium och salt. Samt spårämnen som selen och koppar. Det finns innehållsförteckning på dem eller hos tillverkaren.

Man kan använda vilket som vissa vill ha stenen andra föredrar baljan. Det enda som är lite speciellt är att det finns stenar och baljor avsedda för får. Dessa har ett betydligt lägre innehåll av koppar, för det är farligt för vissa fårraser. Annars väljer man den produkt som fungerar för ens egna djur.

Mina hästar har saltsten i boxen då de står inne och en stor mineralsten i sommarhagarna.
Tycker de mumsar mer på saltstenarna än vad de mumsar på mineralstenen, men den finns där om de vill ha :)

Dem flesta hästar klarar sig på de mineraler som finns i ett tidigt näringsrikt bete. Enbart selen behöver tillsättas.
Saltsten är bra att ha på betet dock. Det där med att reglera/känna brist är inte tillräckligt undersökt men förmodligen känner den brist på natrium (i saltsten) men inte de övriga.

Mitt tips är iaf att inte mixtra med mineraler, de måste vara i rätt balans till varandra för att göra nytta. Ge inte överskottsmineraler bara för att "täcka behovet".
Tidigt bete = ej mineralfoder. Tillsätt bara selen (mikromineral)
Stall= analysera hö (på kalcium, fosfor och magnesium) och köp ev. ett mineralfoder. Tillsätt selen.

**KL**
Mina hästar kommer att gå på bete utanför Eslöv(Skåne), det är en unghäst (2008), en som rids och ett sto som förhoppningsvis kommer att vara dräktig - alla halvblod. Jag hade tyckt det var superpraktiskt att kunna köra med en sten till alla, skulle det räcka med en saltsten med selen eller ska jag köra med en mineralsten, vilken slags mineralsten skall det vara i så fall? Vill helst slippa ge lösa mineraler i sommar.
Tips emottages tacksamt.
/U

Se det så här. OM det skulle råda sådan allvarlig mineralbrist i backen på sommarbetet, ja då skulle inte gräset växa speciellt bra och däremd skulle hästarna få i sig för lite mat och därefter gå ned i vikt. Ytterst sällan är det motiverat med mineraler på ett bete. Snarare överutfodras det alldeles för mycket och det gynnar absolut ingen, inte ens miljön som faktiskt tar skada. Ge mineraler då det är MOTIVERAT, inte annars. Ge inte bara för att, eller kanske...eller för att säkerhetsställa något. Se på hästarna hull i stället, se hur gräset växer...där har du bästa källan om du ska ge eller inte.

Selen är inte heller ett måste på bete då bete är mycket e vitaminrikt och kan delvis ersätta selenet. Beteshästar gör ju knappast någon större ansträgning varav selenbrist är ytterst osannolikt.

Hästar kan inte veta om dom har den eller den bristen på mineral. Anledningen till att din häst älskar mineralstenar är ju för att det oftast tillsätts något som smakar gott i dom, tex salt eller melass.

Liknande trådar

Foder & Strö Lite spridda frågor, som jag har funderat över en tid. Hoppas någon här kan hjälpa mig! 1. En häst som inte slickar på sin saltsten -...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: Korven
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 520
Senast: Nominous
·
Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 775
Senast: Scandi
·
Foder & Strö Här kommer lite funderingar om saltsten och mineraler. Man tycker ju att det är sånt som man borde kunna vid det här laget, men men...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter