Saltsten för människor?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare piahamblet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 7 507
P

piahamblet

Jo, nu är det så att jag är beroende av saltstenar/mineralstenar.
Finns det någon saltsten i närheten kan jag inte låta bli att slicka lite :angel:
Just nu sitter jag med en mineralsten bredvid mej, en ny som min häst ska få imorgon. Och jag kan inte låta bli att slicka lite då och då.
Är det farligt för människor?
Tacksam för hjälp! :bow:

Sv: Saltsten för människor?

I sig sig är ju inte stenen farlig. Men eftersom den är avsedd som djurfoder så har den inte behandlats som livmedel innan. Det är ju inte riktigt samma hygieniska krav foder till djur som mat till människor. Så även om den är ny kan den vara mindre lämplig att slicka på av den anledningen.

Sedan beror det också på hur mycket salt du stoppar i dig överlag. För mycket salt är inte bra för människor.

Kanske har du ngn brist i kroppen som gör att du skapat detta "beroende"? Kanske bör du ta dig till en läkare för lite provtagning?

Kanske har du ngn brist i kroppen som gör att du skapat detta "beroende"? Kanske bör du ta dig till en läkare för lite provtagning?

Nej det tror jag inte. Det är bara för att jag tycker det är så gott :) har alltid tyckt om salt..

Men hur ofta har man saltstenar liggande hemma? För att bli beroende borde man ju göra det dagligen.
Eller slickar du även på hästens i boxen?

Det är inte bra med för mycket salt för människor...men det är det väl inte för djur heller antar jag. Så det kan nog vara en bra ide att inte äta så mycket salt.

Detta ska du sluta med, det är inte bra att äta för mycket salt alls. Vi får redan i alldeles för mycket salt genom vår alldeles för salta mat.

Fast det där är ju helt upp till individen.
Du vet inget om hur TS motionerar och svettas, hur den övriga kosten ser ut osv.

Finns många som äter salt godis utan att funderaöver det, ett par slick på en saltsten är säkerligen inte farligare än lösgodis på ICA.

Men som man sagt ovan, man har ju ingen koll på hur dom hanterats innan, så slicka på dom skulle jag väll inte vilja göra oavsett.

Jag tycker också det är jättegott och slicka på saltsten :o
och ännu godare är-...mineralerna!
Har krafft miner, min häst gillar dom inte och lämnar dom ibland i krubban, medans jag älskar dom och är avis på min häst att hon får äta en hel dl om dagen :o

Jag tycker också det är jättegott och slicka på saltsten :o
och ännu godare är-...mineralerna!
Har krafft miner, min häst gillar dom inte och lämnar dom ibland i krubban, medans jag älskar dom och är avis på min häst att hon får äta en hel dl om dagen :o

Tycker att vissa fodersorter luktar så gott, pellets tex! Jag är också lite onormal men har inte ätit av hästens mat ännu :p Dottern däremot smakade på lite hösilage en gång, men det var inte gott så hästen fick tillbaka det! :rofl:

Tycker att vissa fodersorter luktar så gott, pellets tex! Jag är också lite onormal men har inte ätit av hästens mat ännu :p Dottern däremot smakade på lite hösilage en gång, men det var inte gott så hästen fick tillbaka det! :rofl:

Jag smakar betfor nån strimla med jämna mellanrum, käkade även av kornkrosset en gång när jag var hungrig i stallet innan ridning :angel:
Ett strå vanligt hö i munnen ser man mig ofta med sommartid. Hösilaget däremot, tycker jag luktar skumt så det får vara :rofl:

Jag sitter också alltid och tjuväter på stenen när den är ny :angel: har hört att vi säger tex man tar rent salt i handen, tycker man att det smakar bra behöver man det också. Men är väl förmodligen en dålig ursäkt någon kommit på..

Jag sitter också alltid och tjuväter på stenen när den är ny :angel: har hört att vi säger tex man tar rent salt i handen, tycker man att det smakar bra behöver man det också. Men är väl förmodligen en dålig ursäkt någon kommit på..

Undrar om det är applicerbart på choklad också? :D :love: :angel: :o

Jag har aldrig fått för mej att smaka på en saltsten och då har mina ändå fått med melon, honung och banansmak :)
Blir lite full i skratt när jag ser bilder framför mej när ni sitter och tjuvslickar på era saltstenar, jag menar de är ju inte direkt små och diskreta :)
Eller hur ni lite diskret slinker in i hästarnas boxar och tar en tjuvslick på allas stenar

*kl*

Jag provsmakar alltid det jag ger min häst. Duger det till honom så duger det till mig.
Har testat hans saltsten och brukar dricka ur hans vattenkopp exv. Men jag ångrar den gången jag provsmakade hans fenylbutazon (fy bubblan, vad äckligt) men jag fick en helt ny förståelse för att han inte ville ha i sig det.

Däremot foderjäst som jag oxå tycker smakar apa, älskar han. Märkligt.

Så du provar alltså till och med medicinen du ger honom? Det kan ju vara riktigt skadligt, hästmediciner brukar ju i regel vara lite kraftigare än människor och dessutom vet du ju inte vad det är i medicinen. Låter livsfarligt tycker jag.

Man ser om ett foder är fräsht eller inte och behöver därför inte smaka det. Varför skulle en allätare och en gräsätare ha samma smak?

TS Drick mindre så ska du se att saltberoendet går över.

Jepp, provade även av hans Metacam som var gott, samt antibitet (ångrar jag bittert).

Livsfarligt är överdrivet och medicinerna är dosberoende knappast skadligt i de aktuella doserna.

Jag provsmakar inte för att kolla fräschheten utanför att jag är nyfiken på hur det smakar helt enkelt.

Att prova fenylbutazon var riktigt dumt gjort. Av den enkla anledningen att det ger så kraftiga biverkningar att det inte längre får användas till människor. Förr fanns det nämligen även till människor men det gav så mycket biverkningar t ex att levern blev helt utslagen så att det togs bort. Att man använder till häst fortfarande beror inte på att de inte är känsliga för biverkningarna utan de inte lever så länge att de hinner ha någon större inverkan på dem. Det tar nämligen lite tid för de här biverkningarna att märkas.

Det finns någon anledning till att just fenylbutazon är ett av de preparat som är diskvalificerande för livsmedelsslakt av häst.

När vi var små och gick på ridskola så gick vi runt och slickade på hästarnas använda saltstenar i boxarna:angel:

Jag lever och frodas än idag:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 891
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
739
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 428
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka