Saltsten för luftvägarna?

Snobben

Trådstartare
Någon som vet vart man köper såna saltstenar med örter eller vad det är, som ska vara bra för hästar med dåliga luftvägar?
Vet en tjej som hade en sån, men någon som vet om dom funkar?
Andra bra tips för luftvägar?

Sv: Saltsten för luftvägarna?

Undrar också vart det skulle finnas...heter dom något speciellt?? vill gärna också ha lite tips och råd!

Det är ingen saltsten, utan en bunke, ungefär som en GB glassbunke med en klibbig hård grej i, som är ungefär som stelnad sirap. Den smakar lakrits, och de verksamma beståndsdelarna är örter o nåt lakritsliknande. Lika som i hostmedicin för människor. Horselick tror jag de heter. Jag köpte en i travshopen, där de skickade efter dessa hos nån firma i england.

Ska finnas nån tråd om denna "sten" här på buke, men hittar den inte. Kostar runt 250 kronor, och räcker inte så länge, om man som mina pållar, blev alldeles vansinnigt förtjusta i den och slickade i sej den i ett nafs. Den är slemlösande och fungerar ganska bra på hostisar! Iallafall min gammelpålle, blev ok i sin vårhosta av den.

Lägger mig i och ställer en fråga om det är ok för TS:
Min hosthäst hostar inte för tillfället och andningen är bättre. Hon har troligtvis COPD och går ej på medicin nu längre. Kan man ge henne en sån sten även fast det går åt det bättre hållet nu? Ska de ha det jämt?

Kan man ge en sådan sten även om hästen inte är direkt hostig av sig, eller ska man låta bli/är det onödigt/ger neg. effekt?

Vet att Eggerman har en del prodkter för hästar med host som olika muslie sorter med öter och örtbricks. Min häst har hosta till o från, torv i boxen gör stor skillnad för honom samt hösilage o mycket motion.

Det är nog ingen fara att ge din häst en sådan saltsten eller liknande även om den inte har luftvägsproblem, om man inte ger starkare grejer, som medicin. Kan ju smaka bra med en halstablett även om man inte har halsont:d

Jag har gett Eggersmans müsli till våra hästar, tror den är bra den med örter, men tyvärr så har jag ingen återförsäljare i närheten längre , så fick sluta med den:(

Är också intresserad av den "saltstenen". Vad heter Travshopens hemsida?

Det är ingen saltsten, utan en bunke, ungefär som en GB glassbunke med en klibbig hård grej i, som är ungefär som stelnad sirap. Den smakar lakrits, och de verksamma beståndsdelarna är örter o nåt lakritsliknande. Lika som i hostmedicin för människor. Horselick tror jag de heter. Jag köpte en i travshopen, där de skickade efter dessa hos nån firma i england.

Ska finnas nån tråd om denna "sten" här på buke, men hittar den inte. Kostar runt 250 kronor, och räcker inte så länge, om man som mina pållar, blev alldeles vansinnigt förtjusta i den och slickade i sej den i ett nafs. Den är slemlösande och fungerar ganska bra på hostisar! Iallafall min gammelpålle, blev ok i sin vårhosta av den.

Vilken travshop menar du då?

Det bästa vore väl om det finns möjlighet till att förändra orsaken till varför hästen har problem? Om hästen är känslig för stalluften så kanske den fungerar bättre på lösdrift. Om ni fodrar med hö som dammar kanske det fungerar bättre med hösilage.
Vad är anledningen till att hästen har problem med luftvägarna?

*kl*

Det här är väldigt gammal tråd men skriver in länken ändå om någon är intresserad:

http://www.horslyx.co.uk/

Respiratory är för luftvägarna.
Finns en del återförsäljare i sverige också om man googlar.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
882
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar