Saltlakriks- Gravid?

Jolanta

Trådstartare
Är det farligt att äta typ 4-5 saltlakriksbitar per dag (typ djungelvrål)?

Min BM sa att man bara får äta 1 bit per vecka, varför får man isåfall inte äta mer?

Kan det vara skadligt att äta 4-5 per dag, som jag gör? :crazy:
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Saltlakrits kan ge förhöjt blodtryck, och även kaliumbrist och göra att du samlar på dig vätska. Men det handlar då om ganska mycket lakrits.

50 gram om dagen har jag hört som maxdos. Jag äter det väldigt sällan då jag lider av högt blodtryck och samlar på mig väldigt mycket vatten under min nuvarande graviditet. Men jag är även återhållsam med kaffe, fett och salt.

Ligger du i riskzoonen kanske du bör undvika det, du kanske inte behöver äta det varje dag i alla fall.

Vad jag förstått så är det ingen direkt fara för fostret om du skulle äta för mycket, utan det är du själv som mår dåligt. Och det graviditeten kan ge, t.ex. högt blodtryck och vattenansamlingar, är ju något man inte vill spä på. Och det kan ju utvecklas till värre saker.
 
Senast ändrad:
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Jag har jätte lågt blodtryck, BM blir ilka förvånad varje gång hon tar trycket på mig, hon tycker att jag borde svimma varje gång jag reser mig upp! :D

Fast, jag får väl dra ner på det då... :)
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Hej !

Är själv gravid (& lakritsfantast:d:love:) och läste för någon dag sedan; (citat ur Vänta Barn Amelia) " Lakrits går bra att äta när man är gravid. Liksom alla andra bör du dock inte äta mer än 50 gram lakritskonfekt per dag"
 
Senast ändrad:
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Herre gud blir galen på alla du får inte ditt o du ska inte göra datt när man e gravid. Har en som på 6 snert 7 månader. Kan säga att jag ät en lakris älskare o pregade i mig lakrs under min graviditet o inte hände de något... nu är det säkert olika från person till person men ja så gjorde jag i allafall....Som jag brukar säga : man är inte döende för att man är gravid tvärt om man är mer levande än någonsin. Lev som vanligt men tänk dig för lite extra kanske ... din kroppsäger nog i från ....

/// LAdy_ann
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Herre gud blir galen på alla du får inte ditt o du ska inte göra datt när man e gravid. Har en som på 6 snert 7 månader. Kan säga att jag ät en lakris älskare o pregade i mig lakrs under min graviditet o inte hände de något... nu är det säkert olika från person till person men ja så gjorde jag i allafall....Som jag brukar säga : man är inte döende för att man är gravid tvärt om man är mer levande än någonsin. Lev som vanligt men tänk dig för lite extra kanske ... din kroppsäger nog i från ....

/// LAdy_ann

Då kan jag ana att du inte led av havandeskapsförgiftning med skyhögt blodtryck och 20 kilo extra vätska i kroppen? Är man utsatt för det så lovar jag dig att man vill göra allt för att må bra om man kan. Och jo, havandeskapsförgiftning kan sluta med dödlig utgång för både bilvande mamman och barnet.

Så det där resonemanget är förbaskat dumt.

Nog för att man inte är sjuk som gravid, och ibland finns det alldeles för många förbud. Men förbuden har uppkommit av någon anledning. Jag lever verkligen inte efter alla förbud, men jag respekterar att de finns av olika anledningar, och jag respekterar människors vilja att följa eller inte följa dom.
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Visst jag respekterar oxå människans vilja att följa vissa regler o inte ska saker som jag kan tycka är nödvändiga o som jag sa det är olika för olika presoner o kroppen säer i från vilket den gör vid en havandeskaps för giftning. men det jag var så irriterad på när jag va gravid var att folk behandlade en som om man vore dööende. Sen är vissa förbud faktiskt lite löjliga som ex min barnmorska sa att jag inte fick sola... herre gud varför skuule jag inte få sola på stranden o bada tex??? hur klarar tex spanjorer eller än häldre dominakaner ex av att vara gravida om man inte får sola o vistas för mycket i solen ????

/// Lady_ann
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Den enda skrönan som har stämt på mig är att med pojkarna var jag så otroligt sugen på lakrits och salt godis!

Med tjejen bara frukt och sött.
Konstigt nog har det här stämt i bekantskapskretsen med.

Jag som annars (hån)skrattar åt magar åt norr, lodrätt, hår på träden och sus i älva liksom...:D

Du får tala om för oss andra om det var en liten lakritnisse som tittade ut sedan...eller om min tes ska spricka så får du skriva laktitsnissa i stället!:p
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

har för mig att min syster va lika dan med sina barn o ja jag fick ju en pojke så vem vet :)

///Lady_ann
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

En bit i veckan, kan det vara lönt?

Om du har lågt blodtryck är det väl ingen fara att äta saltlakrits.
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Jag blev rekommenderad att äta lakrits pga att jag hade så ruskigt lågt blodtryck i mitten av graviditeten att det ofta svartade för ögonen även när jag satt still.

Dessvärre är jag bara sugen på söta saker, choklad och glass. Enligt Trygg borde det titta ut en liten tjej om 6 veckor då:idea:
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Den enda skrönan som har stämt på mig är att med pojkarna var jag så otroligt sugen på lakrits och salt godis!

Med tjejen bara frukt och sött.
Konstigt nog har det här stämt i bekantskapskretsen med.

Jag som annars (hån)skrattar åt magar åt norr, lodrätt, hår på träden och sus i älva liksom...:D

Du får tala om för oss andra om det var en liten lakritnisse som tittade ut sedan...eller om min tes ska spricka så får du skriva laktitsnissa i stället!:p

När jag väntade dottern kunde jag knappt äta något godis överhuvud taget, ALLT var för sött :o:mad:
Och jag som hade sett fram emot att få äta mycket namnam.

Nu däremot är jag sugen på lite allt möjlig, sött, salt, surt osv.
Choklad är nog det enda jag inte har haft sug efter ännu.
Undrar vad som ska komma ut ?!
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

hur klarar tex spanjorer eller än häldre dominakaner ex av att vara gravida om man inte får sola o vistas för mycket i solen ????

/// Lady_ann

Fast jag tror varken att de solar eller vistas särskilt mycket ute i solen. När man bor i ett väldigt soligt klimat tröttnar man på sol och bad rättså snabbt och försöker i regel undvika solen så mycket det går. I Sverige är vi faktiskt rättså utpräglade solfantaster...
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Visst jag respekterar oxå människans vilja att följa vissa regler o inte ska saker som jag kan tycka är nödvändiga o som jag sa det är olika för olika presoner o kroppen säer i från vilket den gör vid en havandeskaps för giftning. men det jag var så irriterad på när jag va gravid var att folk behandlade en som om man vore dööende. Sen är vissa förbud faktiskt lite löjliga som ex min barnmorska sa att jag inte fick sola... herre gud varför skuule jag inte få sola på stranden o bada tex??? hur klarar tex spanjorer eller än häldre dominakaner ex av att vara gravida om man inte får sola o vistas för mycket i solen ????

/// Lady_ann

Då är du nog ganska särbehandlad, jag har aldrig hört talas om någon som behandlas som döende bara för att denne är gravid. Att omgivningen däremot kan vara överbeskyddande tar jag med en klackspark. Oftast beror det på omtänksamhet.

Att uppmaningar och förbud uppkommer beror ju alltid på att det finns en viss risk för att det skulle kunna vara skadligt. Och en barnmorskas uppgift är ju att informera, om nu saken är aktuell.

Jag har aldrig hört att man inte får sola när man är gravid. Däremot blir ju huden ibland annolunda, samma sak med håret. Kanske är det lättare att bränna sig i solen? Jag brukar gilla att sitta i solen, men just nu tycker jag det är jobbigt med värmen, och sitter hellre i skuggan.
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

När jag väntade dottern kunde jag knappt äta något godis överhuvud taget, ALLT var för sött :o:mad:
Och jag som hade sett fram emot att få äta mycket namnam.

Nu däremot är jag sugen på lite allt möjlig, sött, salt, surt osv.
Choklad är nog det enda jag inte har haft sug efter ännu.
Undrar vad som ska komma ut ?!


Hmm..

En Pippi Långstrump kanske!:D
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

betsymatte: jo de e iofs sant men det jag menar är att dm lever ju i ett soligt o varmt land så att undvika solen e ju ganska så svårt :angel:

/// Lady_ann
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

KL

Lakrits är ju faltiskt inte bra alls för någon, särskilt inte i stora mängder. Har hört om enstaka fall där folk blivit lakritsförgiftade. Stod om det i den trovärdiga Aftonblaskan för några år sedan. Lakrits kan som sagt höja blodtrycket bland annat.
 
Sv: Saltlakriks- Gravid?

Jag tror inte lakrits är så pass mycket farligare för kroppen än mycket annat man kan äta, såsom läsk, chips, mögelostar eller insjöfisk, etc. Men det handlar ju om i vilka mängder man konsumerar det. För inte så länge sedan var det ju lika med döden att äta chips p.g.a. det farliga fettet. Senare visade det sig att det rörde sig om ett par kilon om dagen :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 087
Senast: Krålus
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 627
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp