Saltgurka - utbruten från Trädgård 2020, del 3

TeamLundVer

Trådstartare
Är det någon av er som sitter på ett bra recept på saltgurka? Jag tänker mig sådan som är skuren på längden som man får i en falafelrulle

Det finns ju minst två olika varianter, dels färsksaltad som är vanlig i Östergötland dels den andra varianten som det är lite ättika i.

Den färsksaltade finns här och den andra varianten här. Själv vill jag göra reklam för den här sorten:
Inlagd gurka
2 kg västeråsgurka
Lag:
1/2 dl salt
6,5 dl socker
1 msk gult senapsfrö
6 dl vatten
4 msk ättiksprit 24% (obs)
7-8 dillkronor
15 korn vitpeppar
Skiva gurkan tunt, jag kör på mandolin. Blanda alla andra ingredienser till lagen och koka upp den. Häll i gurkorna och låt koka 1-2 minuter. Ta av gurkorna och fördela tillsammans med lagen i väl rengjorda burkar med tättslutande lock. Förvara i kylen, de håller i många veckor.

Det här är ett urgammalt recept som jag haft i typ 40 år! Mycket populärt, måste serveras på familjemiddagar. Inte för att skryta men jag har varit duktig med gurkor i år! Har gjort färsksaltad gurka, smörgåsgurka, bostongurka, cornichons samt tre omgångar av ovanstående (fast på ett kg gurka i taget).

Liknande trådar

Mat Någon som har tips på en enkel men smakrik hummersås? Något i stil med den som finns i Abbas fiskbullar fast något mer fancy :o Jag...
Svar
4
· Visningar
221
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 233
Senast: Halcyon
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 328
Senast: Tantan
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
769
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23