SofiaOfSweden

Trådstartare
Jag undrar hur mycket salt man max. kan ge sin häst? Just för tillfället har hästen ingen saltsten, eftersom jag helt glömt bort att köpa, och det har aldrig blivit av. Han tränar lagom hårt, dvs. rids ca 1 h om dagen, 3 ggr dressyr, resten uteritt i veckan. Är vältränad. Har inte så lätt för att svettas, men brukar rida honom svettig när vi är ute då vi tränar mycket kondition. Då är min fråga hur mycket vanligt salt jag ska ge honom i fodret nu när han inte har någon saltsten och inte själv kan bestämma saltintaget?

Vad händer om han får för mycket resp. för lite?

Sv: saltgiva

En msk havssalt borde vara lagom.
Får hästen i sig för mkt så dricker den mkt mer och kommer därmed kissa en massa. En häst som får för lite salt kan lätt bli uttorkad.

okej. men då är det alltså bättre att ge för mycket istället för lite?
gör inte så mycket om han dricker och kissar mer, ser det som något positivt at than dricke rmer.. ;)

:D ge han en saltsten, dom brukar kunna avgöra själva vad som är lagom..:D

dashy skrev:
:D ge han en saltsten, dom brukar kunna avgöra själva vad som är lagom..:D

Nej det kan dom inte.

Min första häst åt ca 1kg salt/vecka när han hade sten :crazy:. Kan tillägga att han blev av med den ganska så direkt.
Hans stallkompis åt ca 4-5kg/år villket är på tok för lite.

Hej

1 matsked (20gram?) skall ges vid normalt arbete.
Kan ökas till det dubbla vid hård ansträngning och ifall det är jätte varmt ute (dvs då hästen svettas mycket).
Köp salt som är utan JOD, inte bra att ge salt med jod då det binder upp magensiumet (tror jag det va).

Det går alldeles utmärkt att ge salt med jod om man inte ger väldiga mängder eller ger en massa jod ngn annan väg.
PL

Ja havet innehåller mkt jod därför är foder skördat nära havet på västkusten relativt jodrikt medans foder från inlandet innehåller för lite jod. För lite jod o en utbredd jodbrist var anledningen till att man började tillsätta jod i saltet o det är inte bara vi som behöver jod.
PL

Det är väl bara bra om jodet binder upp magnesiumet, så jag läst att magnesium har en viss lugnande effekt, och min häst platsar bättre på galoppbanan än på dressyrbanan... :angel:

:p oki vissa hästar kan inte ha fri tillgång men det kan de flesta, annars, fodra med salt i maten i rätta mängder då..:p

Eftersom vi talar om något milligram jod (1mg/20g salt) så lär det inte kunna binda upp ngn märkbar mängd magnesium så den förklaringen tror jag inte alls på.
PL

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 530
Senast: Irival
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 507
Senast: fio
·
Hästvård Hur lurar man i hästen salt när den vägrar saltsten och lämnar maten med salt i? I vanliga fall, när hon står på stall, har jag 2...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar