Saltad ridbana -farlig?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare super_fantan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 432
S

super_fantan

Hej!
Nu är stallets (padex)ridbana saltad.
Jag undrar om det är farligt för hovar och ben.
Ska man spola av eller behöver man inte göra något alls?:confused:
Min hästs hovar har blivit lite vita (vanligtvis svarta) på ballarna och vid kronranden. Han har en vit hov och i den karleden har han blivit lite rosa. Har bara ridit på ridbanan 3 gånger sedan saltning.
hoppas någon kan hjälpa mig!

Sv: Saltad ridbana -farlig?

när jag stod i ett stall där de saltade ridbanan blev vi tillsagda att spola av hästarnas ben noggrant efter att vi använt banan. vet inte om det är "rätt" men vi gjorde i af det.

När vi har saltat ridbanorna så har folket sagt att det e bra o tvätta fötterna efteråt, tror att det var pga. att det torkar ut hovarna. Så skölj benen varje gång efter ridpasset för säkerhetensskull!!:D

Jag skulle kunna tänka mej att det svider väldigt om hästen har småsår på benen :crazy:. Annars är det säkert ingen fara.

Men.... var försiktig med att salta på Paddexbanan. Jag läste detta på Paddex.se:

Saltning av banan ska ske endast i undantagsfall, använd i så fall Natriumklorid (koksalt) i minimal mängd. För mycket salt kan skada de cementliknande bindningarna som vi vill ha i det undre Paddexlagret. OBS Kaliumklorid får absolut inte användas.

tänkte säga det samma. jag funderar på att salta spåret men absolut inte hela ridbanan. :crazy:

vanligt koksalt är inte farligt för benen, men vägsalt är mindre bra...

Nu för tiden rekomenderas att använda magnesiumklorid (på vägarna och ridbana) istället för som tidigare Natriumklorid (det gamla vägsaltet)

Men om Paddex och salt vet jag ingenting

Natriumklorid bör man skölja av - det andra skall vara ofarligt

Som andra har skrivit innan så har det betydelse vad det är för sorts salt.
Vanligt koksalt eller havssalt är ofarligt medan de andra är mindre bra, vissa är rent av giftiga. I vilket fall som helst så är det bra att skälja av hovar och ben efter att hästen varit på banan.

Nackdelen med de ofarliga är att de är dyrare att använda än de andra. Detta gör ju att många använder de både billigare och ofta mer effektiva "farliga" salterna istället.

ja du måste spola benen jättenoga!!salt fräter sönder och torkar ut hovarna rejält.
och tänk på att om det är saltat på vägarna så glöm inte o spola då oxå:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Ceta
·
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 447
Senast: Andromedae
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 840
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 725
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Akvarietråden V