Josssefine

Trådstartare
Har en fång häst, själva fånget är över, men hon blir ju aldrig frisk från det..Eller det kan lätt komma tillbaka..aja i alal fall.. Hur gör ni med salt till era fånghästar?

Jag har fått höra att de inte ska ha något salt, för det binder vattnet(?) i benen..Stämmer detta eller är det bara en ny myt som kommit..

KAn tillägga att hon va svullen i bakbenen, tog då bort saltet, då jag hörde att det inte va spec bra för fånghästar..

Stämmer det??

Sv: Salt?

Enl. min vet. så skulle jag ta bort saltet i akutskedet, för det hade nått med vätska o tryck i hoven o göra (kommer inte ihåg riktigt, är ju snart 3 år sedan:p). När hästen blev bättre o började vara ute igen o röra på sig lite grann så tillsatte jag liiiiiiiite salt i maten, efter nån månad fick hon tillbaka sin saltsten.

okej min fick fång den 24 sep, det vill säga ca 2 månader sedan, std i boxvila i ca 6 veckor.. har nu börjat gå i lite större hage.. Tror du det kan vara dax? Tänkte jag skulle låta henne slicka lite på den till och börja med, och sedan låta henne ha kvar den.

Att tillägga är att hon är dräktig på 116 dygnet..(ca 4 månader)

hur mycket salt ska jag ge? Om jag ger det i fodret?
Och avd är de för salt? Med jod utan jod? Vanlit koksalt?

Jag har ännu inte börjat ge min fånghäst salt, han får ett foder som heter safe and sound, det är för fånghästar.Han har varit frisk i ca 2 mån.
Jag tycker du ska rådfråga nån foder/avelskunnig, då din häst är dräktig
Hej från hambo

hm okej, jag har inte heller gett min något salt.. Och hon får ite något specialfoder...Uat går enbart på hö halm och ytterst lite betfor(enbart för att blanda ut probiotikan)

hm okej, jag har inte heller gett min något salt.. Och hon får ite något specialfoder...Uat går enbart på hö halm och ytterst lite betfor(enbart för att blanda ut probiotikan)

Nu vet jag ju inte hur mycket hon hö hon får och hur stor hon är, men vill bara kolla.

Tänk på att en fånghäst aldrig skall svältas! Den ska inte vara överviktig, men ingen svältdiet. Om din dessutom är dräktig måste du tänka på att i vår är det ju dags att så smått öka lite på fodret. Hon får inte bli mager nu under vintern, för då måste du kanske öka för snabbt i vår.

Hur mycket mat får hon och hur stor är hon?

Detta med saltet var inget som jag informerade om när min pålle hade fång (snart 2 år sen).

Han hade ingen sten inne under boxvilan, men sen när han kom ut i lösdriften igen fanns ju stenen där och jag antar att han åt av den nästan direkt.
Märkte inget på honom, men det kanske bara var tur då?

Jag antar att det är nya rön...
Det kommer ju nya hela tiden, om ett par år är det säkert nya saker på gång !
Hej från hambo

Okej, hon är en ganska kraftig haflinger, Men hon va överviktig innan fången, på så vis har hon gått ner en del nu,

Men nu är hon i laom hull tycker jag.
Hon får hö morgon och kväll, hon får även betfor (1 dl *2)
Vet inte exakt hur mycket hö det är hon får, men hon hr fri tillgång på Halm under natten och kvällen..
Är rädd för att ge henne för mycket då jag är rädd hon ska få ett återfall.. har snart varit frisk i 2 månader..

Men hur gör du med din angende ridningen, hur ska jag sätta i gång henne och när?

Detta med saltet var inget som jag informerade om när min pålle hade fång (snart 2 år sen).

Han hade ingen sten inne under boxvilan, men sen när han kom ut i lösdriften igen fanns ju stenen där och jag antar att han åt av den nästan direkt.
Märkte inget på honom, men det kanske bara var tur då?

Nä, salt är väldigt viktigt för alla hästar, även fånghästar!
Det är bara i det absolut akuta stadiet som man kan hjälpa hästen genom att ta bort saltet. Tyvärr missar de flesta hästägarna det akuta insjuknandet... det är ofta lite "diffusa" symptom och lite feber.
När det akuta skedet är över spelar salttillförseln i regel inte någon större roll i sjukdomens utveckling, men det är givetvis alltid bäst att följa veterinärens rekommendationer!

Okej, ska börja ge henne salt.. nu har hon salt hagen..tänkte jag skulle vänta med att sätta i de bocxen igen.. för jag tror att när hon tråkar så gnager hon på den:P

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 708
Senast: Lobelia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här. I söndags gick jag till...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka