Elisha

Trådstartare
Jag fick min häst i somras, hon hade jag henne uppstallad på ett stall t.o.m. 1 november då jag flyttade till ett närmare stall. På det förra stallet åt hon mkt salt från saltstenen. Men nu på det nya stallet äter hon inget salt alls. På det förra stallet fick hon samma mängd hösilage per dag som nu, men hon fick havre, befor då. Nu får hon istället kraft grund + extra mineraler. Både nu och förut får hon lusern, men nu 1 L mer än förut. Kan det ha nåt med det att göra?

Ska jag ge henne lössalt i maten?

Sv: salt

troligtvis så känner hon att hon inte behöver salt, får kanske tillräckligt i maten. Att ge lössalt har nog mkt med hur mkt du rider hästen...svettas hon mkt efter ett pass eller är hon lagom fuktig...Jag gav min häst salt i maten i somras för att de svettas mer då.
Hoppas att här är någon mer som kan ge ett vettgare svar:crazy: :)

Okej! Om jag rider normalt hårt-hårt svettas hon inte (hon är ej klippt men har endast lite päls), hon kan svettas lite vid öronen bara eller lite på halsen (om jag rider riktigt hårt, ej så ofta).

Du kan heller inte överdosera salt, så jag tycker att du ska ge en matsked iallafall.

Jag ger alltid 20 gram i maten plus 20 gram i vattenspannen, så hon får 40 gram om dagen plus saltsten. Hästar vet inte alltid vad de behöver, bara för att de inte äter något.

Prova att byt ut saltstenen till en mineralsten, min älskar den gula, men rör inte den vita alls.

/jenny

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 253
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 079
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama