Salt och/eller köldkramp?

Monstermom

Trådstartare
Idag på promenad fick Monster vad som såg ut som köldkramp... Fast han är fyra år, har aldrig så vitt jag minns fått det förut (definitivt inte såhär mycket!), och han har tålt betydligt kallare väder än såhär. Känns märkligt? :confused:

Kan det tyda på något slags problem, om hunden plötsligt får köldkramp i ett par minusgrader, när han inte missat ett steg i -35 tidigare?

Var det ens köldkramp? Kan det eländes saltet göra så ont att det ser ut som köldkramp, och/eller kan en massa salt orsaka köldkramp?

Vi hade gått i ungefär 20 minuter utan problem, när en saltspridare körde förbi oss. Kort därefter kunde Monster inte gå på en baktass längre. Jag värmde den i handen (iskall), fick igång honom igen, men efter några meter vände han sig om och håvade bedjande upp en framtass istället som han fått lika ont i... Jag höjde tempot och försökte gå så långt ut i kanten som vi kunde komma, han fick ont i fötterna ett par gånger till på den biten vi var tvungna att gå kvar på den vägen men när vi kunde ta av på en omväg som inte saltas så blev det snart bättre verkade det som. Efter några km måste vi tillbaka på en saltad väg, till en början märktes inget på honom men så kom vi till en bro där det låg bokstavligen drivor med salt. Vi skyndade oss över så snabbt det gick, men sista biten hade han så ont i sina fötter att han knappt kunde gå! Kunde jag burit honom skulle jag gjort det... :(

Kunde massera igång honom igen, men resten av vägen (som var saltad, men jag försökte så gott det gick att hålla honom ute på kanten) återkom problemen om och om igen hela vägen hem. Det var tydligt plågsamt för honom! Emellanåt "gick" han på bara två ben i taget... Vi skyndade oss hem, jag har tvättat hans fötter och smort in dem, men han har hållit på och gnagt rätt rejält framförallt på baktassarna sedan - har äntligen lugnat sig och somnat nu. Har kollat igenom tassarna men ser inga sår eller liknande som skulle kunna gjort ont av saltet i alla fall...

Hädanefter så blir det ju skor på, helt klart! Men vad var det som hände?! :confused:
Monster har vuxit upp här nere, de saltar på torra vägar när det är plusgrader! Visst, saltet är inte bra för tassarna men jag har aldrig sett honom reagera så direkt och akut förut? Och köldkramp, han har ju varit med till mitt föräldrahem i norrland varje vinter (utom den här... har han tappat härdningen? :crazy:), där är det kallt på riktigt. Men han har aldrig haft några sådana här problem där, så varför reagera såhär på bara någon ynklig minusgrad?

Han har inte svamp i tassarna, småsår eller liknande? Har de det så gör det ont att gå på salt. När det hänt mina hundar har jag tvättat noga hemma med tvål/hundschampo och torkat torrt, sedan har det varit lugnt.

Han har fått rosa ton mellan tårna den här långblöta ruskvintern (:yuck:), så svamp kan det helt klart vara... Men det var så tväront/gick över, tväront/gick över, om och om igen? Såg inte ut som att det gjorde stadigt ont, utan som att det hände något akut med tassen/tassarna...

Salt absolut. Saltat väglag blir till flytande vatten i samma temperatur som omgivningen. Ju kallare ute, desto kallare är det saltade "kladdet". Att få in det mellan tårna gör ont som tusan och helt klart drabbas korthåriga hundar mer än dom med mer päls.

Ofta blir det akut smärta om dom råkar trampa där det helt plötsligt går upp mellan tårna över tramdynan. Finns det möjlighet så hiva ut hunden i snö bredvid vägen, så saltet kan trampas bort alternativt torkas väck med dina fingrar.

Mina drabbas om vi går över gångvägen där till den saltfria sidan om det är kallt - för givetvis måste vi gå över saltat innan vi kommer till andra sidan som är osaltad.... är det kallare än -5 grader, så bär jag den ena över.

Det värsta med salt är alltså inte att det svider (även om det självklart gör det om man t ex har ett litet sår) - utan att tänk dig vatten som fortfarande flyter vid -10 minus som kommer in på huden. Det gör ont. Än värre om det är kallare (salt smälter till -15 grader). Så ju mer saltsörja, desto värre.

Senast ändrad:
Ture som är korthårig och har tunn päls mellan klorna kan reagera kraftigt på salt. Jag brukar kleta på ett tjokt lager tassalva innan vi går ut så klarar han sig fint.

Salt absolut. Saltat väglag blir till flytande vatten i samma temperatur som omgivningen. Ju kallare ute, desto kallare är det saltade "kladdet". Att få in det mellan tårna gör ont som tusan och helt klart drabbas korthåriga hundar mer än dom med mer päls.

Ofta blir det akut smärta om dom råkar trampa där det helt plötsligt går upp mellan tårna över tramdynan. Finns det möjlighet så hiva ut hunden i snö bredvid vägen, så saltet kan trampas bort alternativt torkas väck med dina fingrar.

Mina drabbas om vi går över gångvägen där till den saltfria sidan om det är kallt - för givetvis måste vi gå över saltat innan vi kommer till andra sidan som är osaltad.... är det kallare än -5 grader, så bär jag den ena över.

Det värsta med salt är alltså inte att det svider (även om det självklart gör det om man t ex har ett litet sår) - utan att tänk dig vatten som fortfarande flyter vid -10 minus som kommer in på huden. Det gör ont. Än värre om det är kallare (salt smälter till -15 grader). Så ju mer saltsörja, desto värre.

Det här låter som den mest sannolika förklaringen i vårt fall, även om jag fortfarande är överraskad över att han reagerade så starkt när det som sagt saltas väldigt friskt här omkring och jag inte sett det ta så hårt på honom tidigare. Men det var verkligen som köldkramp, fast just i samband med saltet... Några tio minus handlar det inte om, men det kan ju ha varit kallare på marken än dagstemperaturen på strax under nollan i alla fall.

Tror inte salva kommer att hjälpa så mycket, hänger det verkligen med i ett par timmars promenad? Satsar på skor hädanefter, jag tyckte enormt synd om honom och har ingen lust att upprepa upplevelsen för honom...

Jag tycker inte att salva av något slag har fungerat, utan vi håller oss väck så gott det går från saltade vägar. är dom torra och det ligger salt på så okej - men är dom blöta och saltade så icke. Tyvärr måste vi korsa och gå en liten bit på saltat för att komma hemifrån, men oftast går det bra och får dom ont så är vi strax borta från den och jag kan hiva upp dom i ren snö och "tvätta" bort saltet.

Men detta gör att vi har mycket mer begränsat vart vi kan gå vintertid.

Min hund har tyvärr blivit känsligare och känsligare för salt. Ett år skrek han av smärta vid några tillfällen av saltet, helt fruktansvärt :( Som tur är så är han av liten ras så efter det har jag helt enkelt fått lyfta han över saltade vägar. Så vi blev helt klart väldigt begränsade under vintern. Nu har vi flyttat ut på landet så detta året är det en sån befrielse att kunna gå vanliga promenader utan att behöva bära omkring på honom. Cykel- och gångvägarna i Malmö saltas så sjukt mycket....

Du som har en stor hund har nog bara skor som alternativ är jag rädd. Jag tycker inte någon salva har hjälpt tyvärr :down:

Ja det får helt klart bli skor... Här finns ingenstans det inte saltas! Det här var på en smal cykelväg mitt ute i ingenstans, en grusstig! Med någon mm snö på! :eek:

Jäkla elände. :(

Jag har fått igång en symaskin, men den är gammal och har bara raksöm så mitt försök att få till hållbara skor blev inte så bra utan att kunna sicksacka vissa bitar. Nu har jag mer tid äntligen, så den bara halvt renoverade Singern ska få mer uppmärksamhet nu! Några timmars jobb på timingen och nålpositionen så borde jag kunna sno ihop rejäla skor imorgon! :up:
(Ta i trä, osv... :cautious:)

Så länge får det bli strumpor med plast... :down:

Absolut var det saltet han reagerade på. Salt kyler mycket mer än snö. Det man kan prova är att smörja in tassarna med vattenfri salva, t ex vaselin eller konsistensfett, strax innan man går ut. Om man måste gå länge i salt så bör man fylla på med mer salva under promenadens gång. När man kommer hem bör man tvätta av tassarna ordentligt. Både smörjning och tvätt måste även gå upp emellan tårna. Minsta lilla sår eller spricka i tasse/trampdyna svider dessutom enormt av salt. Bäst är om man kan rasta där det inte är saltat.

Det finns en ny typ av skor att köpa hos vetten nu. Det är något slags gummi. En kompis köpte i förra veckan, kostade ca 20,- /st till en borderterrier. Som en nödlösning om du inte får rätt på dina skor.

Absolut var det saltet han reagerade på. Salt kyler mycket mer än snö. Det man kan prova är att smörja in tassarna med vattenfri salva, t ex vaselin eller konsistensfett, strax innan man går ut. Om man måste gå länge i salt så bör man fylla på med mer salva under promenadens gång. När man kommer hem bör man tvätta av tassarna ordentligt. Både smörjning och tvätt måste även gå upp emellan tårna. Minsta lilla sår eller spricka i tasse/trampdyna svider dessutom enormt av salt. Bäst är om man kan rasta där det inte är saltat.

Det finns en ny typ av skor att köpa hos vetten nu. Det är något slags gummi. En kompis köpte i förra veckan, kostade ca 20,- /st till en borderterrier. Som en nödlösning om du inte får rätt på dina skor.

Ja de där som ser ut som ballonger ungefär?! Köpte några sådana men tog fel storlek... Ska ta tag i det och kolla efter större!
(Storlekarna har olika färger, dum som jag var så kopplade jag inte det utan valde storlek och tog sen några i snyggare färg... :banghead:)
Tror inte de håller för några längre promenader, men som nödlösning kan de vara bra att ha hemma! :up:

Undvika salt är helt kört här, vi måste gå på salt för att kunna komma någonstans alls... Delar av vägen kan jag välja traktorspår och liknande, och delar kan vi gå över osådda åkrar, men mycket blir ändå på salt.

Ja, olika storlek var i olika färg. Lite bök blir det, men man kan ju ta av dem där det inte är salt och snö är ju mjukare än grus/asfalt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 678
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar