Salt i hagen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Salt i hagen?

Suuz skrev:
Bara för att jag ställde en fråga så betyder det inte att jag ville ha ett spydigt svar. Är detta vad bukefalos.com är? En bunt wannabees som inte har något liv än att sitta framför datorn och svara på frågor...

klockrent :rofl:
 
Sv: Salt i hagen?

Lovisaleonora_ skrev:
Kan tillägga att vår häst har fri tillgång till salt både ute och inne men rör ingen av stenarna. Han svettas kopiöst och vi måste ge salt i maten.


Nä inte min heller, rör aldrig annat än nån enstaka gång... svettas heller inte "utåt", men fick höra att de ändå kan svettas även om det inte syns så tydligt.
Har gett salt i maten senaste veckorna och han älskar det... slickar krubban helt ren, vilket han aldrig gjorde tidigare, snarare fick jag alltid städa krubban från matrester, nu är den totalt ren varenda morgon... så nånstans behöver han ju uppenbarligen saltet även om han är trög nog att inte använda saltstenen:D
 
Sv: Salt i hagen?

Till er som ger salt i fodret..
Hur mycket ger ni era hästar?
 
Sv: Salt i hagen?

Har inte läst alla inlägg pga slöhet..MEN, när din häst stod inne så fick hon antagligen saltbehovet täckt via kraft och mineralfoder..

Jag gissar givetvis att du gav mineraler (det brukar dom flesta göra)..mineraler innehåller en del salt.

MEN en häst på bete har inget salt att tillgå..om man inte som ägare tillgodoser det via saltsten eller ger löst.

Så in med sten du i hagarna..
 
Sv: Salt i hagen?

Vi har hästarna delade i olika hagar, dom ena hästarna har saltsten och dom andra inte, varför vet jag inte. Dom har en sån där stor klump som är en saltsten.:)
 
Sv: Salt i hagen?

Det är ju inte säkert att den vill ha salt just då, om du inte menar att det är vanligt salt som man lägger i fodret.
Men en saltsten kostar väll inte så mkt?
 
Sv: Salt i hagen?

Er alla saltidkare, jag fick SJÄLV slå upp allt om hästars svett och ringa min veterinär och fråga om mina frågor eftersom ni "allvetare" inte har svarat på mina basala hästfrågor :P

Frågan är dock, vad gör vilda hästar? De, om några, är aktiva och svettas rejält p.g.a. hormoner, stress och motion... Människan har bara haft hästen som tamdjur en kort tid i dess evolution (ca 10 000 år) varför måste vi då tillsätta SALT i KOSTEN? Kan inte tänka mig att mustanger springer runt och letar efter människogjorda saltstenar på amerikas stäpper...

Har den svenska jorden blivit så utarmad att det inte finns kvar några mineraler för hästen att äta?

/Suuz - frågvis
 
Sv: Salt i hagen?

Hej! Under sommaren när dom svettas mer än annars är det viktigt att dom får i sig salt, är inte alltid det räcker med saltsten, utan man får tillsätta i fodret eftersom vissa hästar inte slickar tillräckligt på salstenen. Sen finns det dom som inte kan låta bli att slicka på den heller :smirk:, och då får man tillsätta i fodret. :rofl:
 
Sv: Salt i hagen?

Suuz skrev:
Er alla saltidkare, jag fick SJÄLV slå upp allt om hästars svett och ringa min veterinär och fråga om mina frågor eftersom ni "allvetare" inte har svarat på mina basala hästfrågor :P

Frågan är dock, vad gör vilda hästar? De, om några, är aktiva och svettas rejält p.g.a. hormoner, stress och motion... Människan har bara haft hästen som tamdjur en kort tid i dess evolution (ca 10 000 år) varför måste vi då tillsätta SALT i KOSTEN? Kan inte tänka mig att mustanger springer runt och letar efter människogjorda saltstenar på amerikas stäpper...

att vilda hästar lever under optimala förhållanden är väl ytterst tveksamt. därmed bör väl även dessa lida av saltbrist allt som oftast. Skillnaden är väl att de inte används i human perspektiv, så lider de av saltbrist så är det knappast något som noteras, de dör inte av det. Huruvida det är optimalt och de mår bra är en helt annan, och mycket tveksam fråga.
 
Sv: Salt i hagen?

Det här är ett diskussionsforum inte en uppslagsbok där man kan begära att få uttömmande svar på sina frågor(ffa inte på de man inte ställt)
Salt är en bristvara för många vilda djur o de söker ofta salt men i motsats till våra hästar har de den möjligheten.
Vilt levande hästar undviker den typen av ansträngning som ger kraftig svettning det gäller både att spara på natrium o energi.
PL
 
Sv: Salt i hagen?

Men hoppsan då...tog man illa upp eller vad är det frågan om ? Vildhästar....är det inte frågan om din tamhäst kanske som går på en begränsad yta...varför då blanda in vildhästar ??
 
Sv: Salt i hagen?

Jag drog ingen parallell mellan min (tam)häst och andras hästar, anser heller att Ni inte är en uttömmande uppslagsbok, möjliga teorier och synvinklar är roliga att läsa och fundera över! Det känns viktigt för mig att förstå detta för återkopplingen till resten av hästars foderdjungel.

Mynta2:Ja, jag tog illa vid mig när detta skrevs "PS: Det här borde höra till grundkunskaperna om man har häst." Är snabb på att dra människor över samma kam så att säga...

En gammal hästkarl berättade att på -20 talet gav man inte salt till hästarna eftersom det fanns 200 olika grässorter i hö och att jordmånen innehöll tillräckligt med mineraler! Till skillnad mot dagens kvalité av...

Varför jag blandade in dagens vilda hästar (Mustang) är för att de en gång var tama, de har anpassat sig till att leva på ogästvänliga ställen. Fram tills det att människan bredde ut sig var de framgångsrika!

peter_lundin: "Vilt levande hästar undviker den typen av ansträngning som ger kraftig svettning det gäller både att spara på natrium o energi". Har inte tamhästar samma mekanism inom sig? I hagen dvs, på en begränsad yta. Sommarbetet ^_^

Saltstenen fortsätter bli kringsparkad och inte använd.. :-)
 
Sv: Salt i hagen?

Men Suz - läs tidigare inlägg! Vildhästar mår inte alltid optimalt, dock används de inte för människans räkning så deras prestation eller kondition fysiskt är inte riktigt relevant i sammanhanget.

som sagt - hästen kan ha salt behov även om den inte slickar på saltstenen.

vad vill du komma med frågan? bevisa att de inte behöver salt? jag förstår inte?
 
Sv: Salt i hagen?

Suuz skrev:
Nej, de "andra" tar inte in sina hästar i boxen under natten. Alla går ute 24-7. Utan saltsten, så är det i alla 4 sommarhagar. Nu pratar vi om ~40 hästar, ston, valacker och föl. Funderade mer i termer av om min häst ville ha salt i hagen...

Bara för att jag ställde en fråga så betyder det inte att jag ville ha ett spydigt svar. Är detta vad bukefalos.com är? En bunt wannabees som inte har något liv än att sitta framför datorn och svara på frågor...
du behöver inte bry dej. tyvärr är det folk som tror att dom är nåt bara för att dom svarar spydigt. egentligen vet dom sällan vad dom pratar om och dom föröker verka coola genom att klanka ner på alla andra. hoppas du inte tog illa upp.
mina ston har oxå saltsten, och dom är jämt på den båda två smatidigt! de är verkligen tajta. jag visste inte att man kunde ge salt i fodret, vart får man tag på det?
 
Sv: Salt i hagen?

Skrev ett inlägg men ångrade mig... Hur tusan tar man bort ett inlägg?? (Såg att det jag ville skriva redan var skrivet)
 
Senast ändrad:
Sv: Salt i hagen?

Tack, jag kan läsa!

Ett djur behöver inte må optimalt för att prestera. Det är hur de presterar som räknas. De flesta hästar i detta forum är hobby-hästar, inte tävlingsindivider som tränas och används hårt!

För att jag ifrågasätter salt i hagen betyder det inte att jag försöker bevisa något, motsatsen, jag försöker förstå. Vad jag anser är min ensak, det är heller inget definitivt som ska ändras här och nu. Jag strävar efter det bästa för mina djur helt enkelt!
 
Sv: Salt i hagen?

Suuz skrev:
La in en saltsten igår i hagen och ingen har rört den ännu... Den är runtsparkad däremot :)

Vet att hästar avsöndrar mer natrium och kalium i sitt svett än oss människor, medan vi har större procent vatten. Våran svettningsfunktion är för att kyla ner blodet i kroppen att vi inte bli överhettade, när svetten dunstar från huden bli vi lite "svalare", antar att svetten har samma funktion för hästar MEN varför är hästars svett annorlunda? Är det en nackdel för hästen att ha för mycket Na och K i kroppen när värmen och ansträngningen stiger? Eller är det en fördel att dessa elektrolyter försvinner för att sedan ersättas med ännu mer salt? Kanske är det för att hästens kropp svettas ut Na och K följer vattnet efter och sedan nedkylning! Men om detta är en fördel varför fungerar inte människokroppen likadant?

Exempel: Jag svettas inte i hårbotten men däremot på pannan! Hästar är täckta med hår och svettas som mest DÄR dessa hårstrån har varit i kontakt med något (sadel, träns osv). Eftersom bakbensmusklerna är störst skulle jag tycka att de skulle bli svettiga, men bogen blir det istället. Fysiologin bakom det?

Hästar på sommarbete i gassande sol är inte "blöta" som hästar som varit under träning med utrustning. Men de svettas ändå? Och behöver massvis med saltsten? Kan man inte ge koksaltlösning istället? Om solen skulle vara för het skulle inte hästarna flytta sig till skuggan istället för att envisas med att stå i solen? Är solen bättre än insekterna i skuggan?
Vad hittade du för svar på dina frågor?
// Linda
 
Sv: Salt i hagen?

Jag har alltid saltsten till mina hästar oavsett årstid för att de ska ha möjlighet till det om de vill. Ger även extra salt i kraften, speciellt vid hård ansträngning.
Vi har sånna stora saltstenar uppsatta i hållare i träden, då hålls de rena. Nu på sommaren har jag även haft mineralbalja till dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 498
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 170
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 043
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp