Salt i hagen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Salt i hagen?

Suuz skrev:
Tack, jag kan läsa!

Ett djur behöver inte må optimalt för att prestera. Det är hur de presterar som räknas. De flesta hästar i detta forum är hobby-hästar, inte tävlingsindivider som tränas och används hårt!

För att jag ifrågasätter salt i hagen betyder det inte att jag försöker bevisa något, motsatsen, jag försöker förstå. Vad jag anser är min ensak, det är heller inget definitivt som ska ändras här och nu. Jag strävar efter det bästa för mina djur helt enkelt!


Och din tes är?
att då går det bra att skita i saltet, för hästen kan prestera ändå? Jag unnar nog min Hobby Häst en saltsten för 30 kr eller extra salt rätt och slätt oavsett. jag förstår fortfarande inte din attityd? varför är du så otrevlig?
 
Sv: Salt i hagen?

Under ansträngning förlorar hästen vatten och lösta salter genom svettning. För att hästen ska återhämta sig optimalt är det bästa sättet att ge koksaltlösning, även om man tillför salt i dieten tar det flera dagar innan vätskebalansen är återställd.

Det finns ett hormon som får kroppen att spara på natrium i urin, träck hos hästar, samma hormon i människokroppen tar även upp elektrolyter i svett. Studier har påbörjats för att studera hästens svettsammansättning samt vilka faktorer som påverkar denna.

Överlag fungerar vätskebalansen på följande sätt: hästens svett är hyperton (högre koncentration elektrolyter än blodplasman), när den svettas sjunker natriumnivån i blodet och kroppen aktiverar spar-läget. Människans svett, däremot, är hypoton (lägre koncentration elektrolyter än blodplasman). När vi svettas försvinner det mer vatten - natriumhalten höjs i blodet. Denna höjning aktiverar hjärnans törstcentrum och vi dricker för att återställa balansen. Hästar blir inte lika törstiga när de svettas med andra ord!

Det finns ingen forskning om vad ett lågt saltintag har för långvarig effekt. En häst som får för mycket salt, däremot, ökar urinproduktionen med ca 1 liter/dag för att göra av med överskottet. Motsägelse! Urin innehåller vatten, det extra-urinen påverkar vätskebalansen (negativt) och njurarna får arbeta mer. Vad blir långvariga effekten av det?? Det finns inga entydiga svar, endast fler frågor från min sida...

!!!OBS!!!
De studier jag läst har handlat om travhästar i tävlingskondition, inte hobby-hästar på sommarbete.
Hur mycket vatten behöver hästen dricka?
Effekter av ett högt och lågt dagligt saltintag på vätskebalansen hos arbetande hästar
Salt och svettförluster
Hästen, för arbete, sport och fritid
 
Sv: Salt i hagen?

Suck, jag kan tydligen aldrig svara på ett sätt som tolkas rätt. Min häst får salt, ifrågasätter det bara. Jag är inte otrevlig, bara jävligt less.
 
Sv: Salt i hagen?

Då är vi två som är less isåfall. Jag tycker du verkar ha postat tråden för att racka ner på folk och bevisa att deras svar inte är vatten värt jämfört med din egen kunskap.

Onödigt!
 
Sv: Salt i hagen?

Dom hästarna jag rider har en slatsten i hagen..
har försäkerhets skull..;)
En sån där stor som ser ut som gigantisk socker bit..(populär):p
 
Sv: Salt i hagen?

Sluta läsa vad jag skriver om du tycker att jag "rackar ner" andra människor.
 
Sv: Salt i hagen?

Människa. jag läser vad jag vill och jag har svarat på din fråga flera gånger i hövliga svar i tråden.
jag rapporterar din otrevliga ton och denna tråd för nu är jag trött på det här. Lycka till i fortsättningen.
 
Sv: Salt i hagen?

*Knapplån*

Det verkar ju som om trådskaparen har skaffat sig information på egen hand, vilket ju är jättebra. Därför är denna tråd kanske inte lika nödvändig längre, då den mest verkar mynna i pajkastning.
Jag låser nu den här tråden, vill man ta upp diskussionen igen föreslår jag att man startar en ny tråd i ämnet.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 498
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 170
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 043
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp