Salsa foder..

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaAndersen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 838
Sv: Salsa foder..

Fast lurad vet jag inte om folk blir. Man kanske är bekväm och vill ha ett färdigfoder för att slippa pytsa med mineraler, soja,havre mm.(eller vad nu ens häst behöver)

Har gett Salsa havrefri till tjockisen i ett år ungefär, nån deciliter om dagen bara. Han fullkomligen älskar det! Testar Isi-mix från marstall nu, om det har effekt på eksemet, så han får två sorter. Den är inte alls lika populär, men är man ett matmonster så går allt ner :rofl:

zanta, din häst kliade sig. Inte eksem, utan "bara kli"? Eller missförstod jag nu?

Men om två foder från samma tillverkare har exakt samma näringsinnehåll och enl innehållsdeklarationen innehåller samma saker men heter olika och med största sannolikhet kostar det "tuffare" mer. Blir man då inte lurad om försäljaren säger att det dyrare är det som hästen behöver?

Färdigfoder betyder inte att man slipper pytsa per automatik. Det förutsätter ju att färdigfodret kompletterar grovfodret perfekt och det är sällan de gör det. Ofta får man ändå lägga till något.

Jag säger inte att färdigfoder är lurendrejeri men att göra det så enkelt för sig att genom att ge färdigfoder TRO att hästen får det den behöver i rätta mängder utan att läsa vad det innehåller och se om det stämmer gentemot grovfodret, det stämmer inte. DÄR kommer fodertillverkarnas fantastiska förmåga in till att lura hästägare som inte vet bättre.

*knapplån*

Jag har prövat Salsas musli men tycker den är lite dammig och "tråkig" på något sätt. Fodrar nu med Eggersman och både hästarna och jag trivs med den!

M

Men om två foder från samma tillverkare har exakt samma näringsinnehåll och enl innehållsdeklarationen innehåller samma saker men heter olika och med största sannolikhet kostar det "tuffare" mer. Blir man då inte lurad om försäljaren säger att det dyrare är det som hästen behöver?

absolut, håller med.

Färdigfoder betyder inte att man slipper pytsa per automatik. Det förutsätter ju att färdigfodret kompletterar grovfodret perfekt och det är sällan de gör det. Ofta får man ändå lägga till något.[I

Det kan förenkla om man hittar "rätt" färdigfoder. Det behöver inte handla om att tro, man kanske vet vad hästen behöver?

Iofs blandar jag det mesta själv och gör minutiösa uträkningar på vad mina hästar behöver, då de skall prestera max.

Det kan förenkla om man hittar "rätt" färdigfoder. Det behöver inte handla om att tro, man kanske vet vad hästen behöver?

Självklart men MÅÅÅÅNGA är de som köper en säck färdigfoder utan att veta vad man har för grovfoder och än mindre vet vad som är i säcken mer än att "någon annan tyckte det var jättebra" och motiverar köpet med att "då vet jag att hästen får det den behöver". Alltså tror de. :) Men ack så fel.

Jag säger absolut inte att färdigfoder är fel. Hade inte klarat mig utan det förra säsongen.
Men jag betalar inte 5-8kr kilot för ett färdigfoder med samma värde som jag får av havre och betfor (tex Krafft grund, de två nämnda Salsasorterna, Fibergis tre sorter mfl). Det är ju högst sällan som man hittar ett färdigfoder som passar perfekt på alla sätt utan ofta får man ändå pytsa med något. De allare flesta (enl min erfarenhet) GÖR just detta trots att de kanske inte skulle behöva heller men för att det är kul, eller nåt. ;)

Ja, jag är lite skeptisk. :D Fram för mer utbildning av hästfolket! Av oberoende lärare då. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 008
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka