Sällskapsponny

stallhh

Trådstartare
Vi har ett halvblod på 18 år och 1 arab på 19 år i stallet,och sen unghästen åkte till tillridningstall så kan man inte rida ut på halvblodet förrän araben är genomsvettig och sparkar etc inne i boxen. Funderar på att försöka låna/köpa en shettis el liknande så sällskap alltid finns. Men våra går sommartid på bete, hur gör man då med shettisen,räcker det med att ha en sån där mask för munnen så de inte ska få fång/kolik? eller kan man göra en liten elhage inne hos de stora till den? Förslag???

Sv: Sällskapsponny

mina shettisar går på bete med halvbloden. för oss fungerar det utmärkt, det är kuperade beteshagar där minsta hagen är på runt 3 ha. dom går förövrigt på lösdrift ihop med och har fri tillgång på hösilage, dom är varken tjocka eller tunna utan jättefina i hullet. finns kort på dom i "mitt galleri".

har du fått göra om staketen eller håller de sig inne?
svårt att hitta en ponny som kan gå på bete,och som inte försöker rymma.... vi har inte el i alla trådar nämligen och i vissa hagar så fungerar elen till och från på de olika sträckorna, det kan fungera de första 10 metrarna och sen nästa 40 meter så är det dött..... en större ponny kräver mer mat,mer utrymme....det var därf jag funderade på en shettis,men jag är öppen för förslag...

visst håller dom sig inne, mina är iallafall inte värre än storhästarna ;) den yngre shettisen hade en period som åring då hon va lite besvärlig, men det hade mitt halvblod med ;) den gamla shettisen har inte smitit ur hagen på 27 år :angel:

Jag har en shettis som går på bete med mina 3 halvblod hela sommaren utan problem. Visst man ska aldrig säga aldrig..... Jag är jättenoga med att "vänja" alla hästarna vid gräset på våren. De betas för hand eller går på gårdsplanen, tiden ökas sakta efterhand innan det är dags för bete i liten hage sen släpps de på det riktiga. Det har gjort att deras magar har klarat omställningen utan problem. Tar ju givetvis tid men har man hästarna hemma tycker jag inte det är ett stort problem. Det funkar för oss. I hagarna har jag 3 trådar med tanke på shettisen men ingen el och det funkar bra. Har kompisar som satt "munkorg" på sina shettisar och det funkar det med bara man kollar att de förstått att de kan dricka med den. Måste verkligen säga att jag har haft tur med min shettis. Hon är gudasnäll, har aldrig haft öronen bakåt, ungarna (4år) kan leda henne till o från hagen själva, hon skulle aldrig hitta på bus som shettisar ofta annars gör eftersom de hanteras av barn. Har haft henne i 6 år och hon kommer aldrig flytta härifrån (hon é 10år). Lycka till med ditt shettisköp.... jag har inte ångat mitt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 730
Senast: Luleå
·
Träning Har som sällskap och för körning skaffat en shettis till mitt 3 åriga halvblod. 3 åringen är mycket snäll men han är ju förvisso en...
Svar
2
· Visningar
792
Senast: Opartisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama