Sällskapshästen

J

JusticeGirl

Stoooort problem..

Har min häst som har fång, får ännu inte gå ut. Hon vägrar stå själv. Och enda sällskaps hästen jag får tag i är våran gammelgubbe.

Första två veckorna tyckte han det var ok, Va inne, bli pysslad få mat osv.. Men nu har han slutat äta höet. Han får lite kraft, och det äter han med god aptit.

Han har drukigt dåligt senaste dygnet, och har bara bajsat en hög.

Lyssnade lite på magen, och den knorrade. Men han vart irriterad när jag la huvet mot magen.

Har försökt gå ut och gå lite med han, men kan inte bli borta speciellt länge, då min fånghäst, som ska stå still blir helt galen när hon är ensam.

Börjar bli orolig för våran gammelgubbe :/

Tips och ideér?

Sv: Sällskapshästen

Jag skulle sätta ut en annons,kanske nån som sitter i samma sits och kan tänka sig att ställa dit sin häst som behöver boxvila?

Eller om det skulle funka med att bygga en liten hage åt gammelgubben,och bygga in den i stallet så att han bara kan hålla sig strax utanför,och i stallet? Då kan han ju röra på sig lite iallafall...

Är hon så pass bra att det skulle gå att flytta ner henne till stora stallet?
Har du pratat med ägarna om det?
Då får ju hon sällskap och gubben kan få gå ut mera.

Har du gett honom Lucern pellets(uppblötta)? Det är ju grovfoder och bra till gamla hästar som har svårt att äta. Många tycker det är gott och det är ju "ofarligt"(till fånghästar är varianten utan mellas bättre, men annars spelar det ingen roll). Så du får igång magen iallafall samt får i honom vätska.

Senast ändrad:

Jag skulle sätta ut en annons,kanske nån som sitter i samma sits och kan tänka sig att ställa dit sin häst som behöver boxvila?

Eller om det skulle funka med att bygga en liten hage åt gammelgubben,och bygga in den i stallet så att han bara kan hålla sig strax utanför,och i stallet? Då kan han ju röra på sig lite iallafall...

Jag mailade precis en som har eb liten shetis, som vi har haft tidigare. Hoppas på att kunna få låna honom ett litet tag :)

funderar på att bygga en liten hage precis vid ingången, men just nu står det massa saker ivägen :(

Är hon så pass bra att det skulle gå att flytta ner henne till stora stallet?
Har du pratat med ägarna om det?
Då får ju hon sällskap och gubben kan få gå ut mera.

Har du gett honom Lucern pellets(uppblötta)? Det är ju grovfoder och bra till gamla hästar som har svårt att äta. Många tycker det är gott och det är ju "ofarligt"(till fånghästar är varianten utan mellas bättre, men annars spelar det ingen roll). Så du får igång magen iallafall samt får i honom vätska.

Hon får inte flyttas ännu, vet. och jag skulle höras av på fredag. och se hur hon går då.
Har funderat på servic stallet, frågan är bara vad dom vill ha för att jag ska kunna ha henne stå där.. Pengarna drar iväg då jag har både sjuk häst och katt. Tack för tipsen ändå :)

Din gammelgubbe måste få röra på sig! Du får helt enkelt diskutera med din veterinär om man inte skall sätta stoet på Sedalin så att hon står still. Fånghästen skall stå på halm så att hon har något att pyssla med, ev så får du binda fast henne i boxen flera timmar per dag om hon blir för drogad (får inte äta då), då står hon förhoppningsvis still också.
På eftermiddagen så kan du ta in gubben så att stoet får sällskap för resten av dygnet men det bästa vore att få ytterligare en häst med boxvila till ditt stall. Fånghästar bör inte transporteras men det finns ju hur mycket olika skador som helst som gör att en häst inte får gå ut. Du kanske kan annonsera efter en konvalescent eller kolla med någon ridskola om dom har någon som skall stå på boxvila?

vad skulle den hjälpa nu ? den ena hästen får INTE röra på sig och den andra MÅSTE röra på sig.

Finns det ingen annan häst där du har dina hästar? För då skulle du kunna växla sällskapet.
Jätte viktigt att din friska häst får gå ut och röra sig!! Annars har du en kolikhäst inom en mycket snar framtid och då flera vet räkningar!

Växla sällskap nu!

Jag vet inte om jag skrev till dig i den andra tråden, men jag sitter i samma sits som du. Så jäkla synd att det är så långt emellan oss. Jag har en fångis och en frisk pålle. Båda behöver väl sällskap kan man säga. En inne och en ute. Hoppas det ordnar sig för dig...

Annonsera. Sätt även upp lappar/annonsera/kontakta någon på travet.
Inom travvärlden finns gott om hästar som skadat sig. Säkert finns det en och annan som ska ha boxvila eller liknande.

Jag hade låtit fånghästen stå själv. Nu har du ett gyllene tillfälle att lära den att vara själv oberoende av varandra.

Men kutar Ts fångis runt i boxen så är det inte bra alls. Vila stilla ska de göra, inte lära sig att vara ensamma, om de inte klarar av det.

det var nog de mest puckade jag någonsin läst på buke... :grin:

Tack för alla svar!

Jag har flirtat in mig, så en annan häst står inne över natten nu. Så gubben går i hage och får röra på sig.

Får svar i morgon om jag kan få låna en shetis jag tog hand om förut. jag hoppas verkligen det.

På fredag ska jag prata med vet igen, ska höra då om hon är mogen för att stå ute i sjukhage några timmar på dagen eller kvällen, då kan gubben min få gå i hage då.

Hoppas det löser sig!

Jag vet inte om jag skrev till dig i den andra tråden, men jag sitter i samma sits som du. Så jäkla synd att det är så långt emellan oss. Jag har en fångis och en frisk pålle. Båda behöver väl sällskap kan man säga. En inne och en ute. Hoppas det ordnar sig för dig...

Ja, det var synd.. det hade varit perfekt just nu!

Hoppas det löser sig för dig med!

Hoppas det löst sig för dig. Annars kanske du kunde hitta en häst som kan byta av din "gubbe" så de kan stå inne i skift?

Du kanske kan bygga en liten sjukhage till fånghästen i anslutning till den där den andra hästen går? Jag vet folk som gjort så och fyllt på med spån i fånghästens hage så den står mjukt.

Tack för alla svar

Tyvärr så orkade inte min älskade gamling med längre.

hans hjärta sluta slå i går natt. men han var lycklig ute i hagen.

Jag tror han bara väntade på att få komma ut.

Pratade med min mamma som jobbat med äldre. Hon berätta att när det var "dags" så slutade gamlingarna att äta. Precis som min älsklig gjorde.

Jag hoppas jag lyckades hålla honom lycklig sista åren <3

13 fina är fick vi, kommer aldrig glömma dom <3:cry:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 877
Senast: Dopy
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 555
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 356
Senast: Noak
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka