Sällskaps/dressyr hästomöjligt ?

A

asmodeus

Jag blir stortokig snart. Min unghäst fick avlivas hastigt och tragiskt i höstas, så nu är min äldre dressyrherre ensam. Själv vill jag inte köpa någon ny häst på ett bra tag, men jag måste ha tag i en inackordering och sällskap till min gamle. Eftersom det är ett litet privat stall, ser jag helst att det bibehålls så. Jag är inte intresserad av att hyra in en häst med en tillhörande ägare som ska komma och mocka, och rida på sina tider varje dag.

Helst vill jag ha den helinackorderad, en sällskapshäst, eller en häst som kanske inte ägaren kan ta hand om för en period för tex. graviditet eller utlandsresa. Jag skulle själv vara villig att låta hästen stå hos mig till "självkostnadspris" för ägaren (dvs foder, strö och skoning) om den gick att använda till lättare dressyrträning och uteritter. Då jag själv saknar träningen, men som sagt INTE vill köpa en egen häst. Min äldre häst är 21 år nu så han tränas och rids inte så intensivt som förut. Jag försöker komma bort från varmblodshästarna. Jag har haft några stycken inackorderade tidigare och har en nu för tillfället, men jag vill helst inte ha det, utan en "vanlig" ridhäst" som kanske kunde få brukas av mig efter överenskommelse med ägaren. Jag själv rider MSV (fast snart åker jag väl ner på skalan, eftersom jag lider av träningsbrist :-) )

Är mina önskningar orimliga ? Går det inte att hitta en sådan här lösning tror ni ?

Hjälp !

Sv: Sällskaps/dressyr hästomöjligt ?

Som hästägare skulle jag nog inte vilja läma över min häst till någon annan för att den personen ska kunna rida och utnyttja min häst när jag själv står och betalar för foder, strö, hovslagare, försäkring osv.

Men det är klart, om du nu sitter och tränar dressyr på MSV-nivå och Jag som hästägare skulle kunna få min häst Utbildad utav dig skulle jag kunna tycka att det vore rimligt. Men nackdelen är ju då att du kanske får "vilken häst som helst" för att utbilda osv. och det var väll inte riktigt vad du hade tänkt dig heller.

Jag vet inte om detta är möjligt, men jag tycker du har lite förhöga förväntningar på hästägaren ifråga. Faktiskt. Alltså det låter nästan lite som om att du tycker det är träligt att hästägaren själv ska få komma och rida din häst "den och den tiden", själv tycker jag nästan att det framstår som om att du inte vill ha någonting med hästägaren att göra.. Man får lite den uppfattningen när man läser texten tycker jag.

Alternativet som finns är väll kanske att du kanske skulle kunna få ihop till någon slags "halvfodersystem" att du rider och sköter om hästen, låt säga 3 dgr i veckan, då rider du den mest för att utbilda den osv. och sedan att hästägaren kan komma och rida hästen, mestadels skogsprommenader kanske något form av träningpass med ibland, men att ägaren kanske kommer 2-3 dgr i veckan. Och att ägaren då står för omkostnaderna av hästen såsom foder, skoning, vet., försäkring osv. men inte betalar någonting för uppstallningskostnaden. Men då blir det kanske ändå inte som du vill, men å andra sidan tror jag att det är lättast att få till det på det viset. Att du och hästägaren hjälps åt att planera hästens utbildning, eller i varje fall motionering (om den är lite äldre och utibldad) ihop. Det är ju viktigt att hästägaren känner sig trygg med att hästen hos dig, tycker att det funkar osv.

Jag vet inte om detta är möjligt, men jag tycker du har lite förhöga förväntningar på hästägaren ifråga. Faktiskt. Alltså det låter nästan lite som om att du tycker det är träligt att hästägaren själv ska få komma och rida din häst "den och den tiden", själv tycker jag nästan att det framstår som om att du inte vill ha någonting med hästägaren att göra.. Man får lite den uppfattningen när man läser texten tycker jag.

Jaa,det var väl det jag var lite osäker på också. Men jag måste tillägga att det är klent med tränande ryttare och hästar i mitt område, och de som håller på själva och är seriösa (jag känner allihopa) har redan etablerade stallplatser där de trivs och kommer att stanna. Så jag måste nästan "importera" någon utsocknes. Förstår du vad jag menar ? Det är inte alls så att jag inte vill ha någon som helst kontakt med hästägaren, men först och främst är jag ju ute efter en sällskapshäst medn väldigt gärna också/eller en häst som ägaren vill ha riden under tiden den själv inte kan det. det är inte besöksförbud eller något sådant. Jag vill bara inte ha en box uthyrd "som vanligt".
Framgick mitt tankesätt bättre nu, eller låter jag ännu knäppare ?
AsMoDeUs

asmodeus skrev:
Framgick mitt tankesätt bättre nu, eller låter jag ännu knäppare ?
AsMoDeUs

Knäpp vet jag inte, men lite gniden :o Jag har svårt att tro att du kommer att få någon som vill betala för att stå hos dig. Om du däremot tar kostnaden för häten i fråga tror jag att du får fler svar.

Om jag hade en häst som jag vill ha vidareutbildad i dressyr tror jag att jag skulle välja att vända mig till en person som bor någorlunda centralt i Sverige, har någon slags hästutbildning och förhoppningsvis meriter över Msv. Msv är faktiskt inte speciellt svårt att komma upp i...Där skulle jag däremot vara villig att betala vad det kostar.

Jag tror att den sortens häst du söker finns, men att de har ett visst marknadsvärde och alltså säljs istället, alt. lånas ut till någon som betalar större del av kostnaden.

De flesta är nog inte (som jag kanske kan tänka mig) beredda att betala fast de inte kan utnyttja hästen, då väljer man nog andra alternativ.

Och är man gravid eller utomlands har man kanske en annan stallplats där man också får betala för hästen och då kanske hellre väljer att försöka hitta en medryttare/fodervärd där istället.

En risk för dig tror jag är att du kanske hittar hästar, men att ägarna bara ser dig som en tillfällig lösning tills de hittar en billigare och att du får en ganska stor omsättning på hästar. Men det kanske inte gör dig något?

Det är svårt nog att få någo n att hyra in sin sällskapshäst/unghäst/etc till självkostnadspris. Eller iofs, kan du lägga dig löjligt lågt så. Men jag erbjuder ju helinack inkl allt (inkl verkning) men folk tycker ändå det är för dyrt. Uppenbarligen så har de inte ett hum om vad spån, analyserat småbalshösilage etc kostar om jas om privatperson ska köpa in det..

Foderhäst då?

Bubbla skrev:
Jag tror att den sortens häst du söker finns, men att de har ett visst marknadsvärde och alltså säljs istället, alt. lånas ut till någon som betalar större del av kostnaden.
Jo, men är det en häst jag kan nyttja så är jag naturligtvis villig att betala iaf halva kostnaden för hästen, absolut ! Då blir det ju som nån slags halvfodervärd.

En risk för dig tror jag är att du kanske hittar hästar, men att ägarna bara ser dig som en tillfällig lösning tills de hittar en billigare och att du får en ganska stor omsättning på hästar. Men det kanske inte gör dig något?
Näe, egentligen inte, eftersom jag ändå inte vill ha en häst inackorderad i flera år. Jag måste ju när min sorg och saknad så smått lagt sig, börja leta efter en ny egen häst, så är det en häst som stannar ett halvår eller något sådant så är det helt ok för mig. Bara det funkar bra hästarna sinsemellan.

Ja, jag vet. Det är svårt att få människor som inte köper fodret och ströt själva ibland att inse hur dyrt det verkligen är. Jag hoppas väl på att hitta den där vettiga personen som gör det. :-)

Foderhäst, tja, jaa. antingen det eller en häst som ska gå som pensionär/sällskap tror jag. Ja, jag vet inte. Jag hoppas på att något som stämmer bra för alla parter dyker upp. Jag är inte omöjlig att diskutera en annan lösning än den jag tänkt mig. Men det beror helt på häst och ägare...
AsMoDeUs..

Som fodervärd kan du nog få ganska många svar, men inte om man ska betala för att du har hästen. Behöver inte gå längre än till mig själv har ett av mina avelsston som gått tom i år. Det är en trevlig ridhäst men hon blir bara dräktig ungefär vart tredje år, så det här har hänt förr. Jag har lånat ut henne på foder, men då får fodervärden stå för hennes kostnade. De blir faktiskt högre när hon går som ridhäst, bl a försäkringen. Om jag ska betala för henne då kan jag precis lika gärna ha henne hemma och sköta henne själv också. Så mycket skillnad gör inte en häst mer eller mindre på den mängden jag har.

Jaa.. det blir svårt det här.. I grund och botten vill jag mest av allt hitta en lämplig sällskapshäst till den andra. Träningen är inte det viktigaste.

Vill du inte ha in någon annan i stallet så får du nog istället fundera på en foderhäst. Finns ju sådana som inte är så dyra i drift heller.

" Jag försöker komma bort från varmblodshästarna."

så du vill "bara" ha kallblod och/eller ponnyer?

Nej, jag vill ha hbl om jag ska låna en häst för träning. En äldre ponny går bra som sällskap.

Vill inte ha en ung häst stående som enbart sällskapshäst, om den inte är konvalecent vill säga. Jag själv har inte har något intresse av att rida varmblod, och jag tycker lite synd om dem att vara så unga och inte få arbeta med något. Att bara gå i en hage och strosa ger en ung häst för mkt överskottsenergi och det är inte riktigt rätt mot den anser jag, speciellt om den tidigare gått tränad inom travet innan. Ett äldre pensionerad varmblod skulle väl gå an. Men som sagt, jag är inte intresserad av att rida och träna ett varmblod.

Senast ändrad av en moderator:

det finns 3 grupper: varmblod, kallblod och ponny.

och först säger du att du vill ha ett halvblod vilket ligger innom gruppen varmblod.. men längre ner säger du att du inte vill ha varmblod och då är det bara kallblod och ponny kvar.

menar du varmblodig travare så skriv det och inte bara varmblod för det är en massa hästar som är varmblod

Jag tror att de flesta menar hbl om de skriver hbl å travare om de skriver vbl, vanligare med vbl än travare.
Sen vet nog de flesta att hbl är vbl men av ridhästras :smirk:

Jag tror du har större chans att få en fodervärdshäst, tycker du det är dyrt så föreslår jag en shettis, de är billiga i drift men går å andra sidan inte att rida på om man ä vuxen.

Sen kan det finnas såna som mej som faktiskt varit så sjuk(depression) att jag skickade mina hästar till en vän som har stall å hon tog hand om dem å jag betalde så det räckte till foder.Men hästarna reds inte däremot då hon har egna hästar att motionera.Så det finns ju alltid en chans.

Jag anser inte alls dina önskningar orimliga.
Jag själv skulle gärna nappa på ett sådant "arrangemang", såvida jag upplever dig som en lämplig matte till min häst.

Jag har nämnligen två hästar, och har bara tid med en.
För tillfället är min gammelpålle utlånad på foder, men eftersom han är några år gammal (23), så vet jag ju inte hur länge han är fullt brukbar, vilket han än så länge är.

Likaså så vet jag ju inte om fodervärden vill ha honom ett år till (hon har kontrakt till i sommar).
Och vill hon inte det, så "pensionerar" jag honom. Dvs jag kommer inte låna ut honom igen för "full ridning", oavsett om han fortfarande pallar med det. Men promenaden vill jag att han blir.

Sälja vill jag inte med en så gammal häst. Har dessutom haft honom i 16 år, så det skulle vara "mentalt" svårt också.

Så jag skulle gärna nappa på ditt erbjudande! Helst vill jag ju att den som disponerar min häst även betalar för det (fodervärd), men eftersom jag samtidigt anser att en fodervärd då ska kunna utnyttja sin foderhäst till 100%, så känns det ok att jag skulle betala för hans uppehälle, och du står för skötseln.

Så med det vill jag säga, att det finns ju hästägare som har olika behov! Så kolla du runt, eller annonsera, och se om du hittar ngn intresserad!

Tror jag förstår hur du menar, det du kan göra är väll att annonsera i tidningar, på nätet osv. skriv att du har en boxplats över, berätta om vilken nivå du rider, hur länge du rider, vad du erbjuder och att du söker häst och kan ta över en häst från ägare som t.ex. är gravida, är utomlands, ev. en lite äldre häst som går lite på "halvpension" eller liknande. Men att ägaren får stå för hästens upphälle dvs. mat, hovslagare, vet. kostnader och försäkring men att du betalar boxhyran.

Det är ingen omöjlighet att få svar, men det är kanske inte det lättaste heller. Det beror nog på, det går i perioder det där med foderhästar och så. Ibland finns det himla många hästar som söker fodervärdar och ibland finns det knappt inga alls, kanske något vbl i norrland och en shetlandsponny i skåne ungefär... :smirk: Kan kännas så ibland i alla fall... :p :D men det beror ju på vad det finns för utbud och efterfrågan liksom.

Om det inte funkar kanske du kan ta en häst på utbildning för ett visst antal kronor eller ev. för upphället. Säg att du vill ha en häst att utbilda (du vill utnyttja någons häst, ge hästen en vettig chans att vidare utb., men att ägaren står för upphället/betalar ett visst belopp i månaden för att få hästen utbildad) annars. Det tycker jag låter rimligt. Men ställ kravet att hästen ska vara väl grunriden eller något sådant, för att du ska kunna utnyttja den. Detta borde du kunna få napp på!

Lycka till! :bow:

Vi kan tyvärr inte ta på oss "småhästar". Anledning ett är för de höga staketen (180 höga), men de är också högre nertill för snö och sådant, så en mini knatar bara rakt ut under där, och det är 7 ha att dra en "extra tråd" och dona med och det blir ganska dyrt... Anledning två är att så fort det blir grönt får vi otroligt bra bete i de här två jättehagarna, så en liten häst står otroligt mkt i farosonen för fång hos soss. Speciellt om den bara ska gå som sällskap.

Hej ! Tack för sitt svar. Det verkar som att det kanske ändå finns en "marknad" för den typen av inackordering jag erbjuder. Om man lämnar sin häst på foder,måste man kanske "rucka" lite sina regler om hur man vill ha hästen arbetad och skött. Om ägaren dock anser att jag kan vara en lämplig ryttare och utbildare så får ju denne helt bestämma hur mkt denne vill att jag ska arbeta med hästen. Det kanske kan kännas som ett bättre alternativ för någon/ra..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en nybliven 5åring som fått för sig att inte lämna stallet både uppsuttet eller till hands, han reser sig rejält när han...
Svar
7
· Visningar
1 562
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar