Sv: sällskap till hingst?
Nej, jag tycker inte du ska ha hingsten med ett sto, oavsett storlek så är hästar trixiga och det har skett "mirakel" där tex shettishingst betäckt
ett betydligt större sto.
Dessutom finns det en stor risk att ett sto skulle kunna skada en hingst som vill betäcka om hon inte är redo.
Mitt råd är att du kastrerar och försöker släppa honom med en lugn och trygg valack alt. att du har honom i en hage brevid, så han ser de andra hästarna.
En mindre hingst på ett större sto är inte så svårt, de brukar se till att få ner stoet i ett dike. Det är värre med stora hingstar och små ston... Fysiskt mycket svårare... Men! Det är inte för den skull värt risken.
Även om hingsten inte lyckas betäcka så finns det alltid en risk att shettisstoet blir skadad iom att hon inte kan värja sig lika bra pga storleken.
*dl kl*
TS:
Skit i alla dryga kommentarer. Detta är buke... forumet där det är en regel av vissa bara MÅSTE sparka på de som ligger ner, eller frågar om hjälp, eller ens visar minsta lilla tecken på okunskap!
Sikta på en valack istället.
Om du ska ha honom med andra och det tycker jag att du ska kunna
generellt sett.
För den skull är det inte säkert att det fungerar, det krävs rätt situation, att hingsten blir van att gå i flock (vilket oftast är bäst i en större flock med en trygg ledare) och rätt individ.
Mina två hingstar går tillsammans. Far och son, 21 och 5 år.
Sonen är uppfödd i flock med andra hingstar och valacker iom att det är min egen uppfödning.
Pappan köpte jag som 13 åring och han hade inte gått med andra hästar.
Första vändan han gick med någon var med mitt sto där stoet satte hoven i backen och styrde och ställde med honom. Han mådde super, men detta är ju ingen lösning om jag inte vill ha föl (vilket jag då ville och planerade).
Så när det närmade sig fölning så särade vi på dom, och han fick återigen gå själv. Det var en stor skillnad på honom, han mådde inte alls lika bra.
Efter några månader då jag bytt stall och det bara fanns valacker i stallet så provade jag att ställa honom med en valack, boxgrannen, i hagen. Tyvärr vallade han valacken konstant och betedde sig som om det vore ett sto, men ändå inte. Vilket kan förekomma hos hingstar som inte är vana vid valacker eller att gå med andra hästar.
Denna valack var för snäll för honom och trodde han lekte så vi fick sära på dom.
Efter något år så fick han börja gå med en valack som var högre i rang och som satte upp gränser för honom. De trivdes kanon ihop.
Numera kan han gå med sin son, andra hingstar och valacker utan problem.
Men det har inte varit någon självklar väg dit.
Så som jag sa, så skulle jag hellre sikta på en valack, alt om du får låna det sto som fungerat bra med förr.
Att sätta in ett nytt sto är lite riskabelt iom att det är en ny individ. Det kan gå bra, eller så kan det gå illa.
Men generellt sett så kan hingstar gå med andra hästar utan problem. De behöver inte alls, som så många tror, gå själv i en hage och må pyton. Har de bara fått gå med bra individer direkt från början så är det inga problem.
Och har man en hingst som inte gått med andra innan så krävs det lite arbete. Och att hingsten är väl uppfostrad och inte tror att den är över alla andra, inkl. människor.