sällskap till hingst?

L

lia2

Hej.

Jag har en hingst jag funderar på att ta hem och ha på lösdrift. Mtt problem är att jag är emot att han hästar ensamna, och funderar på om det går att ha andra hästar med honom. Är det någon som vet om det går att ha ett shettis sto med ett varmblod?

Hoppas på bra tips !!:d

Sv: sällskap till hingst?

Kastrera är nog det enklaste ;)
Om du ska ha honom tillsammans med andra på lösdrift.

Han är 8 år så jag vet inte om det är försent att kastrera honom eller om det går att göra det så sent?

Han är 8 år så jag vet inte om det är försent att kastrera honom eller om det går att göra det så sent?

Klart det går att göra men man är itne säker på resultatet då han kan ju förbli hingstig men det går och det kan ha önskad effekt fortfarande :) lycka till :D:banana:

Grundläggande hästkunskap: Hingst + sto = föl! ;)

Kastrera är nog enklast om du inte absolut vill ha honom som hingst. Eller, om han är snäll och du har tur att ha en valack som funkar med honom.

Hej.

Självklart fattar jag att hingst + sto = föl.

Men de som hade hingsten innan mig, har haft honom med ett shettis sto, därför började jag att tveka. Har også frågat många som kan mera om hingstar än va jag kan, och dom sa at det skulle gå bra.
Då jag vart lite kluven på om det skulle gå eller inte tänkte jag att fråga här, men nu kom jag på varför jag inte skriver frågor i forum så ofta. Då jag tycker att forum är till för att man ska kunna ställa frågor och få seriösa svar (hoppas jag), så tycker jag att det är synd att någon alltid ska "attakera" och idiotförklara den som startar tråden.

Jag ber så mycket om ursäkt for att jag inte kan allt om hästar och vågar fråga, även ifall någon tycker att min fråga var världens dummaste.

Jag är en vuxen kvinna som på min fritid jobbar som hobby tränare.

Mvh Lia2

Då jag vart lite kluven på om det skulle gå eller inte tänkte jag att fråga här, men nu kom jag på varför jag inte skriver frågor i forum så ofta. Då jag tycker att forum är till för att man ska kunna ställa frågor och få seriösa svar (hoppas jag), så tycker jag att det är synd att någon alltid ska "attakera" och idiotförklara den som startar tråden.

Jag ber så mycket om ursäkt for att jag inte kan allt om hästar och vågar fråga, även ifall någon tycker att min fråga var världens dummaste.

Välkommen till Bukefalos :D
Platsen där alla blir attackerade för minsta kommentar;) inget att bry sig om man ska ta till sig de seriösa svaren och skita i resten det gör jag iaf. Hoppas du fick lite klarhet i frågan i vart fall ha en bra kväll.

Nej, jag tycker inte du ska ha hingsten med ett sto, oavsett storlek så är hästar trixiga och det har skett "mirakel" där tex shettishingst betäckt
ett betydligt större sto.

Dessutom finns det en stor risk att ett sto skulle kunna skada en hingst som vill betäcka om hon inte är redo.

Mitt råd är att du kastrerar och försöker släppa honom med en lugn och trygg valack alt. att du har honom i en hage brevid, så han ser de andra hästarna.

Ja, men då så.;)

Som vuxen kvinna är du insatt i blommor och bin, och förstår således det olämpliga att överhuvudtaget ha en hingst gående med sto. Såvida man inte vill ha "resultat".

En valack går väl alldeles utmärkt att ha ihop med en hingst så länge hingsten är bussig. Travtränarn jag jobbar hos har två 2-årshingstar ihop som har jätteroligt samt att han har en 3-årig kalblodshingst med en 4-årig kallblodsvalack. Att ens ha ett shettissto med en så stor hingst var väldigt oansvarigt om förra ägaren hade det! Vilka skader det kan bli när hon väl börjar brunsta :crazy:

Hej.

Självklart fattar jag att hingst + sto = föl.

Men de som hade hingsten innan mig, har haft honom med ett shettis sto, därför började jag att tveka. Har også frågat många som kan mera om hingstar än va jag kan, och dom sa at det skulle gå bra.

Jag är en vuxen kvinna som på min fritid jobbar som hobby tränare.

Mvh Lia2
Tycker inte du behöver ta så illa vid dig när du frågar om man kan ha en hingst med ett sto... Du skrev en fråga och har fått bra svar här.
Kastrera och ha den ihop med andra hästar låter mycket vettigt tycker jag.

det går att kastrera en äldre hingst men om du vill ha kvar honom som hingst så får du nog ha honom själv i en hage så han kan se dm andra.. Det går som nån annan skrev oxå att släppa honom med en valack oxå.. OM det är en bussig hingst och vallacken inte är ranghög och/"hingstig av sig" men den är ju en chansning att släppa ihop med en hingst

Nej, jag tycker inte du ska ha hingsten med ett sto, oavsett storlek så är hästar trixiga och det har skett "mirakel" där tex shettishingst betäckt
ett betydligt större sto.

Dessutom finns det en stor risk att ett sto skulle kunna skada en hingst som vill betäcka om hon inte är redo.

Mitt råd är att du kastrerar och försöker släppa honom med en lugn och trygg valack alt. att du har honom i en hage brevid, så han ser de andra hästarna.

En mindre hingst på ett större sto är inte så svårt, de brukar se till att få ner stoet i ett dike. Det är värre med stora hingstar och små ston... Fysiskt mycket svårare... Men! Det är inte för den skull värt risken.

Även om hingsten inte lyckas betäcka så finns det alltid en risk att shettisstoet blir skadad iom att hon inte kan värja sig lika bra pga storleken.

*dl kl*

TS:

Skit i alla dryga kommentarer. Detta är buke... forumet där det är en regel av vissa bara MÅSTE sparka på de som ligger ner, eller frågar om hjälp, eller ens visar minsta lilla tecken på okunskap!

Sikta på en valack istället.
Om du ska ha honom med andra och det tycker jag att du ska kunna generellt sett.

För den skull är det inte säkert att det fungerar, det krävs rätt situation, att hingsten blir van att gå i flock (vilket oftast är bäst i en större flock med en trygg ledare) och rätt individ.

Mina två hingstar går tillsammans. Far och son, 21 och 5 år.
Sonen är uppfödd i flock med andra hingstar och valacker iom att det är min egen uppfödning.
Pappan köpte jag som 13 åring och han hade inte gått med andra hästar.
Första vändan han gick med någon var med mitt sto där stoet satte hoven i backen och styrde och ställde med honom. Han mådde super, men detta är ju ingen lösning om jag inte vill ha föl (vilket jag då ville och planerade).

Så när det närmade sig fölning så särade vi på dom, och han fick återigen gå själv. Det var en stor skillnad på honom, han mådde inte alls lika bra.

Efter några månader då jag bytt stall och det bara fanns valacker i stallet så provade jag att ställa honom med en valack, boxgrannen, i hagen. Tyvärr vallade han valacken konstant och betedde sig som om det vore ett sto, men ändå inte. Vilket kan förekomma hos hingstar som inte är vana vid valacker eller att gå med andra hästar.
Denna valack var för snäll för honom och trodde han lekte så vi fick sära på dom.

Efter något år så fick han börja gå med en valack som var högre i rang och som satte upp gränser för honom. De trivdes kanon ihop.

Numera kan han gå med sin son, andra hingstar och valacker utan problem.

Men det har inte varit någon självklar väg dit.

Så som jag sa, så skulle jag hellre sikta på en valack, alt om du får låna det sto som fungerat bra med förr.
Att sätta in ett nytt sto är lite riskabelt iom att det är en ny individ. Det kan gå bra, eller så kan det gå illa.

Men generellt sett så kan hingstar gå med andra hästar utan problem. De behöver inte alls, som så många tror, gå själv i en hage och må pyton. Har de bara fått gå med bra individer direkt från början så är det inga problem.
Och har man en hingst som inte gått med andra innan så krävs det lite arbete. Och att hingsten är väl uppfostrad och inte tror att den är över alla andra, inkl. människor.

Senast ändrad:

Kastrera är nog det enklaste ;)
Om du ska ha honom tillsammans med andra på lösdrift.

Inte då... För allt vi vet i denna tråd så kanske det finns en anledning till att TS behåller som hingst.
Avel, lätthanterlig?
Och har hon egen gård och kan erbjuda en lösdrift där hon själv kan välja vilka som ska stå, så har hon ju inga problem med att ordna stall till hästen.

det går att kastrera en äldre hingst men om du vill ha kvar honom som hingst så får du nog ha honom själv i en hage så han kan se dm andra.. Det går som nån annan skrev oxå att släppa honom med en valack oxå.. OM det är en bussig hingst och vallacken inte är ranghög och/"hingstig av sig" men den är ju en chansning att släppa ihop med en hingst

I vissa fall behöver valacken vara ranghögre.

Vissa hingstar behöver sättas på plats av andra hästar, och mår faktiskt bättre av det än att vara ledaren.
Givetvis beroende på individ.

Jag hade definitivt rekommenderat dig att skära hingsten.
Då har du fått en större trolighet för att den ska fungera tillsammans med en annan valack. Helt säkert är det dock inte, den har varit hingst länge och det kan sätta sig i huvudet.

En hingst kan ge en valack otroligt mycket stryk om det går illa så var vaksam i vad du gör.
Lycka till!

Och ibland går det inte alls att ha dom tillsammans. Har hänt förr att ena dagen är allt frid och fröjd, nästa funkar det inte alls och hingsten vill inte veta av den andra valacken/hingsten.

I vissa fall behöver valacken vara ranghögre.

Vissa hingstar behöver sättas på plats av andra hästar, och mår faktiskt bättre av det än att vara ledaren.
Givetvis beroende på individ.
mjaa det va väll det jag menade när jag skrev att hingsten måste vara bussig.. :P

Jag vet några som försökte släppa ihop en jätte lugn å trevlig 2årig varmblods hingst ihop med en lugn äldre shettis hingst.. det slutade i katastrof och 2åringen hade stora köttsår på hela kroppen efter både bett och sparkar.. inte särskilt bussigt :P alla trodde ju att det absolut inte skulle vara några problem eftersom varmblodet bara va 2år..men som sagt det gick inte så bra...

Senast ändrad:

Man kan egentligen kastrera dem hur sent som helst. Min f.d tränares tävlingshäst kastrerades som 16-åring efter ett pungbråck. Han mår hur bra som helst idag, 22 år gammal, och tävlar fortfarande lätta klasser i dressyr, och har inte varit sjuk en dag sedan sin kastrering. Lugn och glad är han också.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka