S
sessa88
Sv: sällskap till hingst?
Vår hingst går med en valack, dock är de inte så gamla.
Vår hingst går med en valack, dock är de inte så gamla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mjaa det va väll det jag menade när jag skrev att hingsten måste vara bussig.. :P
.
Man kan egentligen kastrera dem hur sent som helst. Min f.d tränares tävlingshäst kastrerades som 16-åring efter ett pungbråck. Han mår hur bra som helst idag, 22 år gammal, och tävlar fortfarande lätta klasser i dressyr, och har inte varit sjuk en dag sedan sin kastrering. Lugn och glad är han också.
Ah tänkte du menade att hingsten skulle vara den ranghögre.
Alla hingstar kan ju tyvärr inte gå med sällskap, men långt fler än man tror kan det.
Det är här i sverige som vi har så konstig syn på hingstar. Ser man neråt, redan i frankrike (personlig erfarenhet) så har de en helt annan, mer vettig, syn på hingstar. De har mer kunskap, och psykiskt trevligare hingstar också eftersom de har en bättre erfarenhet av att uppfostra dom.
Däremot kan jag förstå människors rädsla för hingstar när det kommer till ouppfostrade (de som tror sig vara ranghögre än människor)... de kan vara livsfarliga. Och de är inte alls trevliga att hantera eller ha uppstallade.
De har mer kunskap, och psykiskt trevligare hingstar också eftersom de har en bättre erfarenhet av att uppfostra dom.
Däremot kan jag förstå människors rädsla för hingstar när det kommer till ouppfostrade (de som tror sig vara ranghögre än människor)... de kan vara livsfarliga. Och de är inte alls trevliga att hantera eller ha uppstallade.
Fast kilar man bara över till Spanien så står många hingstar installade hela tiden och får bara komma ut när de bli riden.
Hursomhaver vilket land vi är i så är det överlag så att hingstar går ensamma - punkt! Jättesynd tycker jag, många hingstar fungerar jättebra tillsammans med andra medan vissa inte gör det. Nämde de på jobbet och det fungerar hur bra som helst och tycker det är jätteskönt, speciellt för "småhingstarna" på 2 år som får leka och umgås. Men sedan finns det två andra kallblodshingstar som absolut inte skulle fungera med andra, de är rejält stora på jorden och vet om det också! Väldigt vänliga emot människor men riktiga kaxpellar!
Och vi har nyligen abortsprutat ett nio månaders stoföl som blivit dräktigt med en tillika niomånaders hingst bara för att ägaren inte trodde att en så liten skulle kunna....