sällskap till hingst?

Sv: sällskap till hingst?

Vår hingst går med en valack, dock är de inte så gamla.

mjaa det va väll det jag menade när jag skrev att hingsten måste vara bussig.. :P
.

Ah tänkte du menade att hingsten skulle vara den ranghögre.
Alla hingstar kan ju tyvärr inte gå med sällskap, men långt fler än man tror kan det.

Det är här i sverige som vi har så konstig syn på hingstar. Ser man neråt, redan i frankrike (personlig erfarenhet) så har de en helt annan, mer vettig, syn på hingstar. De har mer kunskap, och psykiskt trevligare hingstar också eftersom de har en bättre erfarenhet av att uppfostra dom.

Däremot kan jag förstå människors rädsla för hingstar när det kommer till ouppfostrade (de som tror sig vara ranghögre än människor)... de kan vara livsfarliga. Och de är inte alls trevliga att hantera eller ha uppstallade.

Man kan egentligen kastrera dem hur sent som helst. Min f.d tränares tävlingshäst kastrerades som 16-åring efter ett pungbråck. Han mår hur bra som helst idag, 22 år gammal, och tävlar fortfarande lätta klasser i dressyr, och har inte varit sjuk en dag sedan sin kastrering. Lugn och glad är han också.

Fast det var nog inte det TS menade.
Utan att frågan är om hästen övht tappar sin hingstighet. Vissa hingstar som kastreras sent gör det, andra inte. Det går inte att avgöra innan.

Vissa hingstar Mår bättre av att vara valacker, men... då ska jag tillägga att jag anser att dessa individer skulle mått bättre av att bli uppfostrade och få en trygg ledare eftersom problemen oftast ligger i att hingstarna som inte mår bra, oftast måste vara sina egna ledare.

Ah tänkte du menade att hingsten skulle vara den ranghögre.
Alla hingstar kan ju tyvärr inte gå med sällskap, men långt fler än man tror kan det.

Det är här i sverige som vi har så konstig syn på hingstar. Ser man neråt, redan i frankrike (personlig erfarenhet) så har de en helt annan, mer vettig, syn på hingstar. De har mer kunskap, och psykiskt trevligare hingstar också eftersom de har en bättre erfarenhet av att uppfostra dom.

Däremot kan jag förstå människors rädsla för hingstar när det kommer till ouppfostrade (de som tror sig vara ranghögre än människor)... de kan vara livsfarliga. Och de är inte alls trevliga att hantera eller ha uppstallade.

Fast kilar man bara över till Spanien så står många hingstar installade hela tiden och får bara komma ut när de bli riden.

Hursomhaver vilket land vi är i så är det överlag så att hingstar går ensamma - punkt! Jättesynd tycker jag, många hingstar fungerar jättebra tillsammans med andra medan vissa inte gör det. Nämde de på jobbet och det fungerar hur bra som helst och tycker det är jätteskönt, speciellt för "småhingstarna" på 2 år som får leka och umgås. Men sedan finns det två andra kallblodshingstar som absolut inte skulle fungera med andra, de är rejält stora på jorden och vet om det också! Väldigt vänliga emot människor men riktiga kaxpellar!

De har mer kunskap, och psykiskt trevligare hingstar också eftersom de har en bättre erfarenhet av att uppfostra dom.

Ursäkta men F*N va skönt att läsa detta! Jag kan verkligen inte fatta detta j*vla klemandet och bortkämmandet av hingstar som många håller på med! "ja men han får bitas han e ju hingst" eller när man leder dom så går dom på bakbenen och spänner upp sig för ALLT och ALLA men "så FÅR han gör för han e hingst och man KAN inte säga till/bestämma/ha kontroll över en hingst "
Jag har en ettårig hingst hemma och respekt och uppfostran är SUPER VIKTIGT för mig när jag håller på med honom(och alla andra mina hästar oxå men spec då han som sagt är en 1årig hingst och jag inte vill ha en Vuxen hingst som beter sig som ett vilddjur), t.ex så vill han gärna gå över mig när jag ska leda in/ut ur box/hage men får gott stå med Grind/boxdörr öppen och vänta på att jag tycker att det är dax att gå! Likadant nu när stona på gården brunstar, då tror han på fullaste allvar atthan ska få betäcka och beter sig som en riktigt liten gris, tills jag tar ett stabilt tag över mankammen på honom då blir han from som ett lamm igen och går lugnt med bredvid/bakom mig:p

Hmm jag sa aldrig att det inte var det?

Var det ett knapplån eller missförstod du mig?

Jag menade snarare att det mycket riktigt är större risk att kastrera som äldre än att ta det tidigt, om man vill vara säker på att hingstigheten försvinner.

Däremot förespråkar jag inte beskärning utan anledning. Sen vad ens anledning än må vara... det är en annan sak.
Att tilläggas är att de som har hingstar, ska också kunna hantera dom. Men så är det ju med alla hästar, den som har en häst ska klara av den så den inte blir farlig, även valacker och ston kan bli farliga... om än mer sälland.

*spinner delvis vidare på det du skriver*

En häst, oavsett kön, ska aldrig få uppföra sig på ett sätt som sätter människan i fara. Allt kan hända så klart, men om hästen är farlig på vardaglig basis så är något fel.

Så nej, en hingst får för mig inte bitas, leva rövaren, tralla på bakbenen, stressa, hingsta sig eller på annat sätt försöka visa sig högre i rang. Det Är att småklättra på stegen.

Sedan finns det vissa tävlingshingstar som måste få veta att de är "bäst" för att prestera, jag har mött flera. Men... det ska vara "veta att de är bäst" under kontrollerade former. De får inte utsätta människan för fara, och de ska alltid lyssna på människan.

En hingst är en häst, inte ett monster, inte nått som ska klemas med, och inte nått som är gjort i glas.

Må hända, men de har kunskapen om hingstar ändå.
Hur de ska hanteras.
Det är mer vanligt att behålla som hingst än att kastrera. Har iallafall varit?

Sen kanske de inte får gå ut men då brister det ju i allmän hästhållning. Inte i hingstuppfostran och kunskapen att hantera dom på ett bra sätt. (Jag räknar inte uppstallning som hantering alltså). :)

Och ja, jag tycker synd om alla hästar, oavsett kön, som får gå ensam iom att hästar är ett flockdjur.

Fast kilar man bara över till Spanien så står många hingstar installade hela tiden och får bara komma ut när de bli riden.

Hursomhaver vilket land vi är i så är det överlag så att hingstar går ensamma - punkt! Jättesynd tycker jag, många hingstar fungerar jättebra tillsammans med andra medan vissa inte gör det. Nämde de på jobbet och det fungerar hur bra som helst och tycker det är jätteskönt, speciellt för "småhingstarna" på 2 år som får leka och umgås. Men sedan finns det två andra kallblodshingstar som absolut inte skulle fungera med andra, de är rejält stora på jorden och vet om det också! Väldigt vänliga emot människor men riktiga kaxpellar!

Och jag fortsatter med att spinna pa det har med hingstar....

Min 2 aring gar just nu med ett gammalt fjordsto, en 13 arig vallack (katrerad som 6 aring) och en 4 arig sto.

Visst ar han dar och luktar under svansen men fjordstoet ar mkt uppfostrande mot honom och vallacken haller ocksa honom pa plats. Ungstoet har brunstat en gang i ar och lilleman har ingen aning vad han skall gora, han var upp pa henne men hon fick in en bra kick pa honom sa han hoppade av. Att han inte hade alla saker pa "ratt" stalle annu ar ju bara bra. NAR lilleman borjar att fa saker som det skall vara kommer han att ga med den gamla marren eller vallacken och nar ungsto inte ar i brunst, far de alla ga samman. Finns ingen anledning att separera dem.

Jag tror fullstandigt pa ung hingst=gammalt sto combination. Forst sa lar hon honom att vara pa sin plats, och chansen att en over 25 ar gammal marr skall bli i fol ar val inte sa stor..de kan handa forstas men man far ocksa ta ansvar for sina djur och ha koll pa dem.

Annars, om man inte har mojlighet med detta, en aldre vallack som kan vara kompis med hingsten ar toppen. De uppfostrar ocksa den unge och later den vaxa som den skall.

Har man inte heller den mojligheten, att ga i en hage pa sidan av de andra och en halla ordning pa eventuella brunstiga ston och flytta pa dem nar sa ar nodvandigt ar den basta losningen. Jag tror INTE pa att isolera hingstar som manga gor. De ar ju hastar forst och framst och hingstar second.

Storst problemet tror jag ar, att folk tycker hingstar ar saaa mysiga och skaffar en utan ha ngn som helst kunskap av vad de ger sig in pa. Och manga som avlar sjalva glommer bort att aven hingsten maste ha uppfostran, fram till att de ar ett ar eller sa skall de ju behandlas som vilket annat fol som helst. Efter det beroende pa hingstighet eller inte far man bedomma hur man skall trana dem. Men det finns inga ursakter for en hingst som inte kan uppfora sig. Det ar INTE hastens fel att han har haft "mindre bra" manniskor i sitt liv.

Till TS: tankte pa, varfor fragar du inte hingstagaren om du kan fa kopa/lana shettis stoet han ar van vid som sallskap? da har du lost dina problem..

Lycka till

Och vi har nyligen abortsprutat ett nio månaders stoföl som blivit dräktigt med en tillika niomånaders hingst bara för att ägaren inte trodde att en så liten skulle kunna....

Kastrera! Varför skad en vara hingst? Du får just de problem du har nu.

Valack kan gå bra om det är en ranghög valack. Vi har en femårig hingst i stallet som gått med två valacker hela tiden fram till i våras, då han blev för tuff för den ena valacken som inte längre tyckte att lekarna var roliga och blev skadad. Nu går den hingsten med en äldre och mycket ranghög valack som han inte vågar kaxa mot alls, det går jättebra, men som sagt det blir tuffare lekar som inte alla valacker uppskattar och dessutom kan hingsten som nån annan skrev en dag i något läge se valacken som en konkurrent och då har du ett mkt allvarligt slagsmål där valacken kan bli skadad.:crazy:
Mkt mindre risk om inga ston finns i stallet som hingsten kan betrakta som "sina". Dvs inga ston alls som tillhör gården.

Bara tanken på ett sto gör mej mållös, om man inte vill ha föl, stoet blir oavsett storlek brunstigt och med så olika storlek är ju risken för skador enorm!:crazy:

kl.

jag pratadenu om en unghingst, inte aldre som kanske redan har betackt. Och vi vet fortfarande inte varfor hon har honom som hingst, kanske han skall vara avel??

Dock unga hingstar med aldre ston ar en underbar losning i alla fall har det varit for mig. Och sen ar det har med uppfostran. OOm folk ville uppfostra sina hingstr skulle det vara bra manga mindre problem dar ute.

Att isolera en hingst tja, varfor isolerar man inte ett sto da? Finns inget varre an ett sto i brunst.. elak, tjurig, snorunge kallar jag min.. lol..

Skicka honom på hingstbete en tid? (: inte att rekommendera att ha sto tillsammans med en hingst! om du inte vill ha föl. :P men du kan säkert ha vallacker eller andra ung hingstar tillsammans med din hingst. Men om din hingst nu är väldigt hingstig, gått ensam länge förut och hög i rang så rekommenderar jag inte att släppa ihop den med andra hästar. Jag är också emot att ha hästar ensamma i egna hagar, men det är ju lite speciellt med hingstar, har man en gång separerat dem ifrån andra hästar så är det svårt att få dem att gå ihop med andra. (om dem inte är väldigt unga!)

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka